[TAiWPN Universitas]
Kategoria: Książki/Języki obce
„Z polskim na ty” - to podręcznik przeznaczony do nauki języka
polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu Progowym (czyli
najwyższym dla początkujących). Jego celem jest odświeżenie lub
przekazanie...
Pełen opis produktu 'Ewa Lipińska Z POLSKIM NA TY. PODRĘCZNIK DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO. POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY B1 (+ 2 płyty CD)' »
„Z polskim na ty” - to podręcznik przeznaczony
do nauki języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu
Progowym (czyli najwyższym dla początkujących). Jego celem jest
odświeżenie lub przekazanie koniecznej wiedzy o języku polskim, jej
uporządkowanie i ugruntowanie w taki sposób, aby umożliwić uczącemu
się przejście na poziom średnio zaawansowany. Jest także przydatny
dla osób, które znają polski z domu („ze słuchu”), czyli nie uczyły
się go na regularnych kursach.
Program „Z polskim na ty” powstał w oparciu o „Opis kompetencji w
języku polskim jako obcym na poziomie progowym” , ale podkreślić
należy, że zastosowano tu słownictwo wykraczające poza ten poziom.
„Z polskim na ty” składa się z dwóch części - gramatycznej i
blokowej. Materiał gramatyczny został podany w uproszczeniu, gdyż
ma on stanowić powtórkę lub podstawę do ugruntowania posiadanych
umiejętności z zakresu gramatyki polskiej. Nacisk został położony
na praktyczne zastosowanie wiadomości gramatycznych; jest dużo
przykładów, które służą m.in. rozwiązywaniu następujących po nich
licznych ćwiczeń, które są zróżnicowane jeśli chodzi o typy i
stopień trudności. Każda lekcja zawiera ćwiczenia na tekstach
ciągłych i dialogach oraz ćwiczenia tłumaczeniowe.
Część druga ma za zadanie nauczyć słownictwa, rozumienia tekstów i
pisemnego komunikowania się oraz rozwijać umiejętność mówienia i
słuchania. na przykładzie wybranych zagadnień (cykli tematycznych).
W części tej duży nacisk kładzie się na umiejętność pisania, która
znakomicie kształtuje kompetencję językową przy jednoczesnym
rozwijaniu pozostałych sprawności językowych, uczy także śmiałości
w wyrażaniu swoich opinii, o co łatwiej niż w wypowiedzi ustnej,
ponieważ popełniane błędy nie są tak widoczne (słyszalne).
Przygotowując wypowiedź pisemną, studenci mają więcej czasu do
namysłu i możliwość autokorekty. Przy współpracy z nauczycielem
przyswajają sobie też w pewnym zakresie język literacki. Potrzeba
opanowania sprawności pisania jest przez wielu uczących się
nieuświadamiana aż do pierwszego testu czy egzaminu – wtedy staje
się koniecznością. W podręczniku „Z polskim na ty” zostały
zamieszczone teksty autentyczne lub w niewielkim stopniu
opracowane. Teksty wymagają wykonania na nich różnorodnych operacji
(uzupełnienia, uporządkowania, odpowiedzi na pytania,
transformacji, itp.), co służy urozmaiceniu pracy i większemu
zaangażowaniu studentów. Przede wszystkim jednak teksty te stanowią
dla uczących się pewien wzorzec, na podstawie którego mogą
wykonywać zadania pisemne w parach, grupkach i samodzielnie.
Z podręcznika można korzystać w całości albo tylko z części
gramatycznej lub blokowej. Może on być także przydatny we
wprowadzaniu materiału gramatycznego na lekcjach dla
początkujących. Kolejność przerabiania tematów w podanym układzie
nie jest obowiązkowa, ale sugerowana. Na początku wprowadzono
tematy, które są potrzebne przy nawiązywaniu znajomości i
integracji, a więc zainteresowania, ulubione rozrywki i sposoby
spędzania wolnego czasu. Podręcznikowi towarzyszy płyta kompaktowa
z nagranymi tekstami i ćwiczeniami tekstowymi wspomagająca
rozwijanie umiejętności słuchania. Przy pomocy tej ilustracji
dźwiękowej studenci mogą ćwiczyć wymowę i przyzwyczajać się do
innych głosów i sposobów mówienia, a nauczyciel może wykorzystać
większość nagranych tekstów do ćwiczeń według własnego uznania i
zgodnie z potrzebami uczących się. Na końcu zamieszczono klucz do
ćwiczeń, co ułatwi samodzielną pracę z podręcznikiem.
W pierwszej części podręcznika wykorzystano rysunki Andrzeja
Mleczki oraz żarty z Vademecum ucznia ilustrujące poszczególne
zagadnienia gramatyczne, a w drugiej „humory zeszytów” związane z
omawianymi tematami, co dodatkowo wprowadza element kompetencji
socjokulturowej.
Wprowadzenie polsko-angielsko-niemieckie.
A textbook for threshold learning of Polish The students using this
book will not be starting from scratch, but rather refreshing and
organizing knowledge and skills which have become forgotten, or
adopting and fixing that which was not previously mastered. This
textbook is also addressed to those foreigners who use Polish on a
day to day basis, but did not study it formally during regular
coursework. The book is divided into two parts: the grammatical
which contains an easy to understand commentary, numerous examples,
and various exercises; and the mosaic part the goal of which is to
deepen a familiarity with vocabulary as well as to develop
linguistic skills, especially the ability to write in Polish