[Orszak Group]
Kategoria: Dewocjonalia > Boże Narodzenie, Figurki, Wielkanoc > Figurki świętychWysyłka: od ręki
Płaskorzeźba - Duch Święty Rozmiar: 15cm Materiał:
Żywica Duch Święty, Duch Boży, Duch, w chrześcijaństwie
imię trzeciej Osoby Boskiej (Trójca Święta) W Starym
Testamencie nie jest odrębną...
Pełen opis produktu 'Płaskorzeźba - Duch Święty 15cm' »
Płaskorzeźba - Duch Święty Rozmiar:
15cm Materiał: Żywica Duch
Święty, Duch Boży, Duch, w chrześcijaństwie imię trzeciej
Osoby Boskiej (Trójca Święta) W Starym
Testamencie nie jest odrębną osobą, lecz atrybutem Boga, który
przez niego działa w świecie i historii: kieruje czynami
i słowami wybranych ludzi, przywódców Izraela i proroków,
dokonuje moralnej i religijnej odnowy człowieka i świata.
W Nowym Testamencie Duch Święty występuje obok Ojca
i Syna w formułach trynitarnych. Jest przedstawiany jako
przebywający w niebie i posyłany do ludzi przez Ojca bądź
Chrystusa oraz jako synonim mocy i obecności Bożej. Działał
w życiu Jezusa (sprawił jego poczęcie przy zwiastowaniu,
zstąpił na niego przy chrzcie, towarzyszył jego czynom
i słowom). Według Ewangelii św. Jana obecność Ducha
Świętego w Kościele (Paraklet) zastępuje obecność Jezusa wśród
uczniów, świadcząc o nim i ucząc prawdy. Według
chrześcijańskiej teologii dogmatycznej Duch Święty działa od
początku w Kościele; udzielony uczniom przez Jezusa objawił
się charyzmatycznie w dniu Pięćdziesiątnicy (Zesłanie Ducha
Świętego). Duch Święty zstępuje na ochrzczonych, inspiruje
głoszenie Słowa Bożego i modlitwę, daje charyzmaty, sprawia
jedność, uświęca, prowadzi do wiary, wspiera w walce ze złem,
uzdalnia do dawania świadectwa. Biblijny pogląd na Ducha Świętego
został usystematyzowany wraz z całą teologią Trójcy
w IV w. (m.in. święty Bazyli Wielki) i włączony do
oficjalnego Credo (sobór w Konstantynopolu 381) mimo
opozycji herezji przeciwnych teologii trynitarnej (arianizm)
i boskości Ducha Świętego (pneumatomachowie, macedonianie). Od
średniowiecza trwa spór katolicko-prawosławny na temat pochodzenia
Ducha Świętego (Filioque). Teologia Ducha Świętego (pneumatologia)
i religijność chrześcijańską akcentują obecność
i działanie Ducha Świętego: w Kościele jako całości (w
jego nieomylnym nauczaniu, w sakramentach), w wiernych
(światło wiary, tzw. dary Ducha Świętego, charyzmaty) i w
całym świecie (w sercach ludzi); podsumowanie katolickiej nauki
o Duchu Świętym stanowi encyklika Jana Pawła II Dominum
et Vivificantem (1986). Duch Święty jest wspominany we
wszystkich nabożeństwach liturgicznych, a specjalnie czczony
w dniu Zesłania Ducha Świętego. W ikonografii przedstawia się
Ducha Świętego najczęściej w postaci białej gołębicy (od
III w.), co jest inspirowane porównaniem go
w Ewangeliach do gołębicy w opisie chrztu Jezusa
w Jordanie, następnie w postaci języków ognia (np. scena
Zesłania Ducha Świętego na apostołów), promieni, nimbów
i obłoków; na ikonach występuje wraz z pozostałymi
osobami Trójcy w postaci anioła. Źródło: PWN