[UNIVERSITAS]
Kategoria: Polski dla obcokrajowcówWysyłka: od ręki
Kiedyś wrócisz tu... (cz. I) jest podręcznikiem do nauki
języka polskiego dla średnio zaawansowanych obcokrajowców. Jest to
poprawiona i uzupełniona wersja podzielonego na dwie części
podręcz...
Pełen opis produktu 'Kiedyś wrócisz tu... Gdzie nadwiślański brzeg. A Polish Language Textbook for Intermediate cz. I + CD (B2) [Ewa Lipińska, Elżbieta Grażyna Dąmbska]' »
Kiedyś wrócisz tu... (cz. I) jest podręcznikiem do nauki języka
polskiego dla średnio zaawansowanych obcokrajowców. Jest to
poprawiona i uzupełniona wersja podzielonego na dwie części
podręcznika Kiedyś wrócisz tu... (wyd. I, 1997). Zawiera osiem
lekcji z zachowaniem poprzedniego układu, czyli każda lekcja składa
się z trzech części:
komunikacyjnej, w której znajdują się fragmenty artykułów
prasowych i ćwiczenia komunikacyjne, utrwalające poprawne użycie
nowych zwrotów i wyrażeń oraz zachęcające do dyskusji;
tekstowej, zawierającej tekst, omówienie nowego słownictwa i
frazeologii, propozycje ćwiczeń pisemnych i ustnych oraz
wiersze;
gramatycznej, zawierającej wiadomości gramatyczne oraz liczne i
różnorodne ćwiczenia
Na końcu zamieszczony jest klucz z poprawnymi odpowiedziami. W
porównaniu z poprzednią wersją przekształcona została część
komunikacyjna, w której m.in. dodano informacje na temat użycia
odpowiednich form gramatycznych w niektórych zwrotach i
ćwiczeniach. Dokonano także zmian części fragmentów artykułów
prasowych na bardziej aktualne, które poruszają tematy pobudzające
do dyskusji. Podręcznikowi towarzyszy płyta CD z wybranymi tekstami
i wierszami. Rozmaitość proponowanych zagadnień w części
komunikacyjnej i tekstowej, klarowność komentarza gramatycznego,
bogactwo i różnorodność ćwiczeń we wszystkich trzech częściach oraz
dołączenie płyty CD sprawia, że część I podręcznika „Kiedyś wrócisz
tu...” stanowi cenną pomoc w nauce języka polskiego jako
obcego/drugiego zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
Podręcznik z płytą CD. Poziom B2 zgodne z zasadami certyfikacji
języka polskiego jako obcego. Spis treści
WSTĘP
LEKCJA 1
I. Wyrażanie własnych opinii. „Na studiach w Polsce”.
– „Moja metoda”. „Poligloci w pieluchach”. – „Jacy jesteście?
Plany, dążenia i aspiracje”
II. „Jeszcze za tym zatęsknisz...” – Idiomy: kąt, dom,
powietrze.
– J. Brzostowska, Jeśli masz czyjeś serce
III. Swój; negacja podwójna i wielokrotna; trzeba, można, warto
LEKCJA 2
I. Oburzenie i protest. „Między starymi a nowymi laty”. – „Trudno
być opiekunem swoich rodziców”. – „To dzieje się obok nas”. – „Czy
samotnym kobietom słusznie odmawia się prawa do zaadoptowania
dziecka?” – „Nie taki potwór straszny, jak go rysują” – „Jacy
jesteście?Młodzież a używki”
II. „Za siedmioma lasami, za siedmioma górami...”
– Idiomy: bajka, kot, nuda. – A. Bursa, Chory synek
III. Państwo; nazwiska; nazwy deminutywne (zdrobnienia); powinien;
tryb rozkazujący
LEKCJA 3
I. Komplementy. „Szał ciał”. – „Strój Cię określa”. – „Trudna
sztuka komplementowania”. – „Jacy jesteście? W co się
ubieracie?”
II. „Co się teraz nosi?” – Idiomy: ulica, moda, but, pantofel.
– L. Długosz, Majstersztyk
III. Formy męskoosobowe i rzeczowe (niemęskoosobowe) czasownika,
aspekt czasowników, nazwy czynności
LEKCJA 4
I. Prośba o radę. „Kocha, tuczy, szanuje”. – „Jemy i
chudniemy”.
– „Chude, chudsze, chore”. – „Zmora kaca”. – „Jacy jesteście? Wasze
poglądy”
II. „Smakowita podróż”. – Idiomy: jeść, słodki, ryba.
– A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragment)
III. Imiesłów przymiotnikowy czynny; szyk przydawki
przymiotnikowej; tryb warunkowy (przypuszczający)
LEKCJA 5
I. Argumentacja. „Uniwersytet mistrzów”. – „Kaprys króla
Zygmunta”.
– „Czy wystarczy być?” – „Jacy jesteście? O młodzieży
powiedzieli...”
II. „Któż wypowie twoje piękno, Krakowie prastary”. – A. Polewka,
Igrce w gród walą. – Idiomy: historia, mur. – A. Sikorowski, Nie
przenoście nam stolicy do Krakowa
III. Imiesłów przymiotnikowy bierny; strona bierna;
przymiotniki odrzeczownikowe
LEKCJA 6
I. Strach – niepokój – obojętność – fascynacja. „Przezorny
zawsze... przesądny”. – „Egzorcyści i opętani”. – „Zniewoleni przez
nałogi”. – „Jacy jesteście? Zdrowie i ekologia”
II. „Legenda o panu Twardowskim, który się z diabłem bratał”. –
Idiomy: słowo. – M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Nieudany seans
III. Składnia liczebników; deklinacja liczebników głównych; wyrazy
złożone
LEKCJA 7
I. Porównywanie. „W sieci”. – „Między PRL-em a Rzeczpospolitą”.
– L.J. Kern, „Gwiazdka 1995”. – „Język demokratycznie
podzielony”.
– „Szkoła powinna być trochę w tyle”. – „Z komórką przez
życie”.
– „Jacy jesteście? Plany na wakacje”
II. „Język polski”. – Idiomy: język. H. Poświatowska, ***
III. Imiesłowy przysłówkowe – współczesny i uprzedni; liczebniki
zbiorowe, nazwy abstrakcyjnych cech (nazwy właściwości)
LEKCJA 8
I. Wyrażanie własnych opinii lub argumentacja (powtórzenie).
„Śnieżna fala”. – „Samobójcy mimo woli”. – „Pyrrusowe
zwycięstwo”.
– „Skazani na miasto”. – „Mężobranie”. – „Jacy jesteście?
Pieniądze”
II. „Zakopane – przedsionek Tatr”. – Idiomy: góra.
F. Chodorowicz-Sewców, Dziyń
III. Formy bezosobowe; strona zwrotna; nazwy żeńskie
Klucz do ćwiczeń
Bibliografia