[Elipsa Dom Wydawniczy]
Kategoria: KulturaWysyłka: od ręki
hindi), koreanistykę, sinologię i japonistykę. Książka podzielona
została na dwie części, w których w kolejnych rozdziałach: Mit,
obraz, metafora w literaturze oraz Mit, obraz,
metafora...
Pełen opis produktu 'Mit, obraz, metafora w kulturach Azji i Afryki Elipsa Dom Wydawniczy' »
Przedstawione w tomie badania obejmują kilka dziedzin badań
orientalistycznych: arabistykę, turkologię, ałtaistykę, indologię
(z jej wewnętrznym zróżnicowaniem: sanskrytologię, tamilistykę i
kulturę hindi), koreanistykę, sinologię i japonistykę.
Książka podzielona została na dwie części, w których w kolejnych
rozdziałach: Mit, obraz, metafora w literaturze oraz Mit, obraz,
metafora w kulturze i religii uwzględniono 17 tekstów. W sposób
raczej niezamierzony tytuły obu części, odzwierciedlając ich
zawartość merytoryczną, pokrywają się z dwiema spośród trzech
wiodących wśród orientalistów dyscyplinami. Niniejszy tom
odzwierciedla bardziej tradycyjne pojmowanie orientalistyki,
skoncentrowanej na kwestiach przede wszystkim literackich i
kulturowych, choć mamy tu także do czynienia z tekstami o
charakterze inter- czy też transdyscyplinarnym, uwzględniającym
kwestie sztuki, religii i filmu.
Autorzy poszczególnych opracowań zatrzymują się na kwestiach
szczegółowych, które obecnie są przedmiotem ich badań.
Zaprezentowane analizy jasno wskazują, że nie istnieje jedno
zrozumienie ani mitu, ani obrazu, ani metafory zarówno od strony
metodologicznej, jak i w kontekście poszczególnych dziedzin badań
orientalistycznych. Po raz kolejny zatem potwierdza się znana wśród
orientalistów opinia, że jeden Orient nie istnieje. Podobnie z
mitem może być po prostu elementem jakiegoś tradycyjnego systemu
mitologicznego, może być czynnikiem umacniającym tożsamość czy też
wprost tę tożsamość tworzącym. Obraz z kolei może być zrozumiały
wprost, ale może także posiadać moc mitu czy też symbolu i przez to
być zamknięty na odbiorców, którzy nie są gotowi na jego
pojęcie.