[Universitas]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
dotyczących kategorii negatywnych cenne jest to, co oferuje
literatura – artystyczne konstrukty braku i
nieobecności, figuracje oparte na wyobraźni. Książka
przedstawia tytułowe figuracje...
Pełen opis produktu 'Figuracje braku i nieobecności. Miłobędzka - Białoszewski - Kozioł' »
Rację ma Georges Didi-Huberman, gdy pisze, że
nieobecność pozbawiona stabilności właściwej widzialnej rzeczy nie
może zostać raz na zawsze poznana ani reprezentowana. Wobec
ograniczeń dotyczących kategorii negatywnych cenne jest to, co
oferuje literatura – artystyczne konstrukty braku i nieobecności,
figuracje oparte na wyobraźni. Książka przedstawia tytułowe
figuracje w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Mirona Białoszewskiego i
Urszuli Kozioł, a także prawem kontekstu – Stanisława Grochowiaka
oraz Zbigniewa Herberta. Na przykładzie odczytywanej liryki autorka
pokazuje, w jaki sposób literatura ma możliwość wieloaspektowego
profilowania „fenomenów” braku i nieobecności.
"Książka Eweliny Suszek podnosi pytania
najważniejsze. Pyta o pękniętą tożsamość podmiotu, o nieoczywistość
istnienia, o niewystarczalność tego, co realne i o pustkę, która w
szczególnych przypadkach otwiera się na transcendencję. Zasadnicze
części monografii, poświęcone tyleż problematyce figuracji braku i
nieobecności, co indywidualnym realizacjom poetyckim świetnie
dobranych przez Autorkę głównych bohaterów pracy, poetów związanych
z lingwistyczną orientacją pokolenia ’56, to imponująca
konceptualnie, znakomicie zrealizowana, dopracowana w
szczegółach propozycja literaturoznawczego myślenia. W
rozpoznaniach ogólnych Ewelina Suszek jest niezwykle precyzyjna, w
odkryciach szczegółowych – finezyjna, chciałoby się dodać:
miejscami bywa olśniewająca".
dr hab. prof. UŚ Joanna
Kisiel
Ewelina Suszek – doktor
nauk humanistycznych, adiunkt w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej
w Tarnowie. Ukończyła filologię polską i filozofię w ramach
Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na
Uniwersytecie Śląskim, Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne Nauczania
Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego oraz Podyplomowe
Studia „Przygotowanie Pedagogiczne”. Laureatka drugiej nagrody w
Konkursie im. Czesława Zgorzelskiego. Autorka
monografii Szybkość, pośpiech, kompresja.
„Poetyka przyśpieszenia” w poezji Krystyny
Miłobędzkiej (2014), współredaktorka
książek: Przygody nierozumu: szaleństwo – myśl
– kultura (2012) oraz Kontrinterpretacje (2018). Publikowała m.in. w
„Postscriptum Polonistycznym”, „Śląskich Studiach Polonistycznych”,
„FA-arcie”, „artPAPIERZE”.
Bezpłatny fragment: