[Universitas]
Kategoria: LiteraturoznawstwoWysyłka: od ręki
Prezentowana monografia stanowi efekt wieloletniego zaangażowania
autorki w badania prowadzone w ramach międzynarodowej grupy
naukowców, skupiającej dydaktyków literatury z ośrodków
akademick...
Pełen opis produktu 'Literatura czy fabryka literatury Universitas' »
Prezentowana monografia stanowi efekt wieloletniego
zaangażowania autorki w badania prowadzone w ramach międzynarodowej
grupy naukowców, skupiającej dydaktyków literatury z ośrodków
akademickich we Francji, Szwajcarii, Belgii, Kanadzie, Grecji,
Polsce. W zespole o nazwie HELICE Histoire de l'enseignement des
littratures en Europe prowadzone badania koncentrowały się nad
zagadnieniami z zakresu kształcenia literackiego w kulturze
europejskiej. Pokłosiem licznych seminariów, konferencji i
publikacji jest też niniejsza monografia, która stanowi próbę
zarysowania głównych przemian w świadomości społecznej Francji na
temat postrzegania literatury, jej definiowania, rozumienia
oddziaływania. Proces formowania się przedmiotu kultury (objet de
culture), jakim jest literatura podlega różnorodnym napięciom i
zależnościom, uwarunkowanym potrzebami świata społecznego.
Instytucjonalny charakter literatury pozwala na jej trwanie w
pamięci zbiorowej narodów, niemniej czytelne stają się na
przestrzeni czasów jej związki kontekstowe,
historyczno-ekonomiczne, polityczne, ideowe i społeczne. Analiza
sposobów kształcenia literackiego pozwala przybliżyć zmienne
reprezentacji i rozumienia znaczenia literatury w systemie
kulturowym. Zagadnienia te omawiane są w odniesieniu do kultury
Francji, począwszy od ancien rgime do czasów współczesnych. Jednym
z wielu czynników, które rządzą światem są zmiany []. Dotyczą one
wszystkich sfer życia człowieka, stawiając cały szereg wymagań w
różnych obszarach egzystencji, w tym w zakresie edukacji, pracy,
postaw wobec świata etc. Można zatem słowo "zmiana"/"zmiany" uznać
za klucz do zrozumienia i doświadczania otaczającej rzeczywistości,
dostrzegania przewartościowań sposobów postrzegania i doświadczania
otaczającej nas rzeczywistości. Obserwacja zmian nie jest możliwa
bez zrozumienia tego, co dzieje się w kulturze, polityce, edukacji.
Ale to dwie pierwsze kultura i polityka generują zmiany, jak i im
podlegają. Stąd tak istotne wydaje się wykrywanie związków i
zależności między obserwowanymi przemianami społeczno-kulturowymi w
edukacji, która musi sprostać oczekiwaniom, modom, jak i nowym
wyzwaniom. I tym zagadnieniom poświęcona jest recenzowana książka
p. Beaty Kędzi-Klebeko Literatura czy fabryka literatury.
Rozważania o dynamice społeczno-kulturowych przemian w kształceniu
literackim we Francji od ancien rgime do czasów współczesnych. Już
sam tytuł wskazuje na główną problematykę i obszar badań, który
tematycznie dotyczy zjawisk mieszczących się w obszarze
zainteresowań badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe;
zakreśla ramy czasowe omawianego materiału. Fragment recenzji prof.
dr hab. Bożeny Olszewskiej Beata Kędzia-Klebeko - profesor
Uniwersytetu Szczecińskiego od 2008 r., zatrudniona od 1991 r.
Katedrze Filologii Romańskiej, a od 2019 r. w Instytucie Literatury
i Nowych Mediów. Autorka prac z zakresu socjologii i dydaktyki
literatury. Główny obszar zainteresowań badawczych autorki obejmuje
zagadnienia dotyczące dziedzictwa kulturowego i literackiego w
perspektywie teorii odbioru, a także tematyka tzw. literatury
zaangażowanej. Autorka ok. 100 publikacji, w tym monografii
(ostatnia: L'crivain engag dans le monde: Dimension sociale dans le
roman franais contemporain, Univesitas, Kraków 2018) oraz
współredaktorka monografii wieloautoskich (ostatnia: Les
(r)volutions de l'homme engag: perspective littraire et culturelle,
red. B. Kędzia-Klebeko, et al., Wyd. Naukowe US, Szczecin 2018).
Stypendystka Rządu Francuskiego, członkini wielonarodowej grupy
badawczej HELICE Histoire de l'enseignement des littratures en
Europe (od 2012 r.) (ostatnio: Deux modles de la posie romantique
dans les manuels franais et polonais des annes 1980 nos jours:
quels usages de l'extrait pour quels enjuex?, razem z S. Ahr, [w:]
L'extrait et la fabrique de la littrature scolaire, red. A.
Belhadjin, L. Perret, P.I.E. Peter Lang, Bruxelles 2020).