[Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu]
Kategoria: ReligiaWysyłka: od ręki
Słowo kryzys należy prawdopodobnie do najczęściej używanych zarówno
na gruncie publicystyki, informacji, a także nauki. Stosuje się go
w odniesieniu do sytuacji społecznej, politycznej, ekonomicznej
i...
Pełen opis produktu 'Kryzys w człowieku, człowiek w kryzysie Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu' »
Słowo kryzys należy prawdopodobnie do najczęściej używanych zarówno
na gruncie publicystyki, informacji, a także nauki. Stosuje się go
w odniesieniu do sytuacji społecznej, politycznej, ekonomicznej i
kulturowej. Jednakże w stosunku do wszystkich tych wymiarów
znajduje się wspólny mianownik, a mianowicie: kryzys człowieka oraz
człowieczeństwa. Zauważamy jednocześnie narastający paradoks,
ponieważ w miarę "postępu" cywilizacyjnego, który miał prowadzić do
stwarzania człowiekowi optymalnych warunków rozwoju, narasta
cywilizacja indywidualizmu, subiektywizmu, relatywizmu,
materializmu, technicyzmu oraz skrajnego pragmatyzmu. Jako
uzasadnienie wystarczy wymienić rozwijającą się niezwykle
dynamicznie kulturę przekazywania informacji, która w
rzeczywistości prowadzi do zamykania się człowieka w swoim świecie
przybierającym kształt wirtualny. Sytuacja ta posiada u swoich
podstaw bardzo niebezpieczny kierunek negowania i kwestionowania
zhierachizowanego systemu wartości. Zagubienie człowieka wynika z
zatracania podstaw aksjologicznych. Niezwykle niebezpieczna
dyktatura relatywizmu prowadzi do zagubienia człowieka, a tym samym
wszystkiego, co jest jego wytworem. Niezwykle cenne jest
stwierdzenie kard. J. Ratzingera, który zauważa: "Fundamentalnie
zmienia się również pojęcie Boga. Pytanie, jak należy Go pojmować:
osobowo czy nieosobowo, w dzisiejszych czasach jawi się jako
drugorzędne; między teistycznymi i nieteistycznymi formami religii
nie dostrzega się już istotnej różnicy" ( Wprowadzenie w
chrześcijaństwo, tł. Z. Włodkowa, Kraków 2006, s. 17). Właśnie
zagadnienie kryzysu stało się zasadnicznym przedmiotem pracy
naukowo-badawczej warszawskiego środowiska teologów duchowości.
Warto zaznaczyć, że publikacja zawiera dorobek badawczy posiadający
bardzo szeroki i interdyscyplinarny charakter. Jednocześnie
niewątpliwym walorem jest jej międzynarodowy wymiar. Obok
doświadczonych teologów z Polski, Francji, Hiszpanii czy Rumunii
swoją pracę prezentują w sposób bardzo profesjonalny młodzi adepci
teologii. Mimo zróżnicowanego poziomu jest ona niezwykle cennym
wkładem w dziedzictwo teologii i wpisuje się z powodzeniem w
międzynarodowy dyskurs nad stanem człowieka i świata.