[Von Borowiecky]
Kategoria: FilozofiaWysyłka: od ręki
Podstawą ich działania, politycznej aktywności był i jest
kwadrylemat: Dios, Patria, Fueros, Rey. Byli i są wierni Bogu,
Ojczyźnie, Prawom i Wolnościom Realnym, Królowi. Tylko podkreślanie
roli króla,...
Pełen opis produktu 'Nic bez Boga, nic wbrew Tradycji' »
Podstawą ich działania, politycznej aktywności był i jest
kwadrylemat: Dios, Patria, Fueros, Rey. Byli i są wierni Bogu,
Ojczyźnie, Prawom i Wolnościom Realnym, Królowi. Tylko podkreślanie
roli króla, legitymizmu i legalizmu jako zagadnień związanych z
panowaniem królewskim, z prawowitością władzy królewskiej odróżnia
ich od klasycznych republikanów typu Cycerona.
Osoba króla, legitymującego się starożytnym prawem do tronu, a
właściwie - w ich rozumieniu - pochodzeniem swego urzędu i władzy
od Boga, jest dla nich osobowym zwornikiem i zarazem gwarantem
suwerenności Ojczyzny, obrony Ojczyzny i niezbywalnych praw
jednostki ludzkiej. Historia ich myśli i ruchu, historia sporów
intelektualnych i wojen, jakie prowadzili na przestrzeni ostatnich
prawie 200 lat, jest tematem tej książki.
Publikacja ta jest zarazem swoistym kalendarium, w którym niezwykle
skrupulatnie zapisano historię oporu tradycji wobec rewolucji,
wierności Bogu zderzonej z wiarołomstwem nawet wobec człowieka.
Czytelnika Polskiego zainteresuje niewątpliwie i pobudzi do
refleksji kwestia pewnej odmienności losów dwóch - nie tak dawno
jeszcze - arcy-katolickich narodów Europy: hiszpańskiego, któremu
też poświęcona jest ta książka, i polskiego. Wydaje się, że
narracja autora pozwala zrozumieć polskiemu czytelnikowi, dlaczego
dla karlistów, tradycjonalistów hiszpańskich tak ważny był król,
podczas gdy w tradycyjnej Polsce raczej prawo do uczestniczenia w
jego elekcji; dlaczego dla Hiszpanów wiara katolicka i wierność jej
była i jest zasadniczym powodem usprawiedliwiającym oddanie życia,
a dlaczego w przypadku niegdysiejszych Polaków wiara była mniej
istotna niż wolność Ojczyzny; dlaczego wreszcie obie te nacje
zarówno ceniły sobie i były gotowe oddać życie w obronie realnych
wolności i swobód broniąc ich przede wszystkim przed uroszczeniami
własnej władzy - króla z urodzenia lub z wyboru.
Obcując z niniejszym dziełem, jak pisał profesor Jan Kieniewicz w
swej recenzji: mamy do czynienia z wybitną monografią przygotowaną
przez znawcę europejskich nurtów zachowawczych. [Jest to] doskonałe
wprowadzenie do hiszpańskiej myśli zachowawczej, ujętej na tle
europejskim. Wynika to nie tylko z erudycji autora, ale także z
precyzji jego myślenia. Na świetnie dobranych przykładach pokazuje
istotę postawy zachowawczej i dowodzi jej znaczenia w panoramie
hiszpańskiej myśli politycznej. Szereg ważnych zjawisk z dziejów
Hiszpanii zyskuje w ujęciu autora nowe i bardzo ciekawie
zaprezentowane ujęcie. ()Są jednak poważne powody, by monografię
Jacka Bartyzela przedstawić () czytelnikom polskim. () jego
intencją było ukazanie karlizmu jako ruchu i doktryny na wskroś
kontrrewolucyjnej. A to jest sprawa wymagająca wielkiej uwagi, ze
względu na całkowicie odmienne doświadczenia polskie. Z perspektywy
polskiego poznawania Hiszpanii bardzo istotne znaczenie ma także
zwrócenie uwagi na tradycję las Espaas, czyli koncepcji
przeciwstawnej nowoczesnemu nacjonalizmowi.