[wydawnictwo naukowe pwn]
Kategoria: Nauki humanistyczne >FilozofiaWysyłka: od ręki
Nauka logiki to bodaj najdziwniejsza z książek Helga – a
także dotycząca najbardziej fundamentalnych zagadnień, które Hegel
określa jako nauki o bycie, o istocie i o pojęciu. Po z
górą...
Pełen opis produktu 'Nauka logiki Tom 2' »
Nauka logiki to bodaj najdziwniejsza z książek Helga – a także
dotycząca najbardziej fundamentalnych zagadnień, które Hegel
określa jako nauki o bycie, o istocie i o pojęciu. Po z górą
pięćdziesięciu latach przedstawiamy Czytelnikowi wydanie drugie
tego wręcz legendarnego dzieła. Nie jest to proste wznowienie, a
tekst starannie przejrzany i skolacjonowany, unowocześniony i
odświeżony. Klasyczny przekład Adama Landmana, tak zakorzeniony w
polskiej recepcji Hegla, zyskuje tu na jasności i ożywa.Formy
myślenia przejawiają się i utrwalają przede wszystkim w języku
ludzkim. W naszych czasach nie można za często przypominać, że tym,
co różni człowieka od zwierzęcia, jest myślenie. Język przeniknął
we wszystko, co staje się stroną wewnętrzną człowieka, wyobrażeniem
w ogóle, we wszystko, co człowiek czyni czymś własnym. A to, co
człowiek ujmuje w języku i w nim wypowiada, zawiera w sposób ukryty
i pogmatwany lub wyraźny jakąś kategorię – tak bardzo naturalny
jest dla człowieka moment logiczny, albo – tak bardzo moment ten
jest samą jego swoistą naturą. Jeśli jednak naturę w ogóle jako to,
co fizyczne, przeciwstawimy temu, co duchowe, będziemy musieli
powiedzieć, że moment logiczny jest raczej czynnikiem
nadnaturalnym, który wciska się w całe życie naturalne człowieka, w
jego uczucia, poglądy, pragnienia, potrzeby i popędy, przeobrażając
je w ten sposób – choć tylko od strony formalnej – w coś ludzkiego,
w wyobrażenia i cele. [fragment z tekstu]Georg Wilhelm Friedrich
Hegel (1770–1831), wybitny klasyk filozofii, przedstawiciel
idealizmu obiektywnego. Stworzył system filozoficzny obejmujący
całość doświadczenia i zjawisk rzeczywistości w ramach trzech
obszarów myślenia: logiki, filozofii przyrody i filozofii ducha.
Postrzegał rzeczywistość jako efekt dialektycznego rozwoju idei,
zmierzającej do realizacji rozumu świadomego swojej wolności.
Zmieścił w swym systemie interpretację zarówno subiektywnych
poczuć, emocji i doświadczeń jednostki, jak i zjawisk społecznych
czy kulturowych (literackich, malarskich), realnych wydarzeń
historycznych oraz ogólnych zjawisk dziejowych....