[Impuls]
Kategoria: Sport>Wychowanie fizyczne>Metodyka i dydaktykaWysyłka: do 3 dni
Myśli zebrane o fizycznej edukacji. Implikacje
teoretyczne i praktyczne, która jest swego rodzaju kompendium
wiedzy o edukacji fizycznej, szczególnie polecam nauczycielom
różnego szczebla...
Pełen opis produktu 'Myśli zebrane o fizycznej edukacji Implikacje teoretyczne i praktyczne' »
Książka Józefa Węglarza jest zbiorem wielowątkowych przemyśleń o
edukacji fizycznej i konstruktywnych związkach między teorią a
praktyką. Autor swoje rozważania rozpoczyna od podkreślenia
znaczenia teorii naukowej dla praktyki, która „ukazuje wyniki
empirii, a więc faktów poznanych dzięki potędze ludzkiego umysłu i
wysiłku badacza, prowadzących do odkryć”. Przybliża problemy z
wdrażaniem do praktyki teoretycznych koncepcji fizycznej edukacji,
[…] wyjaśnia, jak współczesne przemiany wpłynęły na inne
postrzeganie ciała człowieka w kontekście piękna, pielęgnacji,
troski, zdrowia itd. Trafnie i z niepokojem diagnozuje szkolne
realia fizycznej edukacji oraz funkcjonowanie w tych warunkach
nauczycieli. Próbuje też wyeksponować wyższość fizycznego
wychowania nad fizycznym kształceniem. Podkreśla, jak ważną rolę w
tym procesie odgrywają postawa, wiedza i kreatywność. Subtelnie
podpowiada, jak pokierować uczniem i wskazać mu drogę do kultury
fizycznej w przekonaniu, że warto tam zaistnieć. Uświadamia
czytelnikowi wręcz misyjną rolę nauczyciela w przygotowaniu młodego
człowieka do dbałości o ciało przez całe życie. Umiejętnie
weryfikuje zawodowe przygotowanie nauczyciela w aspekcie
pedeutologii. Sugeruje też, aby w procesie współczesnych przemian
nie zaprzepaścić gromadzonych przez dziesięciolecia wartościowych
doświadczeń, które mogą wspomagać kreowanie nowego spojrzenia na
edukację fizyczną w przyszłości. Książkę Myśli zebrane o fizycznej
edukacji. Implikacje teoretyczne i praktyczne, która jest swego
rodzaju kompendium wiedzy o edukacji fizycznej, szczególnie polecam
nauczycielom różnego szczebla oraz studentom kierunku wychowanie
fizyczne.Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw.
AWF w KrakowieRozdział pierwszy jest poświęcony rozważaniom
teoretycznym, które wiodą proces fizycznej edukacji
w kierunku(ach) pożądanym(ch), żeby jej misja została wykonana
należycie, na podstawie wiedzy naukowej zgromadzonej przez
dziesięciolecia. W rozdziale drugim ukazano obecny stan
naszego wychowania fizycznego ze wskazaniem jego osiągnięć oraz
niedomagań. W trzecim podjęto próbę rozstrzygnięcia, dlaczego
w strukturze procesu fizyczne wychowanie powinno być
ważniejsze od fizycznego kształcenia i z jakich przyczyn
nie można się doczekać od ponad półwiecza usankcjonowania tego
imperatywu? Czwartą część poświęcono uczniowi – osobie, dla której
to edukacyjne dobro istnieje, wraz z prezentacją racjonalnych
dróg jego pozyskania dla kultury fizycznej, zaś kolejną temu, kto
ten proces planuje, realizuje i poddaje epikryzie, czyli
nauczycielowi – jego zawodowemu kształceniu i służbie dla
społeczeństwa. W szóstej odsłonie uruchomiono nieco wodze
fantazji, bo jest w niej mowa o potrzebach zmian
w tym procesie. Całość zamykają wieloaspektowe refleksje,
z życzliwością bijącą dla tego szczególnego wycinka
rzeczywistości edukacyjnej....