[Impuls]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
także świata psychologii muzyki. Współczesny człowiek zanurzony
jest w morzu muzyki jak nigdy dotąd w historii. Wszechobecność
muzyki oraz wielość gatunków i stylów muzycznych, z jakimi
się spotykamy...
Pełen opis produktu 'Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku' »
Łacińska sentencja ?De gustibus (et coloribus) non est
disputandum?, której źródło jest nieznane (prawdopodobnie była
średniowieczną formułą scholastyczną), w wolnym tłumaczeniu mówi,
iż gust nie podlega dyskusji lub szerzej, że o gustach się nie
rozmawia, a dyskusje dotyczące osobistych gustów prowadzą do
niczego. Mimo tego, od zawsze trwały polemiki i rozważania
dotyczące gustów, które nie ominęły także świata psychologii
muzyki. Współczesny człowiek zanurzony jest w morzu muzyki jak
nigdy dotąd w historii. Wszechobecność muzyki oraz wielość gatunków
i stylów muzycznych, z jakimi się spotykamy na co dzień daje
szansę, co więcej, zmusza do dokonywania wyborów. Jak zatem
słuchacz odróżnia pojęcia ?lubię? i ?nie lubię? w kontekście
muzyki? Co stanowi tą wielce indywidualną miarę przykładaną do
twórców i ich dzieł? Na jakiej zasadzie słuchacze wybierają, mając
przed sobą nieskończoną liczbę alternatyw muzycznych?Przywołana
wcześniej formuła zawierała myśl, że nie przypadkowe cechy rzeczy,
lecz ich istota jest przedmiotem filozofii. Pytając o mechanizm
wyjaśniający, dlaczego słuchamy, tego, czego słuchamy stajemy przed
wyłaniającą się kwestią samej przyczyny, czyli w tym przypadku,
problemem preferencji muzycznych. Prezentowana książka opiera się
na założeniu, iż osobowość manifestuje się w wyborach muzycznych
człowieka, a preferencje muzyczne znajdują swoje źródło w
strukturze osobowości. Tym samym prezentowana książka daje
możliwość obcowania ze starymi pytaniami, ale także, co
najważniejsze, nowymi odpowiedziami. Celem pracy była próba
opisania preferencji muzycznych w kontekście wyodrębnionych przez
R. B. Cattella cech osobowości, wyjaśnienie związku między
preferencjami a cechami osobowości, zbadanie siły tej relacji w
trzech grupach wiekowych, a także próba zbudowania modeli, które
pomogą przewidywać preferencje muzyczne u osób charakteryzujących
się określonymi wymiarami osobowości. Do pomiaru zmiennych
niezależnych wykorzystany został kwestionariusz osobowościowy
Cattella (The 16 Personality Factors Test) w autoryzowanym
opracowaniu polskim Kucharskiego (2004). Natomiast do pomiaru
zmiennych zależnych posłużył adaptowany do potrzeb badania Krótki
Test Preferencji Muzycznych (Short Test of Music Preferences -
STOMP) Goslinga i Rentfrowa (2003) oraz Test Prób Muzycznych
własnego autorstwa. Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, w
tym trzech o charakterze teoretycznym, stanowiących przegląd
literatury przedmiotu, jeden (IV) dotyczy metodologii badań
własnych, a pięć rozdziałów poświęconych jest analizie wyników
badań własnych (V ? IX ). W teoretycznej części pracy wyodrębniono
rozdziały poświęcone kolejno:a) roli preferencji muzycznych w życiu
współczesnego człowieka i złożoności badań nad tym zagadnieniem,b)
poza osobowościowym (biologicznym, rodzinnym, kulturowym,
edukacyjnym) uwarunkowaniom preferencji muzycznychc) osobowościowym
uwarunkowaniom preferencji.Ostatni rozdział, dziesiąty, zawiera
dyskusję wyników i wnioski końcowe.