[Prodig-Tech]
Kategoria: Elektronika > Mierniki lakieru
Obecnie miernik lakieru GL-PRO-6 występuje w trzech
wersjach: – GL-PRO-6-F, sonda na przewodzie z kulką, pomiar tylko
na blachach stalowych; – GL-PRO-6-FA, sonda na przewodzie z kulką,
pomiar...
Pełen opis produktu 'GL-PRO-6-FA Miernik grubości lakieru Prodig-Tech' »
Obecnie miernik lakieru GL-PRO-6 występuje w trzech
wersjach:
– GL-PRO-6-F, sonda na przewodzie z kulką,
pomiar tylko na blachach stalowych;
– GL-PRO-6-FA, sonda na przewodzie z kulką,
pomiar na blachach stalowych i aluminiowych (automatyczne
rozpoznanie materiału);
– GL-PRO-6-FAZ, sonda na przewodzie z kulką,
pomiar na blachach stalowych i aluminiowych (automatyczne
rozpoznanie materiału z funkcją wykrywania powłoki cynkowej na
blasze stalowej).
W miernikach GL-PRO-6 zastosowano sondę
pomiarową na przewodzie. Sonda zakończona jest tzw. kulką co
ułatwia pomiar na krzywiznach. Miernik posiada funkcję asystent
pomiaru®, która przydaje się przy pomiarach na samochodach.
Mierniki serii GL-PRO-6 są rozwiązaniami opartymi na
nowoczesnych 32-bitowych procesorach. Dzięki temu
otrzymano szybki i dokładny pomiar realizowany za pomocą
12-bitowego przetwornika.
W miernikach zastosowano nowatorską konstrukcję sondy
pomiarowej, która umożliwia pomiar punktowy na materiałach
ferromagnetycznych i niemagnetycznych (w zależności od wersji),
automatycznie rozpoznając badany materiał oraz informując na
wyświetlaczu o rodzaju materiału. Sonda zakończona jest
tzw. kulką.
Cechą wyróżniającą mierniki GL-PRO-6-FAZ jest automatyczne
rozpoznawanie czy blacha ferromagnetyczna jest pokryta warstwą
cynku lub czy jest nieocynkowana. Ma to duże znaczenie podczas
pomiaru na samochodzie – ujawni nam to, które elementy
karoserii były wymienione na tańsze nieocynkowane. Sonda
została całkowicie przez nas opracowana.
Miernik posiada funkcję kalibracji na wzorcach grubości
(dołączone do zestawu).
Wykrywanie blachy stalowej ocynkowanej – wersja
GL-PRO-6-FAZ
Miernik grubości lakieru GL-PRO-6-FAZ posiada funkcję
ułatwiającą wykrycie warstwy cynku na blachach stalowych. Jest to
przydatna funkcja zwłaszcza przy poszukiwaniu używanego samochodu.
Dosyć często w samochodach po kolizjach drogowych wymienia się cały
element karoserii, np. błotnik. Taki element jeżeli jest nowy i
zostanie polakierowany zgodnie ze sztuką to ciężko zweryfikować czy
jest on oryginalny czy zamiennikiem dokonując tylko pomiaru
grubości lakieru – wskazania mogą świadczyć, że element jest
oryginalny fabryczny. Odpowiedniki elementów karoserii produkowane
przez różne firmy często nie są ocynkowane. Oczywiście, żeby udało
się rozróżnić taki element to reszta auta musi być ze stali
ocynkowanej, która zostanie wykryta przez miernik (wskazanie FeZn).
Przykładowo, jeżeli na jednym błotniku otrzymamy wskazanie cynku a
na drugim takiego wskazania nie będzie to może to oznaczać, że
element był wymieniany.
Podczas pomiaru na takiej stali ocynkowanej, którą będzie
wstanie wykryć miernik na wyświetlaczu zostanie przedstawiona
informacja FeZn lub Fe+Zn, a gdy dokonamy pomiaru na stali
nieocynkowanej na wyświetlaczu otrzymamy informacje Fe.
Na co należy zwrócić uwagę?
Informacja o stali ocynkowanej została wprowadzona do potrzeb
pomiarowych na karoseriach samochodowych oraz do pomiarów w innych
dziedzinach, ale z zastrzeżeniem, że wiemy, że badana stal może być
pokryta cynkiem a nie innym związkiem metalicznym o właściwościach
diamagnetycznych (np. miedź, złoto), czy paramagnetycznych (np.
aluminium), ponieważ w takim wypadku miernik również może wskazać
informację FeZn (a nie np. Fe+Al, Fe+Cu). Miernik wykrywa warstwę
diamagnetyczną lub paramagnetyczną naniesioną na blachę
stalową.
Zdarza się, że miernik może nie wskazać informacji FeZn
podczas pomiaru na blachach pokrytych warstwą antykorozyjną, która
zawiera pierwiastki cynku – są różne metody zabezpieczeń
antykorozyjnych z udziałem cynku i w niektórych przypadkach miernik
może nie wykryć warstwy z zawartością cynku. Miernik może nie
wykryć również cynku w sprayu, który zostanie naniesiony na
blachę.
Miernik wykrywa warstwę cynku jeżeli jest ona ciągła, np.
wykonaną metodą zanurzeniową. Ciągła warstwa cynku jest powłoką
prawidłowo wykonaną. Poniżej po lewej stronie zdjęcie mikroskopowe
prawidłowej warstwy cynkowej na stali – miernik taki cynk wykryje.
Po prawej stronie zdjęcie warstwy cynku nieciągłej, grudowatej,
wadliwej – miernik nie wykryje takiego cynku.
Reasumując:
– dokonują pomiaru na stali bez dodatkowej warstwy metalicznej
diamagnetycznej czy paramagnetycznej otrzymamy wynik Fe;
– dokonując pomiaru na stali pokrytej cynkiem lub innym
materiałem metalicznym diamagnetycznym lub paramagnetycznym
otrzymamy wynik FeZn;
– w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że zabezpieczenie
antykorozyjne zawierające cynk nie zostanie wykryte, cynk musi być
ciągły;
– cynk w sprayu może zostać nie wykryty po naniesieniu na
blachę, ponieważ nie ma struktury ciągłej;
– miernik może nie wykryć cynku jeżeli grubość lakieru wraz z
grubością cynku przekroczy 300-350µm, wtedy wskazanie będzie Fe
pomimo że stal może być ocynkowana.
Należy pamiętać, że wskazanie cynku na blasze stalowej ma
charakter orientacyjny i jeżeli mamy wątpliwości czy dany element
samochodu powinien być ocynkowany to najlepiej zwrócić się do
producenta samochodu w celu uzyskania informacji.
Zdarza się, że dostawca samochodu deklaruje, że blacha jest
ocynkowana a miernik nie wykryje takiej warstwy cynku – z naszych
badań wynika, że dzieje się tak dlatego, ponieważ struktura cynku
jest nieciągła (zdjęcie powyżej po prawej stronie) – z informacji
zasięgniętych u kadry naukowej wynika, że taka powłoka jest powłoką
wadliwą i nie spełnia w należyty sposób swojej roli. Zaletą
miernika jest to, że takiej wadliwej powłoki miernik po prostu nie
wykryje.
Funkcja wykrywania cynku na blasze stalowej działa do grubości
lakieru łącznie z grubością cynku wynoszącej około 300-350µm.
Podstawowe cechy przyrządu:
sonda na przewodzie, sprężysta, zakończona kulistym punktem
pomiarowym;
pomiar na blachach (automatyczne wykrywanie):
– stalowych, Fe
– aluminiowych, Al
automatyczne wykrywanie podłoża
zakres pomiarowy 0-2000μm;
podziałka 1μm dla Fe, 5μm dla nFe;
minimalne pole pomiaru dla nFe 15x15mm, dla Fe 5x5mm;
3 tryby pracy: pomiar ciągły, zatrzymanie pomiaru (HOLD 1),
zamrożenie pomiaru (HOLD 2);
możliwość ręcznego ustawienia trybu pomiaru, Fe lub Al;
pamięć pomiarów 960 pozycji;
asystent pomiaru® dla motoryzacji (DIODA LED);
kalibracja (za pomocą płytek i wzorca grubości);
sygnalizacja dźwiękowa;
zasilanie: dwie baterie alkaliczne AAA (R3);
gwarancja 24 miesiące.