[SportWin]
Kategoria: Sport>Marketing i zarządzanieWysyłka: do 3 dni
"Marketing sportowy - teoria i praktyka" -
publikacja wydana po II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Dni
marketingu sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
- 19 - 20...
Pełen opis produktu 'Marketing sportowy teoria i praktyka' »
"Marketing sportowy - teoria i praktyka" - publikacja wydana po II
Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Dni marketingu sportowego na
Akademii Ekonomicznej w Poznaniu - 19 - 20 listopada
2003r."Dołączona płyta CD zawiera prezentacje prelegentów
uczestniczących w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Dni
Marketingu Sportowego na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu"."Rosnące
zainteresowanie sportem wypływa z wielu różnorodnych czynników,
plasujących się zarówno po stronie potrzeb klientów, rozwoju mediów
jak również postępu technologicznego.W roku Igrzysk Olimpijskich w
Atenach oraz Mistrzostw Europy w piłce Nożnej w Portugalii,
pojawiają się liczne opracowania a także nowe tendencje w
funkcjonowaniu sportu. W ten nurt publikacji wpisuje się również
niniejsza praca, zawierająca bogate materiały z dwudniowej
konferencji zorganizowanej w listopadzie 2003 roku w Akademii
Ekonomicznej w Poznaniu.Celem konferencji było stworzenie forum dla
przedyskutowania zagadnień związanych z marketingiem sportowym.
Zasadnicza myśl, jaka przyświecała organizatorom konferencji,
dotyczyła stworzenia warunków dla wymiany poglądów osób
działających w praktyce sportowej oraz osób zajmujących się
badaniami w tym obszarze. Korzystając z doświadczeń konferencji
wcześniejszej, zorganizowanej w 2002 roku, postanowiono tym razem
zaprosić prelegentów z wielu różnorodnych dziedzin związanych ze
sportem i marketingiem sportowym. Prezentowane opracowanie oddaje
szeroki zakres prowadzonej dyskusji a jednocześnie wskazuje, iż
zarządzanie sportem i marketing sportowy odwołują się do dorobku
wielu dyscyplin naukowych. Zawarte w opracowaniu treści mogą być
ponadto inspiracją dla dalszych badań tego istotnego i dynamicznie
się rozwijającego sektora, jakim jest sport.Sport jest szczególnym
obszarem, na którym skupiają się zarówno interesy klientów, klubów
oraz innych organizacji sportowych, mediów, jak również
przedsiębiorstw, które komunikują się z otoczeniem za pomocą
sponsoringu sportowego. Godzenie tak wielu, niekiedy sprzecznych ze
sobą interesów wymaga łączenia wiedzy zarówno z obszaru sportu, jak
również zarządzania i marketingu, psychologii, medycyny,
socjologii, zachowań klientów a także bezpieczeństwa organizacji
wydarzeń sportowych.Z perspektywy kilku miesięcy, które minęły od
konferencji a zarazem zakończonych Mistrzostw Europy w Piłce
Nożnej, wygranych przez drużynę Grecji, łatwiej zrozumieć, jak
ważną rzeczą jest umiejętność łączenia całej, wspomnianej tutaj
wiedzy a zarazem zdolność do tworzenia nowych zasad działania w
sporcie. Wyeliminowanie w pierwszej fazie rozgrywek drużyn
uznawanych tradycyjnie za najlepsze dowodzi, iż redefiniowanie
dotychczasowych zasad budowania strategii i zarządzania w sporcie
może spowodować rewolucyjne niemal zmiany funkcjonowania wielu
podmiotów.Przygotowane do druku opracowanie oddaje przebieg
konferencji oraz merytoryczny układ dyskutowanych treści. Całość
składa się z jedenastu rozdziałów, w ramach których zostały
omówione w miarę jednorodne bloki zagadnień.Rozdział pierwszy
zawiera omówienie związków między marketingiem sportowym,
zarządzaniem w sporcie, medycyną i psychologią. Jego treść
doskonale wpisuję się w aktualność tej tematyki, poruszanej w wielu
czasopismach w połowie 2004 roku. Na uwagę między innymi zasługuje
lipcowy numer ,,Charakterów”, poświęcony w dużej części roli
psychologii w sporcie. Jest to równocześnie nawiązanie do rozdziału
dziewiątego, zawierającego rozszerzenie tej tematyki.Kolejna, druga
część omawia znaczenie przewodzenia w sporcie oraz szukania
analogii między doświadczeniami ze sfery sportu a rolą liderów w
biznesie. Efekty pracy trenera Rehhagela z drużyną Greków mogą być
bardzo dobrą ilustracją znaczenia myśli lidera w uzyskiwaniu
efektów w pracy zespołowej.W rozdziale trzecim omawiane są
zagadnienia budowania strategii sponsoringowej oraz warunki
skutecznej współpracy między klubami, organizatorami a sponsorami i
mediami. Właściwe podejście do tych kwestii przez wszystkie
podmioty może gwarantować lepsze efekty dla każdej ze stron.W
kolejnych trzech rozdziałach zaprezentowano wyniki badań oraz
wiedzę teoretyczną na temat zachowań klientów, narzędzi budowania
relacji z kibicami oraz podmiotami na rynku sportowym, a także
metody prowadzenia badań marketingowych oraz zasady korzystania ze
źródeł wtórnych, poświęconych funkcjonowaniu sportu.Rozdział siódmy
porusza ważne dla całego sportu zagadnienia zapewnienia
bezpieczeństwa wydarzeń sportowych.Kolejny fragment przybliża
wybrane zagadnienia ze sfery funkcjonowania mediów, kładąc dość
duży nacisk na pracę dziennikarzy oraz komentatorów
sportowych.Rozdział dziewiąty został poświęcony wspomnianej już
tematyce psychologii w sporcie.W rozdziale dziesiątym prezentowane
są przykłady marketingowych działań dwóch klubów sportowych.
Końcowy, jedenasty fragment pracy ma charakter informacyjny,
omawiając program studiów z zakresu dziennikarstwa sportowego oraz
fakultatywnego przedmiotu "Marketingowe zarządzanie sportem" w
ramach którego będę miał przyjemność poprowadzić wykłady.Oddając
tekst w ręce Czytelników wyrażamy nadzieję, że będzie on dobrą
podstawą dla własnych przemyśleń i podejmowania działań, które
przyczynią się do rozwoju marketingu sportowego.Korzystając z
przekazania mi zaszczytnej funkcji redaktora materiałów,
pragnę złożyć serdeczne podziękowania wszystkim autorom za
przygotowanie tekstów oraz za wystąpienia na konferencji.
Gorąco dziękuję także Patronom Honorowym konferencji za trud
związany z jej organizowaniem oraz Recenzentowi za ocenę tekstów.
Słowa miłych podziękowań kieruję także do wszystkich uczestników
konferencji, w tym także do tych, którzy zajmowali niewygodne,
stojące miejsca na przepełnionej auli w czasie niezapomnianego
spotkania z Robertem Korzeniowskim.Pełne wdzięczności słowa kieruję
również do Organizatorów Konferencji, których zaangażowanie i
entuzjazm udzielały się wszystkim uczestnikom, tworząc
niezapomnianą atmosferę i dostarczając niezatartych wrażeń." -
prof. dr hab. Henryk Mruk.Spis treściI. WstępProf. dr hab. Henryk
Mruk - Akademia Ekonomiczna w PoznaniuPiotr Matecki, Piotr
Jardanowski - Akademia Ekonomiczna w PoznaniuUczestnicy o
konferencji...Wzajemne przenikanie się elementów marketingu,
zarządzania, medycyny oraz psychologii we współczesnym sporcie.
Janusz Klisiński - Politechnika CzęstochowskaII. Liderowanie w
sporcieSportowiec jako liderProf. dr hab. Henryk Mruk - Akademia
Ekonomiczna w PoznaniuABC promocji własnych wyników według Roberta
KorzeniowskiegoRola przywództwa w sportach zespołowychAdam Bekier -
Akademia Ekonomiczna w PoznaniuIII. Sponsoring sportowyProgram
sponsorski - sukces czy jego brakTomasz RedwanNiekonwencjonalne
działania promocyjne w mediachKonrad Pudło -
Expert-MonitorSponsoring sportowy jako skuteczne narzędzie
komunikacjiMonika Kunc - marketing manager, SPORT+MARKT AGRadosław
Wróblewski - project manager, SPORT+MARKT AGSport – skuteczny
nośnik promocjiMichał Górzyński Konsultant d/s sponsoringu, V-ce
Prezes Domu Książki SASponsoring po polskuWojciech Pysiewicz
Warszawska Grupa Inwestycyjna S.A.Sponsoring sportowy w
działalności marketingowej przedsiębiorstw i czynniki warunkujące
jego skuteczność.Marcin Gad - Akademia Ekonomiczna w PoznaniuSport
żużlowy jako przykład aktywności sponsorskiej przedsiębiorstw o
zasięgu lokalnym.Dr Sławomir Kowalski Politechnika
CzęstochowskaPrzykłady wykorzystania sportu jako elementu
zintegrowanych i długofalowych działań promocyjnych
przedsiębiorstwaAnna Konieczna, Witek Lipiński Sport Mega
MarketingPieniądze w sporcieWojciech Pysiewicz - Warszawska Grupa
Inwestycyjna S.A.Zakres dopuszczalnej ingerencji polskich związków
sportowych w prawa i wolności osobiste zawodnika w odniesieniu do
sponsoringu sportowegoDr Marcin Wojcieszak - w imieniu Polskiej
Konfederacji SportuIV. Konsument w sporcieModel zachowania
konsumenta w sporcieJanusz Klisiński - Wyższa Szkoła Menedżerska w
LegnicyDlaczego ludzie chodzą na mecze, czyli o religijnych
aspektach piłki nożnej.Artur Zawadzki - Instytut Socjologii
Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w
PoznaniuWystępowanie zachowań agresywnych w środowisku kibiców
piłkarskich i ich wpływ na frekwencję na stadionach. Jakość
organizowanych imprez sportowych oraz oczekiwania w tym
zakresie.Piotr Jardanowski, Piotr Matecki - Akademia Ekonomiczna w
PoznaniuOferta gadżetów klubu piłkarskiego na przykładzie LECHA
POZNAŃPiotr Matecki - Akademia Ekonomiczna w PoznaniuV. Marketing
relacji a marketing sportowyIstota relacji w marketingu sportowym
na przykładzie Lecha Poznańdr Marcin Chłodnicki, mgr Paweł Zeller -
Katedra Usług, Akademia Ekonomiczna w PoznaniuMarketing relacji –
sposób na sukces rynkowy przedsiębiorstwa sportowo-rekreacyjnegomgr
inż. Agnieszka Widawska-Stanisz - Politechnika CzęstochowskaVI.
Badania marketingowe w sporcieMonitoring mediów – nowoczesne i
efektywne narzędzie marketingu sportowegoSebastian Bykowski,
Wiceprezes Zarządu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o.o.Sport
w badaniachWojciech Pysiewicz - Warszawska Grupa Inwestycyjna
S.A.VII. Bezpieczeństwo w sporcieBezpieczeństwo imprez
sportowychTadeusz Okoński - Polska Konfederacja SportuMonitorowanie
sytuacji na stadionach jako istotny element zarządzania klubem
sportowym.Mariusz Kamiński – Akademia PodlaskaVIII. Media w
sporcieMedia i sportDr Jacek Trębecki - Katedra Publicystyki
Ekonomicznej i Public RelationsAkademia Ekonomiczna w
PoznaniuDziennikarstwo SportoweAndrzej Ostrowski - Dolnośląska
Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej we
WrocławiuZawód dziennikarzPaweł ZarzecznyZawód komentatorTomasz
Smokowski - Canal PlusBudowanie sportowej społeczności
konsumenckiej na bazie InternetuDariusz Kuczyński - Akademia
Wychowania Fizycznego i Sportu w GdańskuIX. Psychologia
sportuPsychologia sportu – potrzeba czy moda?Dr Marek Graczyk -
psycholog FRMS/COMS Komisja Medyczna PKOLAlicja Pęczak - Asystent
AWFiS GdańskPsychologiczna sytuacja startowa sportowcaDr Marek
Graczyk - psycholog FRMS/COMS Komisja Medyczna PKOLAlicja Pęczak -
Asystent AWFiS Gdańsk„Czy profesjonalnemu sportowcowi grozi
wypalenie zawodowe?”Lidia Borowicz - Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w WarszawieX. Kluby sportowePrzykład efektywnego
rozwoju klubu sportowego w warunkach stagnacji sportu
polskiegoWojciech Witkowski - Przewodniczący Rady Nadzorczej Klubu
Groclin Dyskobolia SSACKM Włókniarz CzęstochowaLech Małagowski -
Dyrektor klubu CKM Włókniarz CzęstochowaXI. Materiał
informacyjnyPierwsze w Polsce studia o specjalności: Dziennikarstwo
SportoweAndrzej Ostrowski - Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji
Towarzystwa Wiedzy Powszechnej we Wrocławiu"Marketingowe
zarządzanie sportem" - Akademia Ekonomiczna w Poznaniu...