[]
Kategoria: Książki & Multimedia > KsiążkiWysyłka: do 3 dni
uprzedzeń, a także edukacji do/dla zrozumienia i solidarności z
ludźmi z powodu owych uprzedzeń dyskryminowanych. Tytuł tomu
"Historia Ludzi. Historia dla ludzi" dobrze
odzwierciedla...
Pełen opis produktu 'Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej - Chmura-Rutkowska Iwona, Głowacka-Sobiech Edyta, Skórzyńska Izabela' »
Opis - Z kim solidaryzujemy się po obowiązkowym kursie
edukacji historycznej: z upamiętnionymi poprzez pomniki i
eksponowane miejsce na kartach podręczników sławnymi dowódcami
zbiorowych masakr, czy z tymi, którzy byli zbyt słabi i bez szans
na przetrwanie? Z kim się utożsamiamy? Do czego aspirujemy? Czy
szkolna edukacja historyczna wspiera rozwój społeczeństwa
obywatelskiego i demokracji? Czy raczej reprodukuje mity i
podgrzewa resentymenty? Czy w ogóle możliwe jest odpolitycznienie
edukacji historycznej w centralnie sterowanym systemie oświaty?
Kto, do jakiej rzeczywistości i w jaki sposób edukuje przyszłych
nauczycieli historii?poleca Impuls Autorki i autorzy niniejszego
tomu zapraszają do refleksji na temat istotnych dla współczesnej
edukacji historycznej problemów: relacji między współczesnymi
historiografiami i szkolną narracją historyczną, ukrytych i
nieobecnych aspektów programu nauczania historii (hidden
curriculum), znaczenia pamięci historycznej i społecznej dla
szkolnej edukacji, w tym narracji dominujących i emancypacyjnych.
Aktualny spór wokół kształtu i roli historii szkolnej dotyczy
zarówno miejsca i roli historii we współczesnej edukacji, jak i
roli oraz miejsca edukacji szkolnej w życiu społecznym i kulturze
historycznej Polaków. Edukacja historyczna, z rezerwuaru wiedzy na
temat przeszłości zmienia się na naszych oczach, choć może nazbyt
wolno, w historię krytyczną, w historię zaangażowaną, ale także
angażującą intelekt, zmysły, wyobraźnię, emocje. W historię
zorientowaną na pełnię egzystencji człowieka w jej różnych
wymiarach. Zebrane w niniejszym tomie artykuły, refleksje
teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz studia komparatystyczne
dowodzą, że historia jest nadal niezwykle ważnym poznawczo i
społecznie obszarem wiedzy, i że jej kształt jest nieustannie
negocjowany społecznie. Autorzy i autorki tomu podzielają
przekonanie, że edukacja historyczna w sposób szczególny mogłaby
spełniać funkcję edukacji do/dla demokracji i obywatelskich
działań, z otwarciem na różnorodność i umiejętności pokojowego
uczestniczenia w wielokulturowym świecie a przede wszystkim
edukacji emancypacyjnej, w sensie wolności od destrukcyjnych na
poziomie indywidualnym i grupowym stereotypów i uprzedzeń, a także
edukacji do/dla zrozumienia i solidarności z ludźmi z powodu owych
uprzedzeń dyskryminowanych.Tytuł tomu "Historia Ludzi. Historia dla
ludzi" dobrze odzwierciedla to przekonanie. Podobnie jak inne, że
nie ma historii, a zwłaszcza edukacji historycznej wolnej od
wartości, ale także interesów różnych grup nacisku/wpływów. Jest
natomiast powód, jak się wydaje pilny, aby uświadamiając sobie,
jakiej historii potrzebujemy, nauczyć się też z nią obcować, aby
angażując się w debatę, czy spór o przeszłość, myśleć i formułować
krytyczne sądy i opinie.
Nazwa - Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny
wymiar edukacji historycznej
Autor - Chmura-Rutkowska Iwona, Głowacka-Sobiech Edyta,
Skórzyńska Izabela
Oprawa - Miękka
Wydawca - Impuls
Kod ISBN - 9788378505440
Kod EAN - 9788378505440
Rok wydania - 2014
Język - polski
Format - 16.0x23.5cm
Ilość stron - 566
Podatek VAT - 5%
Premiera - 2014-02-28