[Wydawnictwo ZP]
Kategoria: Książki
Wydawnictwo ZP 029 – Przemysł lotniczy w Lublinie
1919-1939 Autor: Mariusz Wojciech Majewski Wydawnictwo ZP Format:
185x235 mm Ilość stron: 323 Oprawa: miękka, klejona Ilustracje: 256
zdjęć i
Pełen opis produktu 'Wydawnictwo ZP 029 – Przemysł lotniczy w Lublinie 1919-1939' »
Wydawnictwo ZP 029 – Przemysł lotniczy w Lublinie
1919-1939
Autor: Mariusz Wojciech Majewski
Wydawnictwo ZP
Format: 185x235 mm
Ilość stron: 323
Oprawa: miękka, klejona
Ilustracje: 256 zdjęć i rysunków
ISBN: 978-83-61529-31-6
Cena detaliczna: 44,90 zł U progu niepodległego bytu państwa
polskiego władze wojskowe postawiły sobie za zadanie zdobycie
środków walki, umożliwiających zarówno obronę granic, jak i
prowadzenie aktywnej polityki agranicznej. Wobec prawie
całkowitego braku rodzimych producentów sprzętu wojskowego, plany
te rodziły szereg istotnych problemów. Jednocześnie możliwości
nabycia uzbrojenia z zapasów wojennych sojuszników były trudne do
zrealizowania.
Głównymi przeszkodami, hamującymi owe zakupy, były rozliczne
problemy fi nansowe młodego państwa oraz trudności transportowe.
Nie należy się też dziwić, że jednym z pierwszoplanowych zadań
władz wojskowych było wyszukanie rodzimych producentów, których
dotychczasowe profi le wytwórcze miały jakiekolwiek związki z
przemysłem metalowym i środków transportu. Równie ważkie w trakcie
selekcji producentów, zainicjowanej na polecenie Ministerstwa Spraw
Wojskowych przez podległy jej Główny Urząd Zaopatrzenia Armii, były
posiadane doświadczenia technologiczne, środki finansowe oraz
zapasy surowców i materiałów. Wśród podpisanych kontraktów zwracają
uwagę mowy z Zakładami Mechanicznymi Plage i Laśkiewicz w
Lublinie.
Równoczesne zabiegi, mające na celu rozpoczęcie produkcji samolotów
czyniły, zarówno władze wojskowe, jak i właściciele lubelskiej
wytwórni – Kazimierz Arkuszewski oraz Teofi l Laśkiewicz.
Punktem szczególnego odniesienia w niniejszej pracy jest próba
odtworzenia produkcji samolotów oraz innych działów uruchomionych w
lubelskiej wytwórni – karoserii samochodowych oraz wyrzutników
bombowych. Podstawowe braki materiałowe całkowicie uniemożliwiły
natomiast próbę charakterystyki działu ogólno mechanicznego
Zakładów Mechanicznych Plage i Laśkiewicz. Ilość poszczególnych
źródeł umożliwiających realizację podstawowego zadania, jakim było
przedstawienie zagadnień związanych z produkcją lubelskich
samolotów, jest bardzo zróżnicowana. O ile próby harakterystyk i
opisów m.in.: pierwszych licencyjnych włoskich Ansaldo A-1 Balilla
i A-300, a astępnie
francuskich Potez XVA2, Potez XXVA2 i B2, również holenderskich
Fokkerów F-VII3m zakończyły się powodzeniem, o tyle napotkano na
szereg barier materiałowych, dotyczących szczególnie rodzimych
płatowców Jerzego Rudlickiego z serii Lublin R-XIIID, E i F. Nie
przetrwały w zbiorach lubelskiego archiwum także materiały, na
podstawie których możliwe byłoby przedstawienie zagadnień wiązanych
z konstrukcjami lotniczymi Lubelskiej Wytwórni Samolotów.
Niezbędnych informacji dostarczyły teriały zachowane w Centralnym
Archiwum Wojskowym. W poniższej pracy skoncentrowano się na
ukazaniu tematyki w ujęciu problemowo-chronologicznym i, co ważne
dla Czytelników, tylko w niewielkim akresie uprzednio poddanej
eksploracji. Dotyczą one planów władz wojskowych nakazujących
prowadzenie na uzbrojenie poszczególnych rodzajów samolotów. Wśród
innych poruszanych zagadnień starano się również przedstawić
organizację i przebieg produkcji w lubelskiej wytwórni. Poważne
trudności sprawiało odszukanie producentów niezbędnych komponentów
wykorzystanych do budowy samolotów.
Ostatnim zagadnieniem poruszanym w opracowaniu był przebieg działań
eksportowych. Miały one początkowo na celu popularyzację własnego
sprzętu lotniczego na rynkach Przemysł lotniczy w Lublinie
1919-1939 zagranicznych. Te ostatnie eksperymenty handlowe są
szczególnie interesujące ze względu
na czynione wysiłki, chociaż skazane były z góry na niepowodzenia z
powodu braku dostatecznie dużych środków finansowych na promocję.
Warto zauważyć, iż podjęte próby eksportu sprzętu lotniczego
spowodowane były głównie przyrostem mocy produkcyjnych w lubelskiej
wytwórni, które z powodu ograniczonych możliwości finansowych
Departamentu Aeronautyki MSWojsk. nie mogły pozostać w pełni
wykorzystane.
Pozyskane doświadczenia konstrukcyjne oraz produkcyjne były
opłacone tragicznymi wydarzeniami. Część tych incydentów i
katastrof lotniczych poddano szerszemu opisowi. Nie chodziło tu
jednak o gacenie wątków narracji i szukanie zbędnej sensacji, ale o
przedstawienie rozlicznych trudności, które nieodłącznie
towarzyszyły i, niestety, towarzyszą również w chwili obecnej
wdrażaniu nowych środków walki. Jeszcze jeden powód uzasadniał
włączenie tych charakterystyk, a mianowicie rozbieżności w
informacjach zawartych w prasie codziennej i źródłach drukowanych.
Przyszło zatem autorowi borykać się z krytyką źródeł. Informacje
zamieszczane w lubelskiej prasie codziennej wydają się wiarygodne..
Ważne informacje:Prosimy o dokładne zapoznanie się
z zasadami działania naszego sklepu. To bardzo ważne i pozwoli na
uniknięcie nieporozumień związanych z koniecznością oczekiwania na
przesyłkę. Wszystkie zamówienia realizujemy w kolejności zgłoszeń.
Wybranie "przesyłka priorytetowa" jako sposobu wysyłki nie oznacza,
że paczka zostanie wysłana na drugi dzień. To tylko rodzaj usługi
pocztowej.
Firma Jadar-Model jest właścicielem dwóch sklepów. Jeden z nich to
sklep internetowy, drugi zaś jest prawdziwy i mieści się w
Warszawie, stolicy Polski. Te same modele i
akcesoria oferowane w sklepie internetowym sprzedawane są w
jednocześnie w obu sklepach. Ponieważ nasza oferta jest bardzo duża
nie mamy magazynu z wielką ilością tych samych przedmiotów. Może
zdarzyć się, że model, który chcesz kupić został sprzedany w drugim
sklepie. Wtedy zostaniesz powiadomiony emailem, że realizacja
Twojego zamówienia będzie dłuższa, ponieważ musimy uzupełnić
magazyn i czekamy na dostawę od producenta. Prosimy o cierpliwość i
wyrozumiałość.Nie ponosimy odpowiedzialności za różnicę w
zawartości pudełka w stosunku do prezentowanego zdjęcia. Zdjęcia są
zazwyczaj reklamówkami i mogą zawierać również inne części, które
nie wchodzą w skład danego produktu.Salon Modelarski
Jadar-Model
Ul. Jagiellońska 58, 03-468 Warszawa (przy Pl.Hallera)
tel.(0 22) 403-34-30 (w sprawie zamówień prosimy dzwonić: (0 22)
620-05-39)Tutaj jesteśmy - kliknij poniższy
link:Warszawa, Jagiellońska 58
sklep jest czynny w godz.:
pon.-pt. 11.oo – 19.oo
sobota 10.oo – 14.oo