[Wydawnictwo Akademickie Dialog]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
, zwłaszcza literatury, teatru i sztuk plastycznych.
Najważniejsze publikacje: Tian Han. U źródeł nowego teatru
chińskiego, 1995, Totemy życia. Chińska literatura
poszukiwania korzeni,...
Pełen opis produktu 'Chińska kultura symboliczna. Jej współczesne metamorfozy w literaturze, teatrze i malarstwie' »
Jest to pierwsza próba przybliżenia i wyjaśnienia
symbolicznych treści i języka, jakim posługują się współcześni
artyści chińscy. Książka pokazuje metamorfozę chińskiej kultury
symbolicznej na przykładzie wybranych dzieł. Pośród analizowanych
tekstów kultury są powieści i opowiadania Gao Xingjiana, Mo Yana i
Su Tonga, a także obrazy Hu Yongkaia oraz najwybitniejszych
przedstawicieli chińskiej awangardy końca XX i początków XXI wieku.
Twórczość teatralną reprezentuje monumentalna opera o buddyzmie
chan – Śnieg w sierpniu (Bayue xue) napisana i wyreżyserowana przez
Gao Xingjiana.
Poszukiwaniom symboli, metafor i aluzji towarzyszy refleksja na
temat roli tradycji, chroniącej podstawowe struktury znaczeniowe,
pojęcia, znaki i obrazy. Chodzi tu o proces kształtowania symboli
głębokich, zakorzenionych m.in. w korelatywnej kosmologii chińskiej
i uniwersyzmie, a także o kulturę dobrowróżbną, przechowującą model
myślenia symbolicznego.
Współczesny twórca chiński czerpie z tradycji kulturowej i
doświadczenia społecznego, w których pamięć wspólnoty splata się z
indywidualną pamięcią i wyobraźnią artystyczną. Jego wypowiedzi,
nasycone symbolami, aluzjami i alegoriami nie tylko pozostają w
dialogu ze współczesną kulturą i sztuką na świecie, ale przede
wszystkim odgrywają ważną rolę w poszukiwaniu własnej tożsamości
kulturowej.
Lidia Kasarełło, sinolog, profesor Uniwersytetu Warszawskiego,
wykładowca w Zakładzie Sinologii Wydziału Orientalistycznego UW
oraz w Zakładzie Japonistyki i Sinologii Instytutu Filologii
Orientalnej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w
dziedzinie chińskiej kultury, zwłaszcza literatury, teatru i sztuk
plastycznych. Najważniejsze publikacje: Tian Han. U źródeł nowego
teatru chińskiego, 1995, Totemy życia. Chińska literatura
poszukiwania korzeni, 2000, Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych
opowiadań chińskich (wybór, wstęp, opracowanie), 2005 oraz liczne
artykuły w polskich i międzynarodowych naukowych czasopismach.
Bezpłatny fragment: