[wam]
Kategoria: Nauki humanistyczne >JęzykoznawstwoWysyłka: do 3 dni
Ciekawe i zupełnie nowatorskie podejście do tematyki
nieobecnej w polonistyce szkolnej.Książka autorstwa Bogusławy
Bodzioch-Bryły jest - śmiem twierdzić - jedną z ważniejszych
publikacji
Pełen opis produktu 'Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze' »
Ciekawe i zupełnie nowatorskie podejście do tematyki nieobecnej w
polonistyce szkolnej.Książka autorstwa Bogusławy Bodzioch-Bryły
jest - śmiem twierdzić - jedną z ważniejszych publikacji dla
polonistów początku XXI wieku. Stwarza realną szansę na zaistnienie
problematyki nowych nowych mediów w szkole, na lekcjach polskiego -
tych regularnych, które wynikają np. z tzw. rozszerzeń w szkołach
licealnych, ale być może i tych zajęć, które pojawią się w związku
z procesem przygotowywania młodzieży do konkursów
polonistycznych.Problematyka mediów jest źle obecna w polskiej
szkole, by nie powiedzieć jednoznacznie - nieobecna, mimo iż
podstawa programowa wyraźnie nakazuje nauczycielowi języka
polskiego zajmowanie się nią na wszystkich etapach edukacji, od
etapu I do IV. Marginalnie pojawia się w podręcznikach. Polonista
pozostaje samotny i pewnie bezradny wobec ogromu nieznanych,
nieogarnionych, szybko pojawiających się faktów, dokonań,
wynalazków cywilizacyjnych. Problematyka mediów, pojawiająca się
tylko czasami na lekcjach szkolnych to efekt polskiej tradycji
dydaktycznej, która nie postawiła jej tak wysoko jak szkoły
anglosaskie, wyodrębniające nawet osobny szkolny przedmiot -
medioznawstwo. Dlatego książka Bogusławy Bodzioch-Bryły jest ważna
i potrzebna. Omawia wiele ciekawych aspektów dotyczących rozwoju
mediów, buduje aparat pojęciowy, wyposaża odbiorcę (ucznia i
nauczyciela) w niezbędne artykuły (opracowania), proponuje też
ciekawe, zupełnie nowatorskie podejście do tematyki nieobecnej w
polonistyce szkolnej. Dobrze, że jest, a trzeba takich materiałów
więcej - jak najwięcej.dr Gabriela Olszowska, polonista, nauczyciel
praktyk, dydaktyk, recenzent MEN ds. podręczników szkolnych
(fragment recenzji wydawniczej)Książka Bogusławy Bodzioch-Bryły ,
autorki, która sama jest praktykującym nauczycielem i jednocześnie
jako badacz zajmuje się korespondencją literatury i nowych mediów,
tchnie nadzieją - jest bowiem przykładem działania oddolnego,
wynikającego z pedagogicznego doświadczenia popartego osobistymi
zainteresowaniami, lekturą, co wydaje się być dziś - wobec
nieustannie centralizowanego systemu edukacyjnego - jedną z
najcenniejszych wartości w nauczaniu polonistycznym i kulturowym.
Autorka dotyka tak istotnych kwestii, jak zmiana doświadczenia
antropologicznego z tekstowego na audiowizualny, a następnie
wirtualny, co wpływa na sposób recepcji przekazów kulturowych;
tłumaczy najważniejsze zjawiska wpływające na kształt współczesnych
przekazów i konsekwencje kreacyjne i recepcyjne tychże właśnie
mechanizmów . Zaprezentowane scenariusze podejmują zagadnienia
niezwykle ważkie z perspektywy nałożonych na programy kształcenia
humanistycznego wymagań związanych z włączeniem w ich przebieg
edukacji medialnej oraz wprowadzaniem technologii informacyjnych.
Książka Bogusławy Bodzioch-Bryły, która jest obecnie jedyną taką
propozycją na rynku wydawniczym, wypełnia lukę w przestrzeni
edukacyjnej, proponując nauczycielom pomoc we włączeniu tematyki
nowych mediów do programów kształcenia polonistycznego, kulturowego
czy nawet wychowawczego. dr hab. Adam Regiewicz, prof. Akademii
Jana Długosza w Częstochowie (fragment recenzji wydawniczej)...