[WYDAWCA]
Kategoria: Książki > Książki naukowe i popularnonaukoweWysyłka: do 7 dni
TWARZ I CIAŁO KSIĄŻKI ANNA FOLTA RUSIN
Twarz i ciało książki jest rozprawą-esejem,
który pochyla się nad znaczeniem powierzchni kodeksu. Sfera
paratekstowa, spychana...
Pełen opis produktu 'TWARZ I CIAŁO KSIĄŻKI ANNA FOLTA RUSIN' »
TWARZ I CIAŁO KSIĄŻKI ANNA FOLTA RUSIN Twarz i ciało
książki jest rozprawą-esejem, który pochyla się nad
znaczeniem powierzchni kodeksu. Sfera paratekstowa, spychana zwykle
na margines lektury, oddziałująca podprogowo i momentalnie, decyzją
autorki znajduje się w centrum rozważań. Obrazy, blurby, fotografie
autorów i biogramy – narzucają kierunek interpretacji, mimo że ich
autorzy pozostają w cieniu pisarza, zapisani małymi literkami po
nieprominentnej stronie kartki, na odwrocie. Autorka jest
przekonana, że książka – w formie tradycyjnej – należy do
przedmiotów antropomimetycznych, z którymi rozmawiamy, które
pozdrawiamy, które nierzadko świadomie ignorujemy. Chcemy je
uczłowieczyć, skrajnym przykładem tego typu działania jest proceder
oprawiania książek w ludzką skórę, typowym – korzystanie z metafor
ukrytych w dyskursie o książkach i o literaturze. Na marginesie
teoretycznych rozważań uważny czytelnik odnajdzie też w tej
rozprawie opowieść o życiu wśród książek, o życiu mola
książkowego.
W pierwszej teoretycznej części książki autorka zajmuje się
problemem postrzegania literatury jako dzieła sztuki
reprezentowanego przez dowolną liczbę materialnych realizacji.
Drugą część zajmuje analiza przedstawień umieszczonych na frontowej
stronie okładki. Trzecia część opisuje blurby oraz fotografie
autora pojawiające się z tyłu tomu i na skrzydełkach. Czwartą część
stanowią interpretacje wewnętrznych komponentów książki: wkładek,
szaty graficznej, ilustracji. Pracę zamyka teoretyczne
podsumowanie, w którym autorka określa dwa typy orientacji
przyjmowanych względem dzieła literackiego przez twórców wizualnych
manifestacji.
Książka jest bardzo ciekawie napisana i wciągająca. Autorce udało
się wypracować specyficzny rodzaj dyskursu: z jednej strony trzyma
się konsekwentnie naukowości, z drugiej ciąży ku swobodzie
eseistycznej. Nie ma cienia wątpliwości, że mamy do czynienia z
dyskursem naukowym, ale jego surowość zostaje złagodzona silnym
wyeksponowaniem podmiotu piszącego, delikatną skłonnością do
metaforyzacji wypowiedzi, jednoznaczną sugestią, że lektury nie da
się zredukować do samych tylko struktur, ponieważ doświadczenie
somatyczne odgrywa w nim wielką rolę. Pani Folta-Rusin czyni z
paratekstów coś więcej, gdyż to właśnie one składają się na zbiór
„materialnych realizacji”, które w szczególny sposób reprezentują
dzieło sztuki literackiej. Jak sama stwierdza, interesuje ją przede
wszystkim „oglądanie książek i czytanie towarzyszących tekstowi
obrazów”. Sprawia to, że prawdziwym przedmiotem jej rozprawy staje
się ściśle powiązana z wizualnością semiosfera, tylko pozornie
przynależna do pola marginesów, w rzeczywistości znacząco
kształtująca sposoby lektury. To jeden z najważniejszych elementów
decydujących o wartości tej rozprawy.
Z recenzji prof. Adama Dziadka
Anna Kazimiera Folta-Rusin – literaturoznawczyni,
absolwentka polonistyki, asystentka w Katedrze Lingwistyki
Komputerowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się związkami
literatury i obrazu, kulturą wizualną, a także badaniem literatury
współczesnej. Publikowała między innymi w „Śląskich Studiach
Polonistycznych”, w półroczniku „Społeczeństwo, Edukacja, Język”
oraz w „Zeszytach Artystycznych”. Autorka
bloga literackietwarze.wordpress.com, na którym
zamieszcza recenzje i eseje krytyczne.