[NOIR SUR BLANC]
Kategoria: Literatura faktu / ReportaĹź
UjÄte w jednym tomie dwie wielkie opowieĹci o Japonii wybitnego
autora. KRONIKA JAPOĹSKA W powieĹci przeĹźywamy
duchowÄ
podróş do Japonii: mitycznej, mĂłwiÄ
cej o boskim
pochodzeniu...
Pełen opis produktu 'Kronika japoĹska Pustka i peĹnia' »
UjÄte w jednym tomie dwie wielkie opowieĹci o Japonii wybitnego
autora.
KRONIKA JAPOĹSKA
W powieĹci przeĹźywamy duchowÄ
podróş do Japonii: mitycznej,
mĂłwiÄ
cej o boskim pochodzeniu narodu, i tej realnej,
wyĹaniajÄ
cej siÄ ze starych kronik, relacji zamorskich Ĺźeglarzy
i kart historii.
Wraz z pisarzem poznajemy kulturÄ cesarskiego dworu z jego surowÄ
etykietÄ
i⌠zauroczeniem modnÄ
kaligrafiÄ
. Z zadumÄ
rozwaĹźamy paradoksy: oto kapitan strzelcĂłw pisze przesubtelne
wyznania miĹosne poĹrĂłd najgorszej nÄdzy, a minister wojny
ukĹada wierszowane listy. Bouvier, powoĹujÄ
c siÄ na pamiÄtniki
Marca Polo, ĹledzÄ
c losy wypraw oraz dziaĹalnoĹÄ misyjnÄ
KoĹcioĹa katolickiego, odkrywa dla nas nieznany lÄ
d.
Autor po mistrzowsku wykonuje swoje zadanie; niemal jak archeolog
zdejmuje warstwy i kolejne maski. Praca szwajcarskiego
obieĹźyĹwiata kontrapunktowo zaĹamuje siÄ przy opisie tragedii
Hirosimy.
Kronika japoĹska na pewno nie jest etnograficznÄ
ciekawostkÄ
. To
wspaniaĹe vademecum dla wszystkich pielgrzymĂłw pragnÄ
cych
dotrzeÄ tam, gdzie âWchĂłd napotyka ZachĂłdâ.
PUSTKA I PEĹNIA. ZAPISKI Z JAPONII.
Nieopublikowane za şycia autora notatki z podróşy do Japonii,
ktĂłre pozwalajÄ
zapoznaÄ siÄ z Ĺźywymi, barwnymi,
wzruszajÄ
cymi spostrzeĹźeniami, odznaczajÄ
cymi siÄ niezwykĹÄ
wprost przenikliwoĹciÄ
. Zapiski dotyczÄ
gĹĂłwnie drugiej
podróşy w 1964 roku, ale odnajdziemy tu rĂłwnieĹź nawiÄ
zania do
pobytu z roku 1956, a takşe do trzeciej podróşy w 1970 roku z
okazji Wystawy Ĺwiatowej w Osace. Migawki, ulotne obrazy z Ĺźycia
codziennego, chwil spÄdzanych z ĹźonÄ
Ăliane, narodzin drugiego
syna przeplatajÄ
siÄ z rozwaĹźaniami na temat japoĹskiej
literatury, polityki, religii.
Bouvier odwoĹuje siÄ czÄsto do innych kultur, zwĹaszcza
europejskiej, porĂłwnuje je z mentalnoĹciÄ
japoĹskÄ
. TytuĹowÄ
"pustkÄ" moĹźna odnieĹÄ do luksusu, komfortu i przestrzeni
dostÄpnych na japoĹskiej wsi, praktykowania zenu, a takĹźe
maksymy "Ĺwiat jest pustkÄ
, pustka jest Ĺwiatem", "peĹniÄ"
zaĹ do przeludnionych miast, ludzkich tĹumĂłw. Styl Bouviera to
przede wszystkim szczegĂłlna wĹaĹciwoĹÄ spojrzenia, precyzyjne
kreski miniaturzysty, jedyna w swoim rodzaju umiejÄtnoĹÄ
uchwycenia fragmentĂłw wiecznoĹci przez pryzmat jakiejĹ scenki,
przypadkowego spotkania. Pustka i peĹnia to cenny rozdziaĹ w
twĂłrczoĹci Bouviera, w ktĂłrym otwiera siÄ on moĹźe bardziej
niĹź gdziekolwiek indziej.