[Media Rodzina]
Kategoria: PsychologiaWysyłka: od ręki
Wszyscy podejmujemy złe decyzje. Błądzić to rzecz ludzka: nawyki,
które wyrabiamy w sobie zupełnie świadomie - papierosy, alkohol,
dieta, siedzący styl życia - są głównymi przyczynami śmierci. Z
pewnością...
Pełen opis produktu 'Popełnisz koszmarny błąd! Media Rodzina' »
Wszyscy podejmujemy złe decyzje. Błądzić to rzecz ludzka: nawyki,
które wyrabiamy w sobie zupełnie świadomie - papierosy, alkohol,
dieta, siedzący styl życia - są głównymi przyczynami śmierci. Z
pewnością zdarza się wam, że kupujecie produkty z przeceny, których
nie potrzebujecie, lub odkładacie na emeryturę mniej niż
powinniście. Powyższe proste przykłady dobrze to ilustrują: nasze
decyzje nie zawsze idą w parze z naszym własnym
interesem.
Nowoczesne państwa cierpią na to samo. Jedno państwo z zacięciem
pogłębia swój deficyt budżetowy i zadłużenie, drugie angażuje się w
nieprzemyślane działania zbrojne, a jeszcze inne nie potrafi twardą
ręką powstrzymać lokalnej korupcji, która zmniejsza szanse na
rozwój ekonomiczny i społeczny. Wybory podejmowane przez państwa
nie wydają się o wiele bardziej racjonalne niż ich obywateli.
Chciałoby się wierzyć, że coś takiego nie ma miejsca w naszych
przedsiębiorstwach, że są one wysepką racjonalności w oceanie
absurdalnych decyzji. Czyż nowoczesna firma nie działa jak
precyzyjna maszyna do podejmowania decyzji zgodnie z celami
ekonomicznymi i strategicznymi? Niestety tak nie jest. Nie ma
miesiąca, nie ma tygodnia bez bankructwa lub skandalu, które
przypomina nam, że przedsiębiorstwa również popełniają poważne
błędy.
Najdziwniejsze nie jest to, że firmy czasem dokonują wyboru, który
oceniamy jako zły w naszym systemie wartości, ale to, że ich
decyzje nie zawsze idą w parze z ich własnym, dobrze rozumianym
interesem. Przejęcia, które szybko okazują się katastrofą;
wywoływane przez nieuwagę wojny cenowe; szalone strategie
przełamania, które zabijają chorego, zamiast go leczyć;
niekontrolowane podejmowanie ryzyka, które burzy przyszłość:
przygodne strategiczne decyzje są niestety na porządku dziennym. Do
tego należy jeszcze dorzucić brak decyzji, który również okazuje
się bolesny w skutkach. Wynurzająca się konkurencja, której nie
zauważamy, nowe technologie, na które reagujemy zbyt późno,
umierające projekty, których nie potrafimy porzucić również
zasługują na swoje miejsce w muzeum błędów.
Ta książka nie jest ani pamfletem o najgorszych decyzjach
strategicznych, ani kompendium wiedzy teoretyka kognitywistyki, ani
podręcznikiem zarządzania oferującym proste przepisy, które każdy
pracownik na stanowisku kierowniczym mógłby wdrożyć od poniedziałku
rano. Jej ambicją jest skłonienie każdego menedżera, niezależnie od
jego dziedziny i poziomu działania, do refleksji nad swoją praktyką
decyzyjną. Jeśli czytelnik poświęci trochę czasu, zanim podejmie
kolejną ważną decyzję, na zbudowanie własnej metody, na wymyślenie
własnej sztuki decyzyjnej, cel zostanie osiągnięty.