[fijorr publishing]
Kategoria: Nauki społeczne, ekonomiczne, prawne >Ekonomia. Marketing. Biznes.Wysyłka: do 3 dni
Misesa, w dodatku rabin. Tym samym Fijorr Publishing rozpoczyna
nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest
przedsiębiorczość.KONKURENCJA I
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆSpora część naszych...
Pełen opis produktu 'Konkurencja i przedsiębiorczość' »
Jest to pierwsza książka Israela Kirznera, jaka ukazuje się na
polskim rynku, a trzeba wiedzieć, że w tradycji szkoły austriackiej
jest to autor wybitny. Najwybitniejszy żyjący uczeń Ludwiga von
Misesa, w dodatku rabin. Tym samym Fijorr Publishing rozpoczyna
nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest
przedsiębiorczość.KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆSpora część
naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch zasadniczych
kwestii, koniecznych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę
jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są
powszechnie używane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw
ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną
ilość stron napisano na każdy z tych tematów, ale to pierwszy z
nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Obecnie, we
współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest
łącznie z teorią dystrybucji (szczególnie z teorię zysku), a w
pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią firmy. Będę
utrzymywać, że, pomimo znacznej ilości wnikliwych badań, prawdziwa
rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest przedstawiana we
właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym
uznaniem postrzegana jako siła napędowa całego procesu rynkowego.
Będę także dowodzić, że rola przedsiębiorcy w stosunku do
konkurencji została prawie całkowicie zignorowana.Konkurencja, jak
mówiło wielu autorów, jest terminem stosowanym w rozmaitych
znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych
modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji.
Jednak to model doskonałej konkurencji wciąż jest nieodłączną
częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której
przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal
zajmuje on sam środek sceny, zarówno pozytywnej, jak i normatywnej.
Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji doskonałej dało
impuls do stworzenia nowych modelów opisujących różne niedoskonale
konkurencyjne struktury rynkowe, ale modele te nie zdołały pozbawić
modelu konkurencji doskonałej przodującej roli. Tutaj poddamy
rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, że nie
tylko model doskonałej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć procesu
rynkowego, ale i że modele niedoskonałej konkurencji, stworzone by
go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, że teoretycy,
którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli
najistotniejszych wad teorii konkurencji doskonałej. W rezultacie
nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się
rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele
cierpiące na te same wady, co model konkurencji doskonałej.Jak
napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a
której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie
roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, że do zrozumienia
procesu rynkowego niezbędna jest teoria konkurencji, która jest
nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące
konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży,
reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej
„perspektywy” na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce
rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i
przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków
na naturę monopolu na rynku. Fakt, że przedsiębiorczość może być
krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny
zarówno rzekomo szkodliwych efektów monopolu, jak i rzekomo
korzystnych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto
zarysować obraz procesu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje
konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z
dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd
stanowiska, które w całości zaprezentujemy w dalszych
rozdziałach.(fragment książki)...