[IMPULS]
Kategoria: Nauka / Pedagogika
w sprawie dopuszczenia do uĹźytku w szkole programĂłw wychowania
przedszkolnego i programĂłw nauczania oraz dopuszczenia do uĹźytku
szkolnego podrÄcznikĂłw (Dz. U. Nr 89, poz. 730) program
âZDROWIE...
Pełen opis produktu 'Koncepcja wychowania fizycznego dla wszystkich etapĂłw edukacji. Zdrowie-Sport-Rekreacja' »
PORADNIK METODYCZNY
IV ETAP EDUKACYJNY â SZKOĹY PONADGIMNAZJALNE
PROGRAM NAUCZANIA
PLANY PRACY
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Nowa podstawa programowa okreĹlona w RozporzÄ
dzeniu Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr
4, poz. 17) zostaje wdroşona do szkóŠponadgimnazjalnych od 01
wrzeĹnia 2012 roku. NajwaĹźniejszÄ
zmianÄ
, wprowadzanÄ
tym
aktem prawnym, jest zapis treĹci nauczania w formie wymagaĹ
szczegĂłĹowych, co jednoznacznie okreĹla, takie same dla caĹego
kraju, efekty nauczania. W ten sposĂłb rozporzÄ
dzenie
ministerialne definiuje wspĂłlne dla wszystkich polskich szkĂłĹ
standardy edukacyjne, ktĂłre muszÄ
byÄ realizowane w kaĹźdym
programie nauczania, pozostawia natomiast do decyzji dyrekcji i
nauczycieli zakres treĹci, i form, ktĂłre pozwolÄ
na
osiÄ
gniÄcie tych efektĂłw.
Nauczyciel moĹźe staÄ siÄ autorem wĹasnego programu lub
skorzystaÄ z programĂłw opracowanych przez innych.
Zgodnie z rozporzÄ
dzeniem MEN z dnia 08 czerwca 2009 roku w
sprawie dopuszczenia do uĹźytku w szkole programĂłw wychowania
przedszkolnego i programĂłw nauczania oraz dopuszczenia do uĹźytku
szkolnego podrÄcznikĂłw (Dz. U. Nr 89, poz. 730) program
âZDROWIE SPORT REKREACJAâ stanowi opis realizacji celĂłw
ksztaĹcenia i zadaĹ edukacyjnych okreĹlonych w podstawie
programowej oraz zawiera zgodne z podstawÄ
programowÄ
,
szczegĂłĹowe cele ksztaĹcenia i wychowania opisane jako
przewidywane efekty nauczania, treĹci nauczania, sposoby
osiÄ
gania celĂłw ksztaĹcenia i wychowania, opis zaĹoĹźonych
osiÄ
gniÄÄ ucznia a takĹźe propozycje kryteriĂłw oceny i metod
sprawdzania osiÄ
gniÄÄ ucznia. Obligatoryjne treĹci tego
programu, zgodne z podstawÄ
programowÄ
, zostaĹy uzupeĹnione o
treĹci fakultatywne, moĹźliwe do realizacji, w zaleĹźnoĹci od
warunkĂłw Ĺrodowiskowych i bazy materialnej. IntegralnÄ
czÄĹciÄ
programu jest szczegĂłĹowy plan pracy, czyli rozkĹad
materiaĹu nauczania dla poszczegĂłlnych klas oraz standardy
wymagaĹ i zasady oceniania tworzÄ
ce przedmiotowy system oceniania
z wychowania fizycznego.
KaĹźdy nauczyciel powinien w swej pracy wykazaÄ siÄ
innowacyjnoĹciÄ
, zaangaĹźowaniem, samodzielnoĹciÄ
i twĂłrczym
podejĹciem do zaĹoĹźeĹ programowych. Praktyczne wykorzystanie
umiejÄtnoĹci i wiadomoĹci dydaktyczno - wychowawczych winno
zaowocowaÄ samodzielnie opracowanymi materiaĹami, w tym takĹźe
wĹasnymi programami nauczania. Dlatego proponowany materiaĹ
naleĹźy traktowaÄ, jako wskazĂłwki i propozycje uĹatwiajÄ
ce
tworzenie wĹasnych dokumentĂłw pracy, a nie gotowe przepisy
dziaĹania. Autorka wyraĹźa zgodÄ na modyfikowanie programu w
zakresie treĹci, metod i form oraz osiÄ
gniÄÄ i sposobĂłw ich
sprawdzania, z uwzglÄdnianiem potrzeb i moĹźliwoĹci uczniĂłw oraz
warunkĂłw w jakich program ma byÄ realizowany z absolutnÄ
koniecznoĹciÄ
zachowania wymagaĹ szczegĂłĹowych okreĹlonych w
podstawie programowej.