[Impuls]
Kategoria: Pedagogika>Literatura dla nauczycieliWysyłka: do 3 dni
kompetencji społecznych (rozdziały 1–2), w
drugiej zaś ich empiryczny wymiar (rozdziały 3–6). Podejmowanie
problematyki kompetencji społecznych
dyrektorów...
Pełen opis produktu 'Kompetencje społeczne dyrektorów szkół' »
Kraków 2011, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 234 str., oprawa
miękka Prezentowana praca składa się z dwóch uzupełniających się
części. W pierwszej zostały przedstawione teoretyczne aspekty
kompetencji społecznych (rozdziały 1–2), w drugiej zaś ich
empiryczny wymiar (rozdziały 3–6). Podejmowanie problematyki
kompetencji społecznych dyrektorów szkół ma wielowątkowe
uzasadnienie. Tej kwestii został poświęcony rozdział 1. Uzasadniono
w nim celowość jej rozważania, zakorzeniając ją w złożonym
kontekście, w którym funkcjonują współczesne szkoły. Autorka
przedstawia, jak na tym tle zmienia się kierownicza rola dyrektora
szkoły i rodzi się zapotrzebowanie na społeczne kompetencje. W
rozdziale 2 została zaprezentowana podstawa teoretyczna
prowadzonych dociekań badawczych. Przedstawiono w nim, czym są
kompetencje, kompetencje kierownicze i kompetencje społeczne, oraz
koncentruję się na charakterystyce wybranych kompetencji
społecznych w świetle interdyscyplinarnej literatury (prace z
pedagogiki, psychologii, organizacji i zarządzania, w tym
zarządzania oświatą i psychologii zarządzania). Kolejne rozdziały
zawierają prezentację, analizę i interpretację wyników badań
własnych. Książka powstała na podstawie rozprawy doktorskiej
przygotowanej na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale
Pedagogiki i Psychologii, pod kierunkiem naukowym dr. hab. Michała
Balickiego, profesora UwB. Jest jej zmienioną wersją. Troska o
wysoką jakość edukacji skłania teoretyków i praktyków w tej
dziedzinie do poszukiwania czynników doskonalących pracę szkoły.
Współcześnie podkreśla się rolę osób kierujących organizacjami w
osiąganiu przez nie skuteczności, czyli w realizacji postawionych
celów. Ma to odniesienie zarówno do firm komercyjnych, jak i
organizacji publicznych, m.in. szkół. W oświacie odpowiednie
realizowanie funkcji kierowniczych zyskuje najwyższą rangę ze
względu na duże wymagania stawiane edukacji. Podnoszenie jej
jakości ma doniosłe znaczenie dla zwiększania szans życiowych
jednostek, a tym samym wpływa na rozwój lokalny i w skali kraju.
Aby szkoły mogły sprostać temu zadaniu, muszą być właściwie
zarządzane, a wśród różnych obszarów tego procesu na plan pierwszy
wysuwa się kierowanie kadrą nauczycieli. Uruchamianie potencjału
tkwiącego w ludziach jest działaniem specyficznym, bardzo złożonym,
wymagającym dysponowania wiedzą i umiejętnościami kształtowania
relacji międzyludzkich, tak aby w pełni osiągać cele organizacyjne
i tworzyć klimat organizacji sprzyjający rozwojowi. Tak zarysowane
cele realizowane są głównie w procesie komunikowania się i
motywowania do pracy. Ponadto w dobie dynamicznych zmian kontekstu
lokalnego i globalnego w organizacjach często pojawiają się
sytuacje konfliktowe. Te spostrzeżenia stały się kryterium wyboru
trzech kompetencji jako przedmiotu analiz teoretycznych i
empirycznych w niniejszej pracy. Przedmiotem zainteresowań
badawczych autorka uczyniła zatem kompetencje dyrektorów szkół w
zakresie komunikowania się, motywowania do pracy i rozwiązywania
konfliktów.Spis treściWstępCzęść I Teoretyczne aspekty kompetencji
społecznychRozdział 1Wizerunek dyrektora szkoły w świetle
literatury przedmiotu oraz przepisów prawnych1.1. Konteksty
cywilizacyjny, kulturowy i społeczny edukacji jako wyznaczniki
nowych ról dyrektora szkoły1.2. Prawne usytuowanie stanowiska
dyrektora szkoły1.3. Kompetencje społeczne dyrektorów szkół w
świetle wybranych badań empirycznychRozdział 2Kompetencje społeczne
w literaturze przedmiotu2.1. Definicje pojęć: kompetencja,
kompetencje kierownicze, kompetencje społeczne2.2. Wybrane
kompetencje społeczne2.2.1. Komunikowanie się2.2.2. Motywowanie do
pracy2.2.3. Rozwiązywanie konfliktówCzęść II Empiryczny wymiar
kompetencji społecznychRozdział 3Opis projektu badawczego3.1. Cele
i przedmiot badań3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze3.3.
Opis grupy badawczejRozdział 4Kompetencja badanych dyrektorów szkół
w zakresie komunikowania się4.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół
z zakresu komunikowania się4.2. Umiejętności komunikowania się
dyrektorów szkół – samoocena i ocena nauczycieli4.3. Formy
komunikowania się dyrektora z nauczycielami4.4 Tematyka komunikacji
pionowej „w dół” i „w górę”4.5. Komunikaty niewerbalne dyrektorów w
ocenie nauczycieli4.6. Bariery w komunikacji interpersonalnej
postrzegane przez dyrektorów i nauczycieli4.7 Potrzeba doskonalenia
kompetencji w zakresie komunikowania się sygnalizowana przez
dyrektorów szkółPodsumowanieRozdział 5Kompetencja badanych
dyrektorów szkół w zakresie motywowania nauczycieli do pracy5.1.
Samoocena wiedzy dyrektorów szkół o procesie motywowania do
pracy5.2. Umiejętności dyrektorów szkół w zakresie motywowania
nauczycieli do pracy w ich samoocenie i ocenie nauczycieli5.3. Plan
rozwoju szkoły jako czynnik motywujący5.4. Informacje zwrotne o
ocenie wyników pracy nauczycieli5.5. Nagradzanie finansowe i
psychologiczne5.6. Czynniki motywujące nauczycieli do pracy w
opinii dyrektorów i nauczycieli5.7. Czynniki motywujące, których
nauczyciele oczekują w większym stopniu – w opinii dyrektorów i
nauczycieli5.8. Potrzeba doskonalenia kompetencji w zakresie
motywowania nauczycieli do pracy sygnalizowana przez dyrektorów
szkółPodsumowanieRozdział 6Kompetencja badanych dyrektorów szkół w
zakresie rozwiązywania konfliktów6.1. Samoocena wiedzy dyrektorów
szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów6.2. Umiejętności
dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów w ich
samoocenie oraz w ocenie nauczycieli6.3. Przyczyny konfliktów oraz
częstotliwość ich występowania w badanych szkołach w opinii
dyrektorów i nauczycieli6.4. Sposoby reagowania w sytuacjach
konfliktowych preferowane przez badanych dyrektorów szkół6.5.
Potrzeba doskonalenia kompetencji rozwiązywania konfliktów
sygnalizowana przez dyrektorów
szkółPodsumowanieZakończenieBibliografiaAneks...