[C.H. BECK]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
Od 1.1.2013 r. obowiązuje nowelizacja ustawy z 27.8.2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U Nr 157, poz. 1240 ze zm.),
która dotyczy, m.in. wieloletniej prognozy finansowej jednostki
samorządu
Pełen opis produktu 'Wieloletnia prognoza finansowa, jako instrument zarządzania finansami lokalnymi, 2 wyd.' »
Od 1.1.2013 r. obowiązuje nowelizacja ustawy z 27.8.2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która
dotyczy, m.in. wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego. Od 1.2.2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra
Finansów z 10.1.2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 86).
Zmiany wprowadzone powołanymi unormowaniami dotyczą, w
szczególności okresu obowiązania WPF, katalogu przedsięwzięć,
struktury uchwały w sprawie WPF, jak również sposobu przekazywania
uchwał i zarządzeń w sprawie WPF organowi nadzoru, którym są
regionalne izby obrachunkowe. Istotnym novum są tabele ujmujące
wieloletnią prognozę finansową, jak również przedsięwzięcia,
wprowadzone przez Ministra Finansów w powołanym wyżej
rozporządzeniu.Tabele te w ramach programu Besti@ mają służyć
przekazywaniu danych do RIO i Ministerstwa Finansów. Zakres danych
wymaganych we wzorze dotyczącym WPF ma w jedną stronę charakter
zamknięty, nie można zmniejszać zakresu tych danych, przy czym
lista ta została zamknięta w sposób arbitralny. Natomiast,
ustawodawca w art. 226 ust.1 ustawy o finansach publicznych
wyznaczył zakres danych objętych WPF w odmienny sposób. Wątpliwości
budzi także drugi z załączników odnoszący się do przedsięwzięć,
który de facto nie jest wykazem przedsięwzięć wieloletnich, lecz
wykazem wydatków na przedsięwzięcia, co jest bardzo znaczącą
różnicą. Celem niniejszej książki jest wyjaśnienie wpływu powyżej
wspomnianych zmian na sporządzanie WPF na 2014 r. Dodatkowo w
książce przedstawiono poszczególne części uchwały w sprawie WPF
oraz zachodzące między nimi relacje, jak również pokazano prognozę
w szerszym kontekście funkcjonowania JST .Projekt Wieloletniej
Prognozy Finansowej należy sporządzić do 15 listopada 2013 r.. Jest
to dokument wieloaspektowy, niezwykle złożony, ogniskujący bardzo
wiele zagadnień charakteryzujących gospodarkę finansową JST, a
jednym z istotnych jej elementów jest prognoza długu (kwota długu,
wskaźniki zadłużenia, sposób spłaty długu). Dług JST jest o tyle
ważny, że od 1 stycznia 2014 r. będzie obowiązywał nowy wskaźnik
zadłużenia. Należy jednak pamiętać, że na ten wskaźnik mają już
wpływ obecnie podejmowane decyzje finansowe i może się zdarzyć, że
niektóre JST nie będą mogły uchwalić budżetu na 2014 r. Problemy te
obrazuje rzetelnie sporządzona Prognoza Finansowa.obowiązujące w
JST procedury kontroli zarządczej ? W publikacji tej zamieściliśmy
wzory:Uchwały w sprawie WPF wraz z załącznikami (wykaz
przedsięwzięć wieloletnich itp.), Uchwały w sprawie zaniechania
realizacji przedsięwzięcia, Uchwały w sprawie uchwalenia budżetu,
uwzględniającej upoważnienie do zaciągania zobowiązań dłużnych dla
organu wykonawczego JST, Zarządzenia wójta gminy sprawie
zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie przejściowego deficytu
budżetu, Uchwały w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki
finansowej jednostek budżetowych realizujących budżet JST w
zakresie prowadzenia przedsięwzięć określonych w WPF (wraz z
załącznikami), Uchwały w sprawie określenia zakresu i formy
informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy i informacji o
kształtowaniu się WPF oraz informacji o przebiegu wykonania planu
finansowego samorządowych instytucji kultury, Uchwały w sprawie WPF
zawierający jedynie informację o kształtowaniu się WPF, w tym o
realizacji przedsięwzięcia,