[Universitas Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych]
Kategoria: Filozofia, Socjologia, Psychologia, Religia
formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były zamawiane z myślą
o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie tylko
malarstwo sztalugowe, ale także ,,obrazy" z ksiąg
(iluminacja),...
Pełen opis produktu 'Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku.' »
Przedstawiony wybór ponad 150 dzieł malarskich istotnych dla
dziejów polskiej sztuki od końca XI wieku do wybuchu I wojny
światowej ma na celu zwrócenie uwagi na bogactwo treści, na
znaczenia i na formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były
zamawiane z myślą o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie
tylko malarstwo sztalugowe, ale także ,,obrazy" z ksiąg
(iluminacja), obrazy będące elementem architektury (freski i
malowidła ścienne) oraz ikony, których emocjonalny kult, jak w
wypadku Matki Boskiej Częstochowskiej, przysłaniał nierzadko postać
artystyczną dzieła. Czy poprzez ten wybór możemy ,,odczytać" kod
kulturowy, czy istnieje jakaś specyfika treści, formy i wyrazu
charakterystyczna dla jednej z najstarszych państwowości
europejskich, jaką była Polska Czy możemy w obrazach tych znajdować
obraz świata leżącego na przecięciu wielu kultur, gdzie Wschód
spotykał Zachód, gdzie religie i narodowości budowały różnorodność
tradycji Zaproponowany wybór dzieł jest próbą zebrania ,,malarskich
głosów", które tworzą ,,polski język wizualny", ich ,,odczytywanie"
jest zarazem prezentacją wielu metod, które historia sztuki
zaproponowała, aby zbliżyć się do obiektów swoich badań. Czy próbą
udaną, ocenić może czytelnik, a raczej chyba widz czytający.