[WSiP Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne]
Kategoria: GimnazjumWysyłka: od ręki
polskiej oraz teksty współczesne, w których dzisiejszy
uczeń odnajdzie te same problemy i pytania, wobec których stawali
ludzie na przestrzeni wieków. Dlatego obok Biblii i mitów greckich
jest...
Pełen opis produktu 'Skarb w słowa zaklęty 2 Język polski Podręcznik' »
Drugi podręcznik cyklu, którego autorzy konsekwentnie łączą
zgłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności z nadrzędną ideą
programu "Skarb w słowa zaklęty"; wychowaniem rozumianym jako
przyjmowanie określonych postaw wobec fundamentalnych wartości
kultury europejskiej. ane w podręczniku dla tej klasy utwory
literackie i kulturowe prezentują bohaterów poszukujących piękna,
dobra i prawdy. Droga do tych wartości wiedzie przez "wyspy
nadziei", "idealne światy", przez wspomnienia o domu i tradycji z
domem związanej; przez teksty o zdobywaniu sławy i zdobywaniu
świata, przez dosłowne i metaforyczne pustynie; do oazy, miejsca
kończącego; tak jak góra w klasie pierwszej; poznawczą wędrówkę.
aniu tej wędrówki służą starannie dobrane teksty z klasyki
światowej (m.in. niewielkie fragmenty dzieł greckich filozofów) i
polskiej oraz teksty współczesne, w których dzisiejszy uczeń
odnajdzie te same problemy i pytania, wobec których stawali ludzie
na przestrzeni wieków. Dlatego obok Biblii i mitów greckich jest tu
"Niekończąca się historia", wiersz Stachury czy współczesny
reportaż, obok Jana Kochanowskiego; Julio Cortazar, obok Woltera;
Wisława Szymborska, Józef Tischner, Olga Tokarczuk, Krystyna
Siesicka.czterech rozdziałów jest zbudowany na zasadzie wyraźnych
kręgów tematycznych: otwiera go tytuł adekwatny do treści oraz
krótkie omówienie tematyki w nim zawartej. Każdy też jest zamknięty
testem powtórzeniowym. Na końcu podręcznika zamieszczono dodatkowo
test kompetencyjny, podsumowujący wiedzę i umiejętności nabyte w
tej klasie.ką zaletą tego cyklu jest wyjątkowo bogata obudowa
metodyczna pod tekstami. Zawsze kilkustopniowa: konkretne wskazówki
i rady kierują krok po kroku kolejnymi czynnościami ucznia. Ich
efektem będzie poprawnie napisany tekst, jasno sformułowana własna
opinia, przeczytany ze zrozumieniem utwór, interesująco
zinterpretowany wiersz. Uczeń-badacz, kierowany autorskimi
pytaniami i poleceniami, skupia się podczas pracy z tym
podręcznikiem na czynnościach analitycznych. Wszystkie polecenia
nastawione są na dużą samodzielność ucznia.myślana i starannie
wyselekcjonowana oprawa plastyczna tekstów literackich; konieczna w
szeroko rozumianym kształceniu kulturowym; jest konsekwentnie
realizowana w całym cyklu SKARB W SŁOWA ZAKLĘTY. Tak jak w klasie
pierwszej, także w tym podręczniku reprodukcje nie są wyłącznie
ilustracyjnymi ozdobnikami, przerywającymi monotonię tekstu
pisanego, ale pełnią kilka ważnych funkcji: wprowadzają ucznia w
dziedzictwo wielkiego malarstwa europejskiego; są często
komentarzem do utworu literackiego, jego wzbogaceniem i
rozwinięciem; tekst literacki i obraz pojawiają się obok siebie
jako dwa różne sposoby przedstawienia tego samego motywu w
kulturze. Podobną funkcję pełnią treści ścieżki medialnej: wskazane
przez program tego cyklu i sygnalizowane obok tekstów materiały
muzyczne, filmowe i teatralne. Dzięki takiemu układowi
niejednokrotnie możliwe jest pokazanie ciągu: tekst; obraz; muzyka,
w którym każdy tekst kultury inaczej prezentuje ten sam
temat.ęcznikowi towarzyszy przewodnik dla nauczyciela z planem
wynikowym i przedmiotowym systemem oceniania oraz zbiór
kilkudziesięciu scenariuszy lekcji.