[MAC Edukacja]
Kategoria: Język polskiWysyłka: od ręki
Część druga podręcznika dla klasy drugiej z serii Wśród
znaków kultury. Kształcenie literacko-kulturowe
autorstwa Elżbiety Brandeburskiej i Barbary Wnuk-Gełczewskiej
poświęcona...
Pełen opis produktu 'Język polski. Klasa 2, liceum, część 2. Wśród znaków kultury. Pozytywizm. Podręcznik' »
Część druga podręcznika dla klasy drugiej z serii Wśród znaków
kultury. Kształcenie literacko-kulturowe autorstwa Elżbiety
Brandeburskiej i Barbary Wnuk-Gełczewskiej poświęcona jest epokom
renesansu, baroku i oświecenia.Główne walory podręcznika* wysoki
poziom merytoryczny* bogaty kanon arcydzieł, tekstów ważnych w
tradycji kultury* nowoczesność - uwzględnia najnowsze badania,
tłumaczenia, wprowadza nowe teksty literackie, kulturowe, pomaga
śledzić współczesne tendencje i dyskusje* logiczny, przejrzysty
układ każdego rozdziału: - przed czytaniem (wybranego dzieła) -
część przygotowująca do właściwego odbioru, przypominająca
wiadomości, tworząca sytuację dydaktyczną, inspirująca; wprowadzane
są komentarze, ćwiczenia, konteksty;- tekst podstawowy (lektura w
całości lub fragmencie) jako dominanta rozdziału;- po lekturze -
część komentująca, zawierająca sugestie interpretacyjne, sądy,
pytania problemowe, różnorodne ćwiczenia;- konteksty - pokazujące
kontynuacje literackie i kulturowe, wspomagające realizację ścieżek
edukacyjnych, poziomu podstawowego i rozszerzonego (bardzo często
obudowane komentarzami i propozycjami ćwiczeń, podobnie jak tekst
podstawowy);- zadania - na zakończenie rozdziału rozbudowane
polecenia dla uczniów, podsumowujące problematykę rozdziału,
sprawdzające rozumienie zagadnień i umiejętności uczniów;- notes -
po każdym rozdziale; zawiera krótkie notki o twórcach, wyjaśnienia
pojęć, terminów naukowych, literackich.- zadanie typu maturalnego -
po każdej epoce podsumowujące, sprawdzające wiedzę i ćwiczące np.
czytanie ze zrozumieniem, prezentację, streszczenie, interpretację
tekstu poetyckiego, prozatorskiego, interpretacje porównawcze,
korespondencję sztuk, debatę i inne;* uwzględnianie standardów
egzaminacyjnych* odwołanie się do doświadczeń młodzieży,
uwzględnienie w kontekstach jej lektur i zainteresowań,
prowokowanie do dyskusji* otwartość na zmiany (każdy rozdział jest
samodzielnym modułem, który można zestawiać, przestawiać,
uzupełniać lub realizować w części); daje możliwość wyboru*
porządkowanie w układzie historycznoliterackim i problemowym -
główne motywy, toposy, tendencje ukazane są w różnych epokach w
kontynuacji lub przetworzeniu* bogata szata graficzna.Pewne partie
tekstu, osobno wyróżnione, przeznaczone zostały dla uczniów
zainteresowanych zdawaniem matury na poziomie rozszerzonym. Każdy
rozdział zbudowany został wokół ważnego kulturowo dzieła
literackiego, któremu towarzyszą komentarze ułatwiające analizę i
zrozumienie utworu, konteksty z epoki i spoza epoki (czyli
fragmenty dzieł literackich, publicystycznych lub naukowych i
dzieła plastyczne) oraz ćwiczenia i zadania dla ucznia. Wyjaśnienie
omawianych pojęć uczeń znajdzie w Notesie kończącym każdy rozdział.
Dołączone indeksy umożliwiają szybkie odnalezienie informacji.
Każdą epokę podsumowują ćwiczenia dodatkowe, zatytułowane Praktyka
czyni mistrza, przygotowujące ucznia do nowego typu zadań, z
którymi zetknie się na maturze. Podręcznik jest bogato ilustrowany
dziełami sztuki obrazującymi omawiane zagadnienia.