[DAVID DUCHEMIN]
Kategoria: Literatura popularnonaukowa>Architektura i sztukaWysyłka: do 7 dni
do opanowania programu. Wśród książek o kompozycji zdjęć pozycja
Język fotografii jest wyjątkowa. DuChemin
przedstawia tu – rozwijaną przez siebie od pewnego czasu –
koncepcję „języka...
Pełen opis produktu 'JĘZYK FOTOGRAFII' »
Wiele się ukazuje książek poświęconych nauce fotografowania, ale
rzadko są to podręczniki omawiające kwestie kompozycji zdjęć. Temat
ten trudno bowiem skodyfikować i przedstawić pod postacią łatwego
do opanowania programu.Wśród książek o kompozycji zdjęć pozycja
Język fotografii jest wyjątkowa. DuChemin przedstawia tu –
rozwijaną przez siebie od pewnego czasu – koncepcję „języka
wizualnego”. Pokazuje czytelnikom, jak składać (niczym zdania)
zdjęcia, aby mówiły dokładnie to, co zamierza powiedzieć ich autor.
Nie zajmuje się sztywnymi regułami i gotowymi schematami. Tłumaczy,
jak wykorzystywać własne umiejętności, żeby świadomie tworzyć
zdjęcia zgodne z zamierzeniami ich autora.Ważną częścią książki
jest dokładne omówienie dwudziestu zdjęć zrobionych przez
duChemina. Dowiadujemy się, co skłoniło go do wykonania tych
właśnie kadrów. Dlaczego korzystał z konkretnych obiektywów. Co
skłoniło go do ustawienia parametrów ekspozycji na takim, a nie
innym poziomie. Czytelnik ma szanse przekonać się na własne oczy,
czy teoria języka wizualnego sprawdza się w praktyce. Tak szczere
przedstawienie własnych metod pracy jest niezbyt częste wśród
zawodowców. I z tego powodu Język fotografii powinien przeczytać
każdy fotograf, który opanował już podstawy naszego medium i szuka
dróg dalszego rozwoju.Wojciech TkaczyńskiKiedy oglądamy zdjęcia,
zazwyczaj rozmowa zaczyna się i – niestety – zarazem kończy
stwierdzeniem: „To mi się podoba”. Logiczne następstwo tego zdania,
pytanie „dlaczego?” nie pada i pozostaje bez odpowiedzi. Jako
fotograficy mamy czasem problemy z mówieniem o zdjęciach. Szczerze
mówiąc, nie wiemy nawet jak o nich myśleć. Skoro jednak nie umiemy
myśleć o fotografii i o jej języku wizualnym – jak konstruować
kadry, jak na nas działają i dlaczego robią wrażenie – to, czy
kiedy stoimy za aparatem, naprawdę tworzymy zdjęcia najlepiej
oddające nasze zamiary i przekazujące nasze emocje? Pomysł i
wyobraźnia – wiadomo jak ważne – nie są najistotniejszymi celami
tworzenia zdjęć. Tym celem jest ekspresja, przekazanie własnych
myśli. Aby jak najlepiej wyrażać siebie, trzeba nauczyć się
gramatyki i słownictwa języka fotografii, a potem korzystać z tej
wiedzy.Język fotografii to książka poświęcona właśnie zagadnieniom
wizualnego języka fotografii. Jak lepiej mówić o sobie zdjęciami i
tworzyć udane kadry? Jak świadomie wykorzystywać język fotografii w
trakcie komponowania zdjęć? Jak zostać lepszym fotografem, który
umie świadomie realizować własne pomysły i wyrażać własne emocje?
David duChemin podzielił język fotografii na dwa najważniejsze
komponenty – „elementy kadru” tworzące jego słownik oraz „decyzje
podejmowane w trakcie fotografowania” jako jego gramatykę. W ten
sposób przemienił materię od wieków ezoteryczną i trudną do pojęcia
w zrozumiałą dla wszystkich dziedzinę wiedzy, którą może opanować
każdy, kto chce poprawić swoje umiejętności. Słowami obrazu są
wszystkie elementy składające się na kadr – linie, światło, kolor,
kontrast. Gramatykę języka fotografii stanowią zaś decyzje
podejmowane na etapie układania owych elementów w całość jak
najlepiej oddającą zamiary autora: wykorzystanie perspektywy,
znalezienie odpowiedniego punktu fotografowania, zrównoważenie
kadru, ustawienie ostrości i ekspozycji.Wszystko, co znajduje się
wewnątrz kadru ma znaczenie. DuChemin przekonuje, że fotograf musi
świadomie i rozważnie wybierać składające się na kadr elementy oraz
decydować o sposobie budowania kompozycji i prezentowania końcowego
rezultatu. W drugiej części książki autor przedstawia wykorzystanie
omawianej metodologii na przykładzie dwudziestu własnych
fotografii. Pokazuje, jak świadomy dobór elementów kadru oraz
przemyślane decyzje podejmowane podczas naświetlania wpływają na
jakość zdjęćDAVID DUCHEMIN jako fotograf zajmuje się przede
wszystkim projektami humanitarnymi oraz fotografią dokumentalną –
praktycznie na całym świecie. Z wielkim entuzjazmem dzieli się swym
doświadczeniem z innymi fotografującymi. Jego pierwsza książka W
kadrze: rozważania na temat wyobraźni fotografa stała się światowym
bestsellerem. Zdjęcia Davida można zobaczyć na stronie
www.pixelatedimage.com.