[Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne]
Kategoria: HUMANISTYKA
w kontekstach teoretycznoliterackim i filologicznym oraz w
związkach z retoryką. Świetne są interpretacje utworów
eksperymentalnych Marianny Bocian, Mariana Grześczaka, Aleksandra
Rozenfelda,...
Pełen opis produktu 'Filologia i (jej) interpretacje' »
Fragment recenzji książki prof. dr hab.
Krzysztofa Dybciaka:
Autorka poddaje refleksji najbardziej podstawowe problemy związane
z filologią – zaczynając od tego, czym ona właściwie jest. Czy jest
metodą badania faktów literackich, czy dziedziną wiedzy, jaki jest
jej zakres (literatura powszechna czy literatury poszczególnych
języków), jej usytuowanie wobec innych metod i dziedzin
literaturoznawstwa, a nawet nauk humanistycznych. Cenna jest część
książki traktująca o eksperymentach literackich, określanych
rozmaitymi nazwami: poezja konkretna, sztuka deiktyczna,
liberatura. Komentowanie poszczególnych utworów zostało poprzedzone
wnikliwymi i erudycyjnymi rozważaniami kwestii nazywanych dawniej
korespondencją sztuk; szczególnie dużo miejsca poświęcając
zagadnieniu ekfrazy, która jest sytuowana w kontekstach
teoretycznoliterackim i filologicznym oraz w związkach z retoryką.
Świetne są interpretacje utworów eksperymentalnych Marianny Bocian,
Mariana Grześczaka, Aleksandra Rozenfelda, ukazujące ich
światopoglądowe sensy; coś, co wydawało się dotąd grą estetyczną,
nabiera powagi i znaczenia, wnosząc sensy antropologiczne, a czasem
i metafizyczne.
Fragment recenzji książki prof. dr hab. Bogusława Żyłki:
Za zewnętrzną różnorodnością kryją się pewne przewodnie motywy,
które powodują, że praca pomimo tematycznej różnorodności odznacza
się na poziomie idei swoistą spójnością i skończonością. Słowo
(rozumiane synekdochicznie jako zastępnik w ogóle języka
naturalnego) przenika od góry do dołu całą kulturę. Ten centralny
problemat słowa łączy ze sobą rozprawy i szkice, niezależnie od
tego, czy ich nominalnym bohaterem jest Witkacy, Zofia Kossak,
Zbigniew Kubikowski czy też dawni i nowi mistrzowie eseju. Drugim
istotnym motywem przewodnim (spokrewnionym w jakiś sposób z
poprzednim) jest zainteresowanie filologią i to nie tylko w
porządku historycznym (jako istotnego składnika europejskiej
tradycji intelektualnej, o którym należy nieustannie przypominać),
ale również w płaszczyźnie współczesnej, w kontekście dzisiejszych
sporów o kształt humanistyki (w tym także nauki o
literaturze).
Spis treści:
Część I. O filologiiWstęp
Retrospekcje
Filologia, filozofia, językoznawstwo i literaturoznawstwo
Inntegracja
Zamknięcie
Wykaz literatury
Summary
Część II. InterpretacjeRozumienie tekstu literackiego
jako wiarygodnego świadectwa
Wykaz literatury
SummaryPrzedwojenne porównania (Witkacy i Zofia Kossak).
Obraz rewolucjiWykaz literatury
Summaryfilolog, redaktor, pisarz w czasach kolektywizmu.
Wśród źródeł do portretuZbigniewa KubikowskiegoWokół
biografii
Wrocław, czyli starcie prowincji z metropolią
Horyzonty poznawcze
Ironista na Dolnym Śląsku
antyprodukcyjniak
KonkluzjaWykaz literatury
SummaryCzęść III. Interakcje sztuk: obraz i
słowo Fraktalność kompozycji eseju
Wykaz literatury
SummaryLitera i znka interpunkcyjny jako obraz
graniczny przypadek ekfrazy
Casus poezji konkretnej i retoryka
Wykaz literatury
Summary
Słowo na zakończenie
Indeks nazwisk
Nota bibliograficzna
Spis ilustracji