[Smak Słowa]
Kategoria: Nauki przyrodnicze > Biologia
INTELIGENCJA - Pakiet dwóch książek o
inteligencji w atrakcyjnej cenie ",Inteligencja",
Richard E. Nisbett Kto jest bardziej inteligentny, Azjaci czy
mieszkańcy Zachodu? Czy...
Pełen opis produktu 'Inteligencja / O inteligencji inaczej' »
INTELIGENCJA - Pakiet dwóch książek o inteligencji w atrakcyjnej
cenie
",Inteligencja", Richard E. Nisbett
Kto jest bardziej inteligentny, Azjaci czy mieszkańcy Zachodu? Czy
rzeczywiście Ludzie Księgi uzyskują lepsze rezultaty w nauce? Czy
grupowe różnice w wynikach testów można uzasadniać czynnikami
genetycznymi? Co mogą zrobić rodzice, by podnieść poziom
inteligencji swoich dzieci? Co sprawia, że niektóre narodowości
wyróżniają się w inżynierii, a inne w nauce? Czy szkoły mogą
zlikwidować różnice w osiągnięciach edukacyjnych pomiędzy
przedstawicielami różnych klas społecznych i ras?
Wybitny psycholog społeczny Richard E. Nisbett mierzy się z
poglądem, iż o inteligencji przesądza biologia, twierdząc, że to
głównie kultura odpowiada za kształtowanie naszego potencjału.
Intelekt nie zależy jego zdaniem przede wszystkim od genów, lecz
determinuje go zwłaszcza oddziaływanie społeczne.
Jako pierwsza istotna publikacja tak jednoznacznie i zdecydowanie
opowiadająca się za centralną rolą kultury w kształtowaniu
możliwości poznawczych, książka ta z pewnością na nowo rozpali
burzliwą debatę na temat roli i odpowiedzialnego udziału
społeczeństwa w formowaniu ilorazu inteligencji, a w rezultacie
przyniesie daleko idące konsekwencje dla systemu oświaty,
gospodarki i całego społeczeństwa.
",Ta książka to wspaniałe antidotum na dominujący pogląd, iż nasze
geny uniemożliwiają nam zwiększenie inteligencji i poprawę wyników
w nauce. Jej szczególnym atutem jest niezłomność w przekonywaniu,
że przypadki faktycznego podwyższenia możliwości poznawczych
przeważają nad matematycznymi dowodami, że jest to
niemożliwe",.
James R. Flynn
",O inteligencji inaczej", James R. Flynn
Pojęcie „efekt Flynna” odnosi się do systematycznego wzrostu
wyników uzyskiwanych w testach inteligencji (IQ), obserwowanego od
początku XX wieku. Czy fakt ten oznacza, że każde kolejne pokolenie
jest bardziej inteligentne niż poprzednie? Czy podpowiada nam, w
jaki sposób każdy z nas może zwiększyć swoją inteligencję? Profesor
Flynn pyta, czym tak naprawdę jest inteligencja, a następnie
udziela zaskakującej i pouczającej odpowiedzi na to pytanie. Autor
zestawia sztukę spisywania historii poznawczej z naukowym pomiarem
inteligencji, przedstawiając nowe dane empiryczne, pokazuje, w jaki
sposób możemy stworzyć kompletną teorię inteligencji oraz wysuwa
zastrzeżenia do teorii inteligencji wielorakich autorstwa Howarda
Gardnera. Ta fascynująca, wyjątkowa książka przerzuca most nad
przepaścią oddzielającą nasze umysły od umysłów naszych przodków
sprzed stu lat, wnosząc istotny wkład w naszą wiedzę o ludzkiej
inteligencji.
Ta książka pełna jest wnikliwych spostrzeżeń dotyczących naszych
narzędzi badawczych oraz sposobów, w jakie mierzą one to, co
naprawdę ważne – względną zdolność mózgu do wykorzystywania pamięci
i procesów uczenia się do tego, aby przystosować się do świata
takiego, jakim go uczyniliśmy.
– „The Times”
James Flynn należy do niewielkiej grupy absolutnie prominentnych
badaczy i teoretyków w zakresie problematyki inteligencji. Jego
książka jest dziełem nadzwyczaj wartościowym i dzięki temu, że
zawiera nową dobrze udokumentowaną wiedzę, i dlatego, że jest w
niej mądra refleksja nad właściwościami ludzkiego umysłu. Autor nie
kryje rozterek, przedstawia pytania, zachęca do poszukiwania
pomysłów.
- Wiesław Łukaszewski, SWPS, Sopot
JAMES R. FLYNN jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie Otago
w Nowej Zelandii, który uhonorował go Złotym Medalem za Wybitną
Pracę Badawczą.