[Impuls]
Kategoria: PedagogikaWysyłka: od ręki
Książkę przeznaczono głównie dla rodziców dzieci z mutyzmem
wybiórczym, a także dla ich nauczycieli i specjalistów. W Polsce
jest dostępnych niewiele pozycji, w których czytelnik znajdzie
nowoczesne podejście...
Pełen opis produktu 'Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców.. Impuls' »
Książkę przeznaczono głównie dla rodziców dzieci z mutyzmem
wybiórczym, a także dla ich nauczycieli i specjalistów. W Polsce
jest dostępnych niewiele pozycji, w których czytelnik znajdzie
nowoczesne podejście do mutyzmu wybiórczego (MW). Angielska i
amerykańska literatura nie jest dostępna dla wszystkich, dlatego
też wielu rodziców, nauczycieli czy specjalistów wciąż uważa, że
skoro dziecko rozmawia w domu, w szkole na przerwie czy w
gabinecie, to na pewno nie ma żadnego zaburzenia.
Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla rodziców? To właśnie oni
często zadają sobie pytanie, dlaczego moje dziecko, które w domu
rozmawia i świetnie się bawi, po przekroczeniu progu
przedszkola/szkoły milknie. Na początku trudno im to zaakceptować.
Czasem słyszą uwagi typu: pewnie dziecko nie mówi, bo rodzice mu
nie pozwalają, manipuluje otoczeniem, wybiera sobie osoby do
rozmowy, nie lubi tej cioci czy nauczycielki. Rodzice z takimi
komentarzami muszą się zmagać nie tylko w przedszkolu, szkole, u
lekarza, ale i w rodzinie. Niestety, nawet rodzina nie rozumie
problemów dziecka, uważa, że dziecko ma taką fanaberię. Wszyscy
muszą zrozumieć istotę tego zaburzenia, żeby na co dzień nie
szkodzić dziecku swoim zachowaniem, tylko go wspierać i
pomagać.
Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla nauczycieli i
specjalistów? Otóż jako osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą
powinni znać niepokojące objawy, które sugerują nieprawidłowości w
rozwoju. Muszą także zwracać uwagę na wszelkie zachowania, które
nie są typowe.
Z doświadczenia wiemy, że termin mutyzm wybiórczy jest czymś nowym
nawet dla wielu specjalistów (psychiatrów, psychologów, logopedów,
pedagogów), którzy do tej pory nie spotkali dziecka z taką diagnozą
bądź nie potrafili właściwie sklasyfikować występujących u niego
objawów. Diagnozując dziecko z MW, specjaliści powinni mieć
wystarczającą wiedzę na temat istoty zaburzenia i samego przebiegu
terapii. Ponadto niektórzy nauczyciele nie mogą zrozumieć, dlaczego
uczeń na lekcji nie odpowiada na pytania, nie rozmawia z
nauczycielami, z rówieśnikami, a czasem na przerwie buzia mu się
nie zamyka. Twierdzą, że uczeń ten manipuluje otoczeniem i mówi
tylko wtedy, kiedy chce lub gdy ma coś do przekazania, np.: jakby
wiedział, to by odpowiedział.