[c.h. beck]
Kategoria: Nauki społeczne, ekonomiczne, prawne >Prawo i administracjaWysyłka: od ręki
, istotne ryzyko (należy do ww. standardów). W związku z tym trzeba
dokonać przeglądu weryfikacji i aktualizacji obecnie
istniejących procedur i dokumentów, zarówno pod kątem
zarządzania...
Pełen opis produktu 'Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem dla działów księgowości w jednostkach samorządowych + CD' »
Publikacja przygotowana dla głównych księgowych, skarbników,
księgowych, koordynatorów ds. kontroli zarządczej oraz dla osób
odpowiedzialnych za kontrolę zarządczą w działach księgowości
jednostek samorządowych. Do stycznia 2010 r. w działach księgowości
istniała tylko kontrola finansowa. Od 1 stycznia 2010 roku weszła w
życie nowa ustawa o finansach publicznych, która wprowadziła,
obecnie obowiązującą kontrolę zarządczą, która wchłonęła wcześniej
działająca kontrolę finansową. Obecnie kierownik jednostki musi
wziąć pod uwagę, określone przez Ministra Finansów, standardy
kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Wszystkie
przepisy wewnętrzne funkcjonujące w jednostce w obszarze finansów
nadal obowiązują, pod warunkiem, że stanowią odpowiedź na
zidentyfikowane, w procesie analizy ryzyka, istotne ryzyko (należy
do ww. standardów). W związku z tym trzeba dokonać przeglądu
weryfikacji i aktualizacji obecnie istniejących procedur i
dokumentów, zarówno pod kątem zarządzania ryzykiem jak i nowych
uregulowań w przepisach powszechnych a ta książka ma za zadanie w
tym pomóc. Do książki dołączono płytę CD, zawierającą wszystkie
dokumenty (w wersji edytowalnej i gotowej do wydruku), które
znajdują się w książce. Płyta jest bardzo przydatna dla księgowych,
które bez problemu mogą dostosować wybrany dokument do swoich
potrzeb. Publikacja składa się z 5 rozdziałów:1 rozdział – Kontrola
zarządcza od teorii do praktyki W tym rozdziale opisano przepisy
obowiązujące i standardy, które dotyczą kontroli zarządczej.
Omówione standardy stanowią bazę do tworzenia własnych regulacji, w
ramach kontroli zarządczej, zgodnych z uwarunkowaniami w jakich
dana jednostka funkcjonuje. W rozdziale zamieszczono przykładowy
wykaz dokumentacji jednostki. Ponadto zamieszczono wzory dokumentów
(zob. spis treści rozdz. 1.3).2 rozdział – Kontrola zarządcza w
dziale księgowości w jednostce samorządowej W rozdziale porównano
wcześniejszą kontrolę finansową z obecną kontrolą zarządczą z
uwzględnieniem szczególnej roli i obowiązków kierownika jednostki.
Autorka scharakteryzowała także poszczególne standardy kontroli
zarządczej i opisała rolę działu księgowości w kontroli zarządczej.
Dział księgowości ma za zadanie określić wzory dokumentów
księgowych i finansowych, ich drogę, zasady weryfikacji oraz zakres
i opisy przeprowadzanych kontroli. Przydatne w tym są zawarte w tym
rozdziale informacje, wzory, przykłady struktur organizacyjnych z
podziałem obowiązków oraz opisy stanowisk pracy (pkt. 2.5. i 2.6.).
3 rozdział – Dział księgowości w systemie zarządzania ryzykiem w
jednostce samorządowej Zarządzanie ryzykiem jest jednym z
najważniejszych elementów kontroli zarządczej a zarazem
sprawiającym najwięcej problemów księgowym. Wszystkie wykonane w
dziale księgowości czynności, w procesie zarządzania ryzykiem,
muszą być udokumentowane przez kierownika jednostki i określone w
procedurach. W książce opisano te procedury, zamieszczono
najpotrzebniejsze wzory dokumentów dot. zarządzania ryzykiem
(rozdz. 3.3).4 rozdział – Mechanizmy kontroli W rozdziale 4.
opisano standardy kontroli zarządczej dotyczące mechanizmów
kontroli. Mechanizmy kontroli to środki kontroli mające na celu
zapobieganie, wykrywanie i naprawianie błędów. W rozdziale 4.3.
opisano najczęściej występujące błędy oraz powody ich wystąpienia i
zamieszczono wskazówki, jak tych błędów uniknąć.5 rozdział –
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące kontroli
zarządczej W publikacji znajdują się wzory i przykłady ponad 40
dokumentów i procedur do natychmiastowego wykorzystania przez
różne, samorządowe jednostki organizacyjne. Dzięki tej publikacji,
każdy w dziale księgowości może zweryfikować, czy kontrola
zarządcza w tym dziale jest prawidłowo prowadzona (zanim to zrobią
organy kontrolne)*...