[Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
, otrzymał ją od rodziców i nauczycieli. To szczególnie
ważne słowa dla pedagogiki wczesnej edukacji,
subdyscypliny o wyraźnej naukowej tożsamości, która jak pisze
Dorota Klus-Stańska,...
Pełen opis produktu 'Dziecko i poezja w kontekście wczesnej edukacji' »
Czytanie poezji staje się istotnym czynnikiem rozwoju osobowości
dziecka. Doznania estetyczne, wynikające z urody poetyckiego słowa,
wyrabiają smak literacki, inspirują dziecko do aktywności twórczej,
do refleksyjnej aktywności intelektualnej i satysfakcjonujących
kontaktów międzyludzkich. ?Pisano wiele o poecie jako o człowieku,
który tym się różni od innych, że dzieciństwo u niego nigdy się nie
kończy i przez całe życie zachowuje w sobie coś z dziecka?? tak
twierdził Czesław Miłosz. Myśl poety o świecie, jak pisał Miłosz,
zależy bowiem od wiedzy, którą poeta posiadł we wczesnym
dzieciństwie, otrzymał ją od rodziców i nauczycieli. To szczególnie
ważne słowa dla pedagogiki wczesnej edukacji, subdyscypliny o
wyraźnej naukowej tożsamości, która jak pisze Dorota Klus-Stańska,
potrzebuje jak nigdy dotąd interdyscyplinarnej refleksji. I taka
jest idea tego ?poetyckiego? tomu. Oddziaływanie wychowawcze poezji
łączy się bowiem z różnymi sferami życia społecznego, pomaga w
intencjonalnym przekazywaniu dziecięcych uczuć, doznań i przeżyć,
uczy odpowiedzialności i współdziałania. Dziecięcość poetycka,
nacechowana emocjonalnie, rozpatrywana w kategoriach estetycznych i
etycznych, okazuje się więc wartością nadrzędną, jak to ma miejsce
w twórczości Czesława Miłosza, autora pajdocentrycznego poematu
Świat. Poema naiwne. Miłosz pozostanie na zawsze w sferze
poetyckiego jasnosłyszenia, pierwszych dziecięcych doświadczeń
kulturowych, pierwszych poetyckich obrazów z dzieciństwa, sztuki
dla dziecka i sztuki o dziecku ? podstawowego warunku wychowania
estetycznego, którego udział w budowaniu ?wczesnego?
człowieczeństwa jest niepodważalny. Urszula Chęcińska