[Helion]
Kategoria: PhotoshopWysyłka: od ręki
całościowy obraz zagadnienia niż zbiór szczegółowych receptur
przeznaczonych dla użytkowników bieżącej wersji Photoshopa. Stało
się tradycją, iż kolejne wydania "Korekcji i
separacji..."...
Pełen opis produktu 'Photoshop 6. Korekcja i separacja. Vademecum profesjonalisty' »
Nowe wydanie znanej książki zostało dostosowane odpowiednio do
zmian, jakie zachodzą w naszej branży. Uwzględniłem własne, nowe
pomysły oraz sugestie tych, którzy zapoznali się z wcześniejszymi
wydaniami. Blisko połowa materiału jest nowa. Czytelnicy
poprzednich wydań przekonają się, że rozdziały od 1. do 6. są dość
podobne, choć zmieniłem niektóre obrazki na inne, lepiej
ilustrujące temat, i przepisałem na nowo kilka fragmentów rozdziału
2.
Nie powinno to być dla nikogo zaskoczeniem. Podstawowe zasady
korekcji są ponadczasowe i nie zmieniają się wraz z wejściem
kolejnej wersji Photoshopa. Każdy obraz, jaki tu opisuję, mógł
zostać w podobny sposób skorygowany -- choć mogłoby to być nieco
bardziej pracochłonne -- nawet w Photoshopie 3, który pojawił się
na rynku w roku 1994. (Wcześniej Photoshop nie był wyposażony w
warstwy, które są niezbędne przy wykonywaniu niektórych opisywanych
tu operacji.)
W rozdziałach 2. -- 5., dla uproszczenia, pracować będziemy cały
czas w trybie CMYK, choć większość cyfrowych obrazów zaczyna swe
istnienie w innych trybach. W rozdziale 6. omówimy dokładnie proces
separacji, kładąc szczególny nacisk na GCR. Kolejne trzy rozdziały
poświęcimy związkom między poszczególnymi przestrzeniami kolorów;
te trzy rozdziały zostały znacznie zmienione w porównaniu z
ostatnim wydaniem. Zastanowimy się, między innymi, w jakich
przypadkach korzystna może być praca w RGB lub LAB. Wszystko o
kalibracji oraz o precyzji procesu separacji znajdziesz w
rozdziałach 10. -- 12., które są całkowicie nowe. W rozdziale 10.
omawiać będziemy podstawy kalibracji, a w rozdziale 11. ustawienia
koloru Photoshopa. Rozdział 12., na żądanie Czytelników, został w
całości poświęcony najbardziej skomplikowanemu zagadnieniu
związanemu z kalibracją; przyrostowi punktu rastrowego. Jak zwykle,
postaramy się raczej dać całościowy obraz zagadnienia niż zbiór
szczegółowych receptur przeznaczonych dla użytkowników bieżącej
wersji Photoshopa.
Stało się tradycją, iż kolejne wydania "Korekcji i separacji..."
zawierały tajemną wiedzę specjalistów od separacji obrazów; można
tu było znaleźć techniki znane tylko nielicznym, jak np. metoda
korygowania za pomocą krzywych wyłącznie wybranych zakresów
tonalnych obrazu lub opis manipulacji GCR-em. Do tego dokładano
zawsze garść technik, o których nikt wcześniej nie słyszał, lecz
wkrótce stały się one całkiem szeroko stosowane. Do tej grupy
zaliczam poszerzone użycie trybu LAB, metodę mieszania kanałów i
wybiórcze wyostrzanie kanałów. Rozdział 16. idealnie wpisuje się w
ten trend. Omówimy w nim metodę mieszania kanałów opartego na
jasności, nad którą pracowałem przez ostatnich parę lat. Z moich
doświadczeń wynika, że może ona być naprawdę przydatna.
Aby przetrzeć drogę tej nowej technice, uaktualniłem cały
rozdział 13., w którym omawiana jest konwersja kolorowych obrazów
do obrazów czarno-białych. Rozdział ten uchodził za niezmiernie
nowatorski, gdy opublikowano go po raz pierwszy w roku 1994, tak że
w wydaniu z roku 1998 pozostawiłem go bez zmian. Zasady takiej
konwersji są wciąż takie same, lecz ich objaśnienie jest teraz
bardziej przystępne.
Rozdział 14. poświęcony jest rozmaitym rodzajom rozdzielczości,
z jakimi miewamy do czynienia, a rozdział 15. dotyczy zjawiska
mory, przy czym sporo uwagi poświęcono obrazom skanowanym z
rastrowanych oryginałów. Te dwa rozdziały nie różnią się wiele od
swych odpowiedników z roku 1998. Ostatni rozdział kończy się tym
samym, co niegdyś, sympatycznym obrazkiem z kuflem piwa. Nie licząc
jednak tego jednego przykładu, jest całkiem nowy. W oddzielnej
ramce znajdziesz tam krótkie omówienie zasad postępowania z
obrazem; ta ściągawka pomoże ci opracować właściwą strategię. To
podsumowanie wiadomości zawartych w tej książce. Starałem się
przedstawić proces myślowy, jaki powinniśmy zastosować przy
analizie każdego nowego obrazu.