[Novae Res]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
Ile rzeczywistości jest w telewizji? Czy jest to rzeczywistość
taka, jaką ją widzimy, czy też może inna, wypaczona? Jak w
telewizji prezentuje się sama telewizja? Na te i inne
pytania odpowie...
Pełen opis produktu 'Telewizja ponowoczesna. Logiki i imaginacje medialne' »
Ile rzeczywistości jest w telewizji? Czy jest to
rzeczywistość taka, jaką ją widzimy, czy też może inna, wypaczona?
Jak w telewizji prezentuje się sama telewizja? Na te i inne pytania
odpowiedzieć próbuje Marcin Sanakiewicz, autor Telewizji ponowczesnej. Posługując się metodologią badań
performatywnych, bada efekty oraz relacje zachodzące pomiędzy
telewizją, jej kreacjami, odbiorcami i społeczeństwem.
O konkursie:
Ogólnopolski Konkurs Medi@stery został zainicjowany w celu
promowania najlepszych prac magisterskich napisanych przez
absolwentów studiów dziennikarskich. Pomysłodawczyniami konkursu są
dr Małgorzata Łosiewicz oraz dr Anna Ryłko-Kurpiewska, a
organizatorem przedsięwzięcia jest kierunek Dziennikarstwo i
Komunikacja Społeczna na Uniwersytecie Gdańskim.
Autor skupia uwagę na telewizji, podejmując próbę
ujęcia jej jako systemu autopojetycznego, tworzącego i
odtwarzającego siebie poprzez rekonstrukcję i rekombinację własnych
elementów. Podejmuje przy tym oryginalny eksperyment myślowy,
stosując do analizy aparatu telewizyjnego narzędzia hermeneutyczne
i heurystyki zaczerpnięte z zasobów współczesnych badań
performatycznych. […] Efektem jest ciekawa próba integracji kilku
popularnych i poznawczo płodnych, a występujących zazwyczaj w
oderwaniu od siebie, ujęć teoretycznych współczesnej kultury
audiowizualnej.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Lisowskiej-Magdziarz,
Członka Kapituły Ogólnopolskiego Konkursu Medi@stery
Performatyczny klucz rozumienia telewizji rozpisany
na kartach tekstu to zarówno świeże narzędzie poznawcze, jak i
świetnie rozpisana „mapa drogowa” dla instytucji i kultur
organizacyjnych stojących „po drugiej stronie szklanego ekranu”.
Autor wskazuje na możliwości rozwoju, a nawet i poszerzenia formuły
telewizji w cyfrowym otoczeniu, ale i nie boi się wskazywać na
grożące jej problemy i mielizny, dla których zaleca niezbędne
kuracje naprawcze. Tak pomyślany tekst można i należy traktować
przynajmniej na dwa sposoby: jako wartościową pozycję w najnowszej
bibliografii studiów nad mediami, oraz jako rodzaj pogłębionego o
rozważania teoretyczne guidebooka dla środowisk i instytucji
telewizyjnych.
Z recenzji dr. hab. Piotra Celińskiego
Marcin Sanakiewicz (ur. 1980 r. w Krakowie) – medioznawca,
dziennikarz, lektor radia i telewizji. Współpracował z Polskim
Radiem Kraków, RMF FM, Radiem ZET, PR III, VOX FM, Radiem Plus, TVP
i Discovery. W latach 2002–2013 dziennikarz i wydawca Telewizji
Polskiej. Ukończył studia dziennikarskie na Wydziale Politologii
UMCS w Lublinie (tytuł Najlepszego Absolwenta 2014 oraz Srebrny
Medal UMCS). Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za
Wybitne Osiągnięcia (2013), zdobywca Małego Akademickiego Lauru
Dziennikarskiego (2015), laureat I. nagrody w I. edycji
Ogólnopolskiego Konkursu na Najlepszą Pracę Magisterską z Wiedzy o
Mediach Medi@stery (2015). Autor książki „Poetyka telewizyjnych
programów porannych: między informacją, tabloidem i autopromocją”
(Scholar: Warszawa 2013) oraz artykułów naukowych. Obecnie
doktorant w Zakładzie Filozofii i Socjologii Polityki UMCS.
Bezpłatny fragment: