[]
Kategoria: Nauki społeczne, ekonomiczne, prawne >PedagogikaWysyłka: od ręki
Włodzimierz Prokopiuk podjął się opracowania tematu o dużej
aktualności dla praktyki edukacyjnej. Współczesna edukacja
realizowana na terenach szkół przybrała postać procesu
technologicznego, prakseologicznego,...
Pełen opis produktu 'Nauczyciel na polach humanizacji edukacji' »
Włodzimierz Prokopiuk podjął się opracowania tematu o dużej
aktualności dla praktyki edukacyjnej. Współczesna edukacja
realizowana na terenach szkół przybrała postać procesu
technologicznego, prakseologicznego, w którym liczą się
efektywność, skuteczność, ekonomiczność oraz do tego dobrany
odpowiedni układ treści, metod, form i środków, mniejsze zaś
znaczenie ma indywidualny rozwój uczniów. Autor upomniał się o
podejście humanistyczne, w którym pierwiastek ludzki, indywidualny
ma podstawowe znaczenie. [...] Godne uwagi jest również to, że
Włodzimierz Prokopiuk nie ogranicza analiz do zagadnień edukacji i
nauczycieli, lecz także uwzględnia stan rozwoju współczesnych nauk
pedagogicznych, które mogą dawać podstawy do nowoczesnej edukacji,
przede wszystkim do wychowania, kształcenia, opieki, profilaktyki.
Wskutek tego książka może być traktowana także jako głos w dyskusji
z zakresu pedagogiki ogólnej, metodologii pedagogiki i metodologii
badań pedagogicznych. [...] Oprócz kandydatów na nauczycieli
przygotowywanych w systemie kształcenia wstępnego w szkołach i
uczelniach pedagogicznych oraz nauczycieli różnych profilów
kształcenia [...] adresatami książki mogą być także nauczyciele
akademiccy odpowiedzialni za kształcenie na kierunkach
nauczycielskich, uczeni z kręgu nauk pedagogicznych, politycy
oświatowi odpowiedzialni za funkcjonowanie polskiego systemu
oświatowego. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że treści książki
nie są łatwe, wymagają skupienia, spokojnej, niespiesznej
refleksji, mogą być użyteczne do indywidualnej lektury, skłaniać do
namysłu, do krytycznej analizy współczesnej rzeczywistości
edukacyjnej i szukania nowych dróg. Mogą być przydatne dla osób
ambitnych poznawczo i świadomie wybierających zawód nauczyciela,
dla czytelnika akceptującego specyficzny, barwny, metaforyczny
język dzieła, odbiegającego od sztywnych konwencji prac naukowych.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stanisława PałkiInstytut Pedagogiki
Uniwersytetu Jagiellońskiego...