[]
Kategoria: Monety / Monety tematycznie / Historia Muzyki Rozrywkowej
wizerunki zarysów postaci grajÄ
cych na instrumentach: fortepianie,
kontrabasie, perkusji, saksofonie i trÄ
bce. Po lewej stronie
prostopadle napis: HISTORIA POLSKIEJ. U góry napis:
MUZYKI...
Pełen opis produktu '10 zĹ, Krzysztof Komeda kwadrat - historia muzyki rozrywkowej' »
Kategoria: numizmatyka / monety nbp
Awers: u doĹu, z prawej strony, wizerunek orĹa ustalony dla
godĹa Rzeczypospolitej Polskiej. W Ĺrodku, stylizowany wizerunek
okĹadki albumu „Astigmatic”, przedstawiajÄ
cej wizerunek
Krzysztofa Komedy z profilu, z wkomponowanymi literami A i B. U
góry okĹadki napisy: Polish/jazz oraz ASTIGMATIC/Komeda. U doĹu
napis: KRZYSZTOF KOMEDA.
Rewers: stylizowane wizerunki zarysów postaci grajÄ
cych na
instrumentach: fortepianie, kontrabasie, perkusji, saksofonie i
trÄ
bce. Po lewej stronie prostopadle napis: HISTORIA POLSKIEJ. U
góry napis: MUZYKI ROZRYWKOWEJ.
Krzysztof Komeda urodziĹ siÄ jako Krzysztof TrzciĹski w 1931
roku w Poznaniu. Pierwsze lekcje gry na fortepianie pobieraĹ juĹź
w dzieciĹstwie. W wieku oĹmiu lat zostaĹ przyjÄty do
poznaĹskiego konserwatorium, lecz jego edukacjÄ przerwaĹa wojna.
ChoÄ w czasie wojny wciÄ
Ĺź zgĹÄbiaĹ teoriÄ gry, to miaĹ
jednak ĹwiadomoĹÄ straconego czasu. Niemniej w trakcie wojny
nieustannie zgĹÄbiaĹ teorie gry na fortepianie. Po maturze
postanowiĹ zostaÄ lekarzem. Jednak jeszcze w szkole Ĺredniej
interesowaĹ siÄ muzykÄ
rozrywkowÄ
i tanecznÄ
.
W szkole Ĺredniej w Ostrowie Wielkopolskim spotkaĹ Witolda
Kujawskiego, który byĹ juĹź znanym basistÄ
. On wprowadziĹ
KomedÄ w Ĺwiat jazzu i zabraĹ go Krakowa.
ByĹ to romantyczny okres polskiego jazzu, nazywany "okresem
katakumb". W legendarnym, krakowskim mieszkaniu Witolda odbywaĹy
siÄ jam-sessions z udziaĹem takich muzyków, jak Matuszkiewicz,
Borowiec, Walasek i innych. PrzyjaźŠze znakomitymi muzykami i
fascynacja jazzem wzmocniĹy zwiÄ
zek Komedy z muzykÄ
, oddalajÄ
c
go od jego wyuczonego zawodu lekarza.
Komeda wspóĹpracowaĹ najpierw z zespoĹem „Melomani”,
pionierskÄ
, krakowsko-ĹódzkÄ
grupÄ
jazzowÄ
. Jej filarami byli
Matuszkiewicz, Trzaskowski i Kujawski. PóĹşniej graĹ z róĹźnymi
poznaĹskimi grupami rozrywkowymi, w tym z grupÄ
Jerzego
GrzewiĹskiego. Razem z GrzewiĹskim Komeda pojawiĹ siÄ na I
Festiwalu Jazzowym w Sopocie. ZespóĹ GrzewiĹskiego skierowaĹ
siÄ jednak w stronÄ nurtu zwanego dixieland, podczas gdy KomedÄ
interesowaĹa juĹź wtedy muzyka nowoczesna. DziÄki tej pasji
powstaĹ wĹaĹnie „Komeda Sextet". ZespóĹ ten byĹ pierwszÄ
polskÄ
grupÄ
jazzowÄ
grajÄ
cÄ
muzykÄ nowoczesnÄ
, a jego
nowatorskie wykonania utorowaĹy drogÄ dla jazzu w Polsce.
„Sextet" graĹ jazz nawiÄ
zujÄ
cy do tradycji europejskich,
bÄdÄ
cy syntezÄ
muzyki The Modern Jazz Quartet i The Gerry
Mulligan Quartet.
W latach 1956 - 1962 „Sextet” braĹ udziaĹ w kolejnych krajowych
festiwalach, na które przygotowywaĹ bardzo ambitne programy. ByĹ
to takĹźe okres najwiÄkszych sukcesów miÄdzynarodowych - w
Moskwie, Grenoble i ParyĹźu. Komeda rozpoczÄ
Ĺ takĹźe przygodÄ z
muzyka filmowÄ
, tworzÄ
c ĹcieĹźkÄ dĹşwiÄkowÄ
do „NoĹźa w
wodzie” PolaĹskiego, „Niewinnych czarodziejów” Wajdy, „Do widzenia
do jutra” Morgensterna i in.
Ukoronowaniem tego wspaniaĹego okresu w twórczoĹci Komedy byĹy
„Etiudy baletowe” wykonane na Jazz Jamboree w roku 1962. Mimo
chĹodnego przyjÄcia ‘Etiud” przez krytykÄ, otworzyĹy one przed
KomedÄ
drogÄ do kariery w Europie.
WiosnÄ
1960 roku rozpoczÄĹo siÄ pasmo skandynawskich sukcesów
Komedy. Artysta koncertowaĹ w sztokholmskiej „Gyllene Cirkeln" i
kopenhaskim „Jazzhus Montmartre”. Firma fonograficzna „Metronome"
wydaĹa album z jego muzykÄ
, a Hennig Carlsen, sĹynny duĹski
reĹźyser zamówiĹ u niego muzykÄ do swoich filmów: „Hvad med os",
„Kattorna" i „Sult". Po tych sukcesach nastÄ
piĹy kolejne, m.in.
na festiwalach jazzowych w Pradze, Bled i Koenigsbergu. W maju 1967
roku „Komeda Quartet" w skĹadzie: Tomasz StaĹko, Roman DylÄ
g,
Rune Carlsson i Zbigniew NamysĹowski nagraĹ kolejny album dla
zagranicznej wytwórni – byĹa to pĹyta „Lirik und Jazz" dla
zachodnioniemieckiej „Electroli".
Na fali sukcesów Krzysztof Komeda wyjechaĹ do USA w styczniu 1968
roku, aby pracowaÄ nad muzykÄ
do filmów, w tym do klasycznego
„Dziecka Rosemary" PolaĹskiego i „The Riot" Kulika.
W grudniu tego samego roku, w Los Angeles, Krzysztof Komeda ulegĹ
tragicznemu wypadkowi. OtóĹź pewnej nocy wracaĹ do domu z Markiem
HĹaskÄ
, pisarzem i scenarzystÄ
. W trakcie przyjacielskich
przepychanek Komeda, popchniÄty przez kolegÄ, spadĹ ze skarpy i
powaĹźnie zraniĹ siÄ w gĹowÄ. Lekarze stwierdzili krwiaka
mózgu.
Na proĹbÄ Ĺźony artysty, Zofii, przewieziono go do szpitala w
Warszawie, gdzie zmarĹ 23 kwietnia 1969 roku. ZostaĹ pochowany na
PowÄ
zkach.
P.S. W czasie, gdy Krzysztof Komeda leĹźaĹ w szpitalu Marek
HĹasko miaĹ powiedzieÄ jego Ĺźonie: „JeĹli Krzysio umrze, to i
ja pójdÄ”. Marek HĹasko zmarĹ, w niewyjaĹnionych
okolicznoĹciach 14 czerwca tego samego roku.