[WYDAWCA]
Kategoria: Książki > Literatura piękna, popularna i faktuWysyłka: do 7 dni
HISTORIE MIŁOSNE JULIA KRISTEVA NOWA „Odkąd
sięgam pamięcią zawsze trudno mi było mówić o moich miłościach. To
ponaderotyczne uniesienie jest zarówno wielkim szczęściem, jak i
czystym...
Pełen opis produktu 'HISTORIE MIŁOSNE JULIA KRISTEVA NOWA' »
HISTORIE MIŁOSNE JULIA KRISTEVA NOWA „Odkąd sięgam pamięcią zawsze
trudno mi było mówić o moich miłościach. To ponaderotyczne
uniesienie jest zarówno wielkim szczęściem, jak i czystym
cierpieniem – a i jedno, i drugie domagają się mocnych słów.
Niewłaściwy, nieadekwatny, od zawsze aluzyjny – kiedy właśnie
chcielibyśmy, aby był jak najbardziej bezpośredni – język miłości
szybuje w przestworzach metafor – jest bowiem językiem literatury.
Jest też niepowtarzalny, uznaję go wyłącznie w formie
pierwszoosobowej. A jednak opowiem Wam tutaj o pewnym szczególnym
rodzaju filozofii miłości. Czymże bowiem jest psychoanaliza, jeśli
nie niekończącym się poszukiwaniem odrodzenia, właśnie dzięki
doświadczeniu miłości, podejmowanym wciąż na nowo po to, aby je
przemieścić, ożywić, i jeśli nie odreagować, to przynajmniej
przyjąć i utwierdzić w życiu analizanta jako warunek sprzyjający
jego bezustannej odnowie, jego nieumieraniu? Przyznaję, że
nietypowy los moich miłości (czy może raczej powinnam powiedzieć –
mojej własnej kruchości, skrywanej pod maską czujności) jeszcze
bardziej pogłębia bezradność moich słów wobec owego splotu
seksualności i ideałów, jakim jest doświadczenie miłości. Sprawia
też, że od lirycznej fascynacji bądź psychopornograficznych opisów
wolę poniekąd historyczny język naznaczenia wstecznego. Czy można
się w nim doszukiwać również (miłosnego) milczenia analityka?”
Historie miłosne Julii Kristevej, francuskiej
filozofki, semiolożki i aktywnej psychoanalityczki, to niezwykła,
„przygodowa” książka będąca autobiografią uczuciową, w której
typografia pragnień rozpościera się gdzieś pomiędzy własnym
doświadczeniem miłosnym, a doświadczeniem psychoanalityczki, która
na co dzień ma do czynienia zarówno z pacjentami, jak i z
najbardziej znanymi tekstami kultury, poprzez które dociera do
duchowości starożytnych Greków. Kristeva zaczyna swą
miłosną historię wychodząc od mitu Narcyza, przez sztukę miłości
Owidiusza, analizuje Plotyna i Augustyna, dochodzi do romansów
średniowiecznych trubadurów, w których miłosnej twórczości upatruje
początek nowożytnej powieści o miłości, miłości nieszczęśliwej, w
końcu dotyka twórczości Szekspira, Goethego, Stendhala, Prousta,
Baudelaire’a, poprzez historie kochanków i świętych, dochodząc aż
do kultury Punku