[Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego]
Kategoria: HistoriaWysyłka: od ręki
Trzeci, kolejny tom Historii starożytnych
Greków, otwiera opowieść o wyprawie Aleksandra Wielkiego,
daleko na wschód rozszerzającej świat, w którym Grecy znaleźli
miejsce dla...
Pełen opis produktu 'Historia starożytnych Greków T.3' »
Trzeci, kolejny tom Historii starożytnych Greków, otwiera opowieść
o wyprawie Aleksandra Wielkiego, daleko na wschód rozszerzającej
świat, w którym Grecy znaleźli miejsce dla siebie, swoich miast i
swojej kultury; narrację zamyka powstanie na jego obszarach nowego,
rzymskiego już ładu, kiedy to o losach ludów decydowali nie
hellenistyczni władcy, lecz politycy i cesarze przebywający w
Rzymie nad Tybrem.
Dwa wielkie tematy powracają w tym tomie nieustannie: relacje
między Grekami a ludami Wschodu oraz ich cywilizacjami, a także
kolejne starcia z agresywną, ekspansywną i brutalną republiką
rzymską. O ile jednak w pierwszym wypadku Grecy odnieśli widoczne
zwycięstwo, ponieważ z cywilizacji faraońskiego Egiptu, z
cywilizacji Babilonii, Syrii czy Anatolii pozostało niewiele, to
konfrontacja z Rzymem tylko pozornie zakończyła się klęską Hellady,
w istocie zaś wyszła ona z tego starcia zwycięsko: oto monarchie
hellenistyczne wprawdzie nie potrafiły się obronić, ale Rzym
wchłonął tę cywilizację i kontynuował jej dorobek aż po kres
antycznego świata.
Tekst o Aleksandrze ukazuje się po raz pierwszy, część poświęcona
hellenizmowi została gruntownie przepracowana w stosunku do
poprzedniej edycji tomu (1992 r.). Minionych 20 lat zmieniło wiele
w poglądach uczonych na epokę: przyczyniły się do tego nowo
udostępnione źródła (nie tylko archeologiczne, także wiele
papirusów i inskrypcji), nowe metody badań i opracowywania ich
wyników. Konieczność powtórnego przemyślenia całości dzieła, a
także ujęcia wielu kwestii w nowy sposób sprawiła nam, mimo pewnych
trudności, również bardzo wiele satysfakcji. Pragnęliśmy podzielić
się nią z Czytelnikami, pokazując, jak i dlaczego obraz hellenizmu
ulega przekształceniom, staje się coraz bogatszy, pełniejszy,
bardziej przekonująco i sugestywnie przemawia do współczesnego
odbiorcy.