[IMPULS]
Kategoria: Nauka / Pedagogika
dyskryminowanych. TytuĹ tomu âHistoria
Ludzi. Historia dla ludziâ dobrze odzwierciedla
to przekonanie. Podobnie jak inne, Ĺźe nie ma historii, a
zwĹaszcza edukacji...
Pełen opis produktu 'Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej' »
Z kim solidaryzujemy siÄ po obowiÄ
zkowym kursie edukacji
historycznej: z upamiÄtnionymi poprzez pomniki i eksponowane
miejsce na kartach podrÄcznikĂłw sĹawnymi dowĂłdcami zbiorowych
masakr, czy z tymi, ktĂłrzy byli zbyt sĹabi i bez szans na
przetrwanie? Z kim siÄ utoĹźsamiamy? Do czego aspirujemy? Czy
szkolna edukacja historyczna wspiera rozwĂłj spoĹeczeĹstwa
obywatelskiego i demokracji? Czy raczej reprodukuje mity i
podgrzewa resentymenty? Czy w ogĂłle moĹźliwe jest odpolitycznienie
edukacji historycznej w centralnie sterowanym systemie oĹwiaty?
Kto, do jakiej rzeczywistoĹci i w jaki sposĂłb edukuje przyszĹych
nauczycieli historii?
poleca Impuls Autorki i autorzy niniejszego tomu zapraszajÄ
do
refleksji na temat istotnych dla wspĂłĹczesnej edukacji
historycznej problemĂłw: relacji miÄdzy wspĂłĹczesnymi
historiografiami i szkolnÄ
narracjÄ
historycznÄ
, ukrytych i
nieobecnych aspektĂłw programu nauczania historii (hidden
curriculum), znaczenia pamiÄci historycznej i spoĹecznej dla
szkolnej edukacji, w tym narracji dominujÄ
cych i emancypacyjnych.
Aktualny spĂłr wokóŠksztaĹtu i roli historii szkolnej dotyczy
zarĂłwno miejsca i roli historii we wspĂłĹczesnej edukacji, jak i
roli oraz miejsca edukacji szkolnej w Ĺźyciu spoĹecznym i kulturze
historycznej PolakĂłw. Edukacja historyczna, z rezerwuaru wiedzy na
temat przeszĹoĹci zmienia siÄ na naszych oczach, choÄ moĹźe
nazbyt wolno, w historiÄ krytycznÄ
, w historiÄ zaangaĹźowanÄ
,
ale takĹźe angaĹźujÄ
cÄ
intelekt, zmysĹy, wyobraĹşniÄ, emocje. W
historiÄ zorientowanÄ
na peĹniÄ egzystencji czĹowieka w jej
róşnych wymiarach. Zebrane w niniejszym tomie artykuĹy,
refleksje teoretyczne, wyniki badaĹ empirycznych oraz studia
komparatystyczne dowodzÄ
, Ĺźe historia jest nadal niezwykle
waĹźnym poznawczo i spoĹecznie obszarem wiedzy, i Ĺźe jej ksztaĹt
jest nieustannie negocjowany spoĹecznie. Autorzy i autorki tomu
podzielajÄ
przekonanie, Ĺźe edukacja historyczna w sposĂłb
szczegĂłlny mogĹaby speĹniaÄ funkcjÄ edukacji do/dla demokracji
i obywatelskich dziaĹaĹ, z otwarciem na róşnorodnoĹÄ i
umiejÄtnoĹci pokojowego uczestniczenia w wielokulturowym Ĺwiecie
a przede wszystkim edukacji emancypacyjnej, w sensie wolnoĹci od
destrukcyjnych na poziomie indywidualnym i grupowym stereotypĂłw i
uprzedzeĹ, a takĹźe edukacji do/dla zrozumienia i solidarnoĹci z
ludĹşmi z powodu owych uprzedzeĹ dyskryminowanych.
TytuĹ tomu âHistoria Ludzi. Historia dla ludziâ dobrze
odzwierciedla to przekonanie. Podobnie jak inne, Ĺźe nie ma
historii, a zwĹaszcza edukacji historycznej wolnej od wartoĹci,
ale takĹźe interesĂłw róşnych grup nacisku/wpĹywĂłw. Jest
natomiast powĂłd, jak siÄ wydaje pilny, aby uĹwiadamiajÄ
c sobie,
jakiej historii potrzebujemy, nauczyÄ siÄ teĹź z niÄ
obcowaÄ,
aby angaĹźujÄ
c siÄ w debatÄ, czy spĂłr o przeszĹoĹÄ, myĹleÄ
i formuĹowaÄ krytyczne sÄ
dy i opinie.