[Universitas]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
, które przedstawiamy w trzecim tomie Historii
kina. Po Kinie niemym i Kinie klasycznym, pora na
Kino epoki nowofalowej. Epoki uważanej przez wielu za
najważniejszą i najodważniejszą...
Pełen opis produktu 'Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3' »
Z jednej strony – filmy wielkich
autorów, z drugiej – pierwsze blockbustery. Ogarniające kolejne
kraje “nowe fale”, kontestacja, wschodzące kinematografie tzw.
Trzeciego Świata, artystyczny awans filmu animowanego i
dokumentalnego – i nowatorskie strategie dystrybucyjno-marketingowe
hollywoodzkich wytwórni, sukcesywnie wchłanianych przez
konglomeraty medialno-biznesowe. Takie były dwie dekady, które
przedstawiamy w trzecim tomie Historii kina. Po Kinie niemym i
Kinie klasycznym, pora na Kino epoki nowofalowej. Epoki uważanej
przez wielu za najważniejszą i najodważniejszą w dziejach sztuki
filmowej. Niniejszy tom obejmuje burzliwe lata 60. i 70. Skutki
zachodzących wówczas przemian – politycznych, światopoglądowych,
mentalnych i obyczajowych – odczuwamy do dziś. Żyjemy w świecie,
który właśnie wtedy zaczął się kształtować. To samo da się
powiedzieć o ówczesnym kinie: erupcja wyjątkowych talentów, do
jakiej doszło na progu lat 60., otworzyła przed sztuką filmową
nowe, po dziś eksplorowane horyzonty. Opisania tego oszałamiającego
bogactwem okresu podjęło się 33 filmoznawców z kilkunastu ośrodków
polskich i zagranicznych. Liczymy, że ich fascynacja zjawiskami, o
których piszą, udzieli się czytelnikom tej książki.
Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte XX wieku – dwie dekady
stanowiące przedmiot projektu – przyniosły najwybitniejsze
dokonania artystyczne w historii kina światowego. Niektóre z tych
dokonań doczekały się już kompetentnych omówień w polskim
piśmiennictwie filmoznawczym, jak monografie wielkich reżyserów -
Federica Felliniego autorstwa Marii Kornatowskiej czy Ingmara
Bergmana pióra Tadeusza Szczepańskiego, książka o kinie kontestacji
Konrada Klejsy czy monografia francuskiej Nowej Fali autorstwa
Tadeusza Lubelskiego. Brakowało jednak dotąd całościowego omówienia
tej epoki dziejów kina, opartego na rzetelnej, ujednoliconej
analizie historycznej; to właśnie cel projektu. Omówienie takie z
jednej strony naświetla związki między poszczególnymi nurtami i
zjawiskami kina narodowego, wskazuje wzajemne wpływy i przenikania,
wyodrębnia cechy wspólne i fenomeny niepowtarzalne. Z drugiej
strony, uwzględnia najświeższy stan badań i poddaje zjawiska
filmowe próbie nowych, stosowanych dziś
metodologii.
Dwa pierwsze tomy zbiorowej „Historii kina”, przygotowywane przez
wieloosobowy zespół autorów z inspiracji Instytutu Sztuk
Audiowizualnych UJ i opublikowane w Wydawnictwie Universitas pod
redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski (tom
I „Kino nieme”, Kraków 2009; tom II „Kino klasyczne”, Kraków 2011),
zapoczątkowały w naszym piśmiennictwie syntetyczne ujęcie dziejów
kina światowego, domagające się kontynuacji. Przyjęcie obu
pierwszych tomów upewnia o przydatności całego przedsięwzięcia
(por. recenzje Magdaleny Kempnej-Pieniążek, „Polifoniczne Kino
nieme”, "Kwartalnik Filmowy" 2010, nr 71-72 czy Jerzego
Płażewskiego, „Ozdoba naszej biblioteki”, "Kino" 2012, nr 5),
zarazem jednak skłania do lepszego opracowania tomów następnych.
Wśród nich właśnie obecny tom trzeci, jako obejmujący najważniejszy
pod względem artystycznym okres dziejów kina, wymagał szczególnej
staranności i metodologicznego namysłu. Projekt potrzebuje
jednolicie zdefiniowanego estetycznego backgroundu, jakim był
przełom pomiędzy klasyczną a nowofalową epoką kina. O ile temat
każdego z 32 rozdziałów i podrozdziałów z osobna doczekał się już w
polskim piśmiennictwie filmoznawczym pełnego lub cząstkowego
opracowania, o tyle syntetycznego opracowania całego okresu
dotychczas nie podjęto. Zbliżoną funkcję pełniła jedynie autorska
książka Andrzeja Wernera „Dekada filmu” (Warszawa 1997), mająca
charakter krytycznofilmowego opracowania kina lat sześćdziesiątych
XX wieku. Pora na nowoczesną naukową syntezę całego zjawiska,
opartą na rzetelnej analizie historycznej i weryfikującą
dotychczasowy stan wiedzy, określającą wpływ kina nowofalowego na
przemianę zbiorowej mentalności w okresie granicznym między epoką
nowoczesną a ponowoczesną.
Bezpłatny fragment: