[Forma]
Kategoria: emptyWysyłka: od ręki
siebie w świecie i świata w sobie, w krzyżowym ogniu, w poplątanych
pajęczynach, zagłuszanych falach, zerwanych łączach. Formy
odbioru to wciąż ponawiane próby artykulacji tego, co ciągle się...
Pełen opis produktu 'Formy odbioru. Poetyckie przekazy z Bezrzecza... Forma' »
a książka wyrasta z fascynacji literaturą i
rzeczywistością, paradoksalnie czerpiąc siłę ze swojej słabości,
gdyż w gruncie rzeczy jest ilustracją nieustannie ponoszonych
porażek i fiaska, zapisania siebie w świecie i świata w sobie, w
krzyżowym ogniu, w poplątanych pajęczynach, zagłuszanych falach,
zerwanych łączach. Formy odbioru to wciąż ponawiane próby
artykulacji tego, co ciągle się wymyka, odstaje, nie przywiera, a
zalega, jest. Stąd uprzywilejowana rola poetyki notatki,
gwałtownego błysku, treściwego flesza. Chodzi przede wszystkim o
pielęgnowanie w sobie amatora, który nie podpiera się żadną gotową
filozofią, a czerpie radość ze spotkania, nieplanowanych,
przypadkowych, świeżych zestrojeń. Krytyka literacka to nieustanna
emancypacja, wyjście poza swoje opłotki, podjęcie ryzyka
inwencji.
Poezja nie jest tym, co uczepiło się kartki, ale
tym, co za sprawą jej bieli odcisnęło się na naszym ciemnym
gruncie. Wskazało stronę. Poezja, podobnie jak ogień, potrafi
pogrążyć w samotności, osadzając człowieka w jego pojedynczości, a
jednocześnie wpisuje w poczucie wspólnoty. Dlatego z tego
wszystkiego stawiam na pojedynczy wiersz. Będę mówił tylko o nich o
spotkaniach z głosem, tembrem, słowem. O formach odbioru. O poetach
związanych ze szczecińską Fundacją Literatury imienia Henryka
Berezy i szczecińskim wydawnictwem FORMA.
Franciszek Lime