[Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu]
Kategoria: HistoriaWysyłka: od ręki
Książka prof. Henryka Kieresia stanowi wykład filozofii
sztuki, rezultat wielu lat prac naukowych, doświadczenia i
badawczego namysłu profesora akademickiego nad jedną z
najważniejszych...
Pełen opis produktu 'Filozofia sztuki' »
Książka prof. Henryka Kieresia stanowi wykład filozofii sztuki,
rezultat wielu lat prac naukowych, doświadczenia i badawczego
namysłu profesora akademickiego nad jedną z najważniejszych
dziedzin ludzkiej aktywności. Autor pyta o przyczyny transformacji
współczesnej estetyki w antyestetykę oraz sztuki w antysztukę oraz
odsłania ich cywilizacyjny i filozoficzny kontekst.
Książka składa się z ośmiu części. Dwie pierwsze ukazują
cywilizacyjne i filozoficzne podstawy kryzysu w sztuce. W pierwszej
Autor analizuje ideowy kontekst współczesnego sporu o sztukę,
począwszy od zjawiska sztuki awangardowej, a skończywszy na
antysztuce, ukazując jego najgłębsze filozoficzne racje, wśród
których wymienia spory: esencjalizmu i antyesencjalizmu, estetyzmu
i antyestetyzmu, modernizmu i postmodernizmu, oraz konsekwencje
ideologii socjalizmu w dziedzinie sztuki. W drugiej części Autor
przedstawia wpływ dwóch wielkich tradycji filozoficznych na
rozumienie sztuki: idealizmu i realizmu. W wewnętrznie
zróżnicowanej tradycji idealizmu wyodrębnia: racjonalizm i
irracjonalizm, modernizm i postmodernizm, by ukazać odmienność
koncepcji sztuki wypracowanych przez te nurty. Na tle konsekwencji
idealizmu dla rozumienia sztuki Autor ukazuje kompetencje filozofii
realistycznej dla podjęcia i twórczego rozwiązania problemu sztuki
oraz wskazania jej neutralnej i uniwersalnej teorii. Kolejne części
książki odnoszą się do filozoficznej interpretacji sztuki. Autor
wyjaśnia czym jest sztuka, wskazuje na jej podmiotowe i
przedmiotowe racje, specyfikę i cel artystycznej twórczości oraz
jej związek z naturą i jej sposobem celowego działania, aż w końcu
sytuuje sztukę w kontekście teorii aspektu. Sztuka jest tu
prezentowana na tle koncepcji kultury i jej głównych działów. Zanim
jednak Autor przejdzie do jej omówienia, zatrzymuje się w części
czwartej na kwestii celu sztuki i sposobu jej działania. Część ta
obejmuje ponadto problem podziału sztuk w aspekcie historycznym i
antropologiczne kryterium podziału, a także omawia status bytowy
dzieła sztuki. Kolejne cztery części książki dotyczą sztuki na tle
teorii aspektu: wobec prawdy jako celu poznania, wobec dobra jako
celu działania moralnego, piękna-celu twórczości, oraz wobec
świętości, w kontekście religii. W każdej z tych części Autor
dyskutuje z dziedzictwem idealizmu: sporami o prawdę i jej
idealistycznymi koncepcjami, dylematami idealistycznych aksjologii,
kryzysem modernistycznej teorii piękna, ważnym dla sztuki
religijnej sporem pomiędzy ikonofilią czy ikonoklazmem, proponując
rozwiązanie aporii na gruncie realizmu filozoficznego. Autor
ukazuje w ten sposób, że problem współczesnego kryzysu sztuki może
być zasadnie rozwikłany wyłącznie na terenie filozofii, zaś
proponowane rozwiązania ukazują ogromny potencjał filozoficznego
realizmu dla wyjaśniania problemów i korekty błędnych interpretacji
filozoficznych. Autor przypomina, że rozstrzygnięcie sporu między
idealizmem i realizmem wpływa na oblicze naszej cywilizacji i
kultury. Książka ta o arcybogatej zawartości stanowi zatem lekturę
obowiązkową nie tylko dla adepta humanistyki czy odbiorcy sztuki,
ale i dla każdego czytelnika zainteresowanego filozofią i jej
kompetencjami w wyjaśnianiu podstaw kultury