[Wydawnictwo Naukowe UMK]
Kategoria: Szkoły policealne. Szkoły wyższeWysyłka: od ręki
, zdrowie, wykształcenie czy upodobania, lecz taki sam i ten sam
jest mój i twój rozum.Tom prezentuje wyniki badań nad
filozofią Oświecenia prowadzonych w wielu
ośrodkach naukowych w...
Pełen opis produktu 'Znaczenie filozofii Oświecenia' »
Oświecenia nie byłoby bez zwrotu w stronę rozumu, a ten nie jest
żadną ideą, lecz własnością nader pospolitą ? już sto lat wcześniej
René Descartes powiadał, że nikt nie uskarża się na jego brak.
Osiemnastowieczni filozofowie bodajże po raz pierwszy
problematyzują owo nikt, pytając o rozum dzieci, ?dzikich?,
sawantów, geniuszy, wynalazców, szaleńców, ba ? kobiet
(dziewczynek, dziewcząt), aktualnych i przyszłych matek ?rodu
ludzkiego?, a nie tylko o ?rozum ludzki?. Ma on zresztą wiele
postaci ? common sense, zdrowy rozum (rozsądek), ?chłopski rozum?,
rozum praktyczny, czysty, spekulatywny itd., a także granicę, którą
jest utrata rozumu lub zmysłów. Zawsze jednak objawia się wśród
ludzi, pośród ludzkich spraw, bez względu na to, czy aktualnie
należymy do jakiejś wspólnoty, czy ? jak w pewnym momencie Robinson
Crusoe albo Denis Diderot ? zostaliśmy z niej czasowo wyłączeni.
Epoka rozumu, jak zwykło się w skrócie charakteryzować
?optymistyczne? Oświecenie, dostrzegała i eksponowała jego
faktyczność i jednostkowość ? rozum jest zawsze i tylko czyjąś
dyspozycją ? nie tracąc przy tym z oczu innej jego niezbywalnej
cechy: powszechności. Wszystko może nas dzielić ? pochodzenie,
język, religia, płeć, zamożność, zdrowie, wykształcenie czy
upodobania, lecz taki sam i ten sam jest mój i twój rozum.Tom
prezentuje wyniki badań nad filozofią Oświecenia prowadzonych w
wielu ośrodkach naukowych w kraju. Tym, co łączy wszystkie
pomieszczone w nim teksty, jest zwrócenie uwagi na oświeceniowe
rozumienie społecznej natury człowieka. Autorzy przedstawiają jej
różne aspekty: od funkcjonowania instytucji służących prowadzeniu i
upowszechnianiu badań naukowych, przez osiemnastowieczne projekty
edukacyjne, kształtowanie się ówczesnych gustów estetycznych i
znaczenie przykładane do języków narodowych, aż po społeczny wymiar
medycyny. Prace te nie tylko ukazują, jak bardzo złożony jest obraz
Oświecenia, ale też przypominają, że depozytariuszami opiewanego w
tej epoce rozumu jesteśmy my ? poszczególni ludzie, a jego
funkcjonowanie wymaga istnienia rozmaitych łączących nas więzi.