[Bethesda]
Kategoria: X360 > X360 GryWysyłka: od ręki
Fallout 3 to kolejna odsłona kultowej serii z
gatunku cRPG, zapoczątkowanej w 1997 roku. Opracowaniem niniejszej
części cyklu zajęli się twórcy gry The Elder Scrolls IV: Oblivion,
wykorzystując...
Pełen opis produktu 'Fallout 3 [ANG] (używ.)' »
Fallout 3 to kolejna odsłona kultowej serii z gatunku cRPG,
zapoczątkowanej w 1997 roku. Opracowaniem niniejszej części cyklu
zajęli się twórcy gry The Elder Scrolls IV: Oblivion, wykorzystując
jej ulepszony silnik. Aczkolwiek przykładowo system animacji i
efektów świetlnych zaprojektowano od podstaw.
Grać można z wykorzystaniem perspektywy FPP lub TPP, ale
niezależnie od wybranej kamery wysoka jakość oprawy wizualnej
cieszy oko. Developerzy przedstawili nam życie w postnuklearnej
rzeczywistości już od chwili narodzin głównego bohatera. Na
początku zostajemy zabrani od konającej przy porodzie matki i
poddani przez ojca (głos podłożył Liam Neeson) testowi DNA.
Wybieramy wtedy swoją płeć, pochodzenie etniczne, unikalne aspekty
aparycji etc. Szczególny nacisk został położony na wygląd twarzy, a
po zakończonym procesie ojciec zdejmuje maskę i ukazuje swoje
oblicze, będące wyraźnie podobne do naszego.
Z kolei tryb kształtowania siedmiu głównych cech protagonisty
zaprezentowano w formie lektury specjalnej książeczki dla dzieci,
natomiast zapoznawanie się z systemem sterowania przypomina naukę
chodzenia. W wieku dziesięciu lat otrzymujemy pistolet-zabawkę na
kulki oraz naręczny komputerek Pip-Boy 3000, pozwalający chociażby
na podgląd stanu zdrowia, umiejętności i zbioru posiadanych
przedmiotów. Dzięki temu urządzeniu słuchamy również stacji
radiowych po uprzednim dostrojeniu się do ich częstotliwości.
Rozgłośnie serwują nie tylko oryginalną muzykę z lat czterdziestych
i pięćdziesiątych XX wieku, ale także podają istotne informacje
(np. odnośnie zadań do wykonania). Nasze przygotowania do wyjścia z
Krypty 101 kończą się w wieku lat dziewiętnastu, kiedy ruszamy
śladem zbiegłego ojca. Jest to rok 2277.
Statystyki głównego bohatera przedstawiono w formie typowego
falloutowego systemu S.P.E.C.I.A.L. (siła, percepcja, wytrzymałość
itd.). Dowolne trzy spośród czternastu cech można rozwijać nieco
szybciej, niż pozostałe. Egzystencja poza Kryptą 101 jest właściwie
walką o przetrwanie. Nie można obejść się bez wody (nierzadko
radioaktywnej i tym samym koniecznej do neutralizowania
medykamentami), pożywienia oraz rzecz jasna broni (np. rozmaite
narzędzia do atakowania na dystans, piła spalinowa, a nawet młot).
Używamy jej w ramach systemu walki o nazwie V.A.T.S. (Vault-Tec
Assisted Targeting System), umożliwiającego w oparciu o punkty
akcji m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych
części ciała przeciwnika. Eksplorując wirtualny świat poruszamy się
po obszarze nieznacznie mniejszym od tego, który widzieliśmy w
Oblivionie. Jest to rejon niegdysiejszej stolicy Stanów
Zjednoczonych, więc napotykamy jej charakterystyczne ruiny
(chociażby pozostałości Mauzoleum Jeffersona).
Brutalność w Fallout 3 została silnie wyeksponowana. Przykładowo
trafiony w głowę wróg żegna się z życiem w asyście rozbryzgującej
się na wszystkie strony zawartości czaszki. Sceny tego typu
prezentowane są w zwolnionym tempie. Konfrontacje z oponentami nie
należą jednak do najłatwiejszych z uwagi na dopracowaną Sztuczną
Inteligencję. Wrogowie kryją się za przeszkodami terenowymi,
zbierają się w obliczu zagrożenia w trudne do pokonania grupy etc.
Warto zauważyć, że trudność walk nie dostosowuje się, tak jak w
Oblivionie, do bieżącego stopnia umiejętności protagonisty, więc
odwiedzenie niektórych miejsc jest możliwe dopiero po osiągnięciu
odpowiedniego progu doświadczenia (ostateczny to dwudziesty).
Developerzy z Bethesda Softworks zaserwowali nam sporą ilość
dostępnych zakończeń fabuły. Związane są one naturalnie z
podejmowanymi podczas rozgrywki działaniami. W akcji ponownie
oglądamy falloutowy system karmy, ewidencjonujący nasze uczynki i
wpływający na relacje pomiędzy bohaterem a światem. Ponadto do
pomocy możemy zatrudnić najemników, aczkolwiek Fallout 3 jest
przede wszystkim grą, skoncentrowaną na jednej postaci.