[Impuls]
Kategoria: Pedagogika>Pedagogika ogólnaWysyłka: do 3 dni
Fabryki dyplomów czy
universitas? O "nadwiślańskiej" wersji przemian w edukacji
akademickiejKraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 364
str., oprawa miękkaOficyna...
Pełen opis produktu 'Fabryki dyplomów czy universitas?' »
Fabryki dyplomów czy universitas? O "nadwiślańskiej" wersji
przemian w edukacji akademickiejKraków 2013, wydanie 1, format 165
x 235, objętość 364 str., oprawa miękkaOficyna wydawnicza IMPULS
prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji
i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej
pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji
szkolnej".Publikacja inspiruje do krytycznego oglądu rzeczywistości
edukacyjnej poprzez pryzmat składanych deklaracji i demaskowanych
działań pozornych, obecnych na różnych piętrach funkcjonowania
edukacji jako zarządzanego przez liczne agendy systemu. Chodzi o
sprzyjanie czujnej, wnikliwej i wrażliwej na przejawy pozoru
krytycznej obserwacji. Mamy więc tu do czynienia z pracą, która
podejmuje problematykę ważną nie tylko ze względu na walory
poznawcze, ale również ze względu na walory społeczne i praktyczne.
Jej znaczenia można też upatrywać w inspirowaniu do badawczego
penetrowania fenomenu deklaratywności i związanego z nią pozoru w
edukacji.Fragment recenzji:Książka […] jest kierowana do
krytycznego nauczyciela oraz do pedagogów zajmujących się teorią
nauczania, społecznym funkcjonowaniem szkoły oraz zasadami
przebudowy środowiska szkolnego, jego reformowaniem i doskonaleniem
[…] także do intelektualnych elit humanistycznych, realizujących
politykę społeczną w państwie. Nawet ta ostatnia kategoria
odbiorców książki jest szczególnie ważną grupą adresatów, bo
głównym jej przesłaniem jest sztuka budowania i doskonalenia
systemu szkolnego, budowania kapitału społecznego jako
najważniejszego składnika rozwoju społecznego.[…] Profesor Maria
Dudzikowa jest ogromnie doświadczoną znawczynią problemów szkoły,
klasy, dziecka i wie, co trzeba zrobić, aby szkoła nie
funkcjonowała w świecie pozorów. Redaktorka pracy przy wsparciu
swej młodszej koleżanki jest swoistą gwarancją jakości
merytorycznej pracy. Trudno o bardziej kompetentną osobę w zakresie
organizacji i funkcjonowania szkoły, idei jej nauczania i
wychowania niż profesor Maria Dudzikowa. (Prof. dr hab. Tadeusz
Pilch)Kilka słów o serii "Palące Problemy Edukacji i
Pedagogiki":Należy pamiętać, że jeśli chce się rozwiązać problem,
to trzeba go nazwać. Reakcja na te problemy, a nawet antycypacja
powinna być szybka. Najlepiej gdy jest rekcją nie na proces, lecz
na jego symptom. To jest czas optymalnego reagowania. Seria wpisuje
się właśnie w tę wersję prakseologii. Uwzględnia problemy edukacji
i pedagogiki, choć związane są one ze sobą: pierwsze nawiązują do
praktyki społecznej, drugie – do kwestii teoretycznych nurtujących
naukę o wychowaniu.Nasza seria, ukazująca się pod patronatem KNP
PAN, to książki akademickie (studia, monografie), których intencją
jest „dopełnianie” i uaktualnianie podręczników. „Wsadzamy kij w
mrowisko”, wywołujemy dyskusje, prowokujemy, próbujemy zaangażować
czytelników w zmianę, docieramy nie tylko do akademików, ale
również do szerszej sfery publicznej. Podejmując aktualne, palące,
gorące problemy edukacji i pedagogiki zakładamy, iż seria stanowić
będzie punkt wyjścia dyskusji, a także zachętę do nowych badań.
Maria Dudzikowa, Henryka KwiatkowskaZ Wprowadzenia:Szkoła wyższa
jako kluczowy czynnik i ośrodek kultury euroatlantyckiej podlega
tym samym procesom zmiany, co idee, a w następstwie tego
instytucje, organizacje i grupy społeczne składające się na
strukturę społeczeństw w tym kręgu cywilizacyjnym. Jest ona,
podobnie jak inne instytucje i środowiska, miejscem napięć między
potrzebą (by nie rzec: koniecznością) podtrzymywania tradycji i
naciskami na zmianę.Dyskusja nad kierunkami zmiany uniwersytetu,
toczona w kręgach akademickich i na łamach prasy, odsłania skalę
wyzwań i zadań, wobec których stoi szkoła wyższa. Tysiącletnia
(niemal) tradycja z jednej strony niesie w sobie wiele korzyści, z
drugiej zaś jest wielkim zobowiązaniem. Nabiera to szczególnego
znaczenia w sytuacji powszechności i dynamiki zmiany w bezpośrednim
i pośrednim, społecznym i materialnym otoczeniu uczelni. Zmieniają
się również uczestnicy i organizatorzy procesów społecznych w
szkole wyższej.Wraz ze zmianami w wielowymiarowym kontekście
funkcjonowania uczelni, upowszechnianiem się specyficznych dla
współczesności zjawisk,a zwłaszcza otwartości informacyjnej oraz z
jednej strony takich megatrendów, jak konsumeryzm i
postindustrializm, z drugiej zaś mikrotrendów, czyli „małych sił,
które niosą wielkie zmiany”, uczelnia staje wobec podejmowania
nowych zadań oraz nowych form i metod ich realizacji...Spis
treściCZĘŚĆ 1. KONCEPCJE I CODZIENNA RZECZYWISTOŚĆ
UNIWERSYTETURozdział 1. Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej
ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji
akademickiejRozdział 2. Urządzanie uniwersytetuRozdział
3.Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnejRozdział
4.Osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej.O
społecznej misji uniwersytetuRozdział 5.Uniwersytet –
przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe, student –klient
supermarketu? Czyli szkolnictwo wyższe w procesie zmianRozdział
6.Od Deklaracji bolońskiej do monitoringu losów absolwentów
uczelniwyższych. Wyzwania i zagrożenia dla edukacji oraz rynku
pracyCZĘŚĆ 2. STUDENCI: PODMIOT CZY NIEZNOŚNA CIĘŻKOŚĆ
UNIWERSYTETU?Rozdział 7.Studia doktoranckie: kształcenie elit
społeczeństwa wiedzyczy moratorium?Rozdział 8.Problemy młodej
polskiej nauki według członków kół naukowychRozdział 9.Grupy
studenckie – czy i jaka wspólnota?Rozdział 10.Orientacje
konsumpcyjne młodzieży akademickiej– fragment raportu z badań z
komentarzemRozdział 11.Pokolenie Obok? Jak to jest z zaangażowaniem
obywatelskim studentówRozdział 12.Młodzież akademicka. Aktualność
Bourdieu’owskiej dystynkcji...