[Universitas]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
dydaktycznych. (…) Pokazuje ona z szerokiej perspektywy problem
myślistwa: prawnej, językowej, etycznej, ewolucyjnej,
kulturowej, społecznej, egzystencjalnej i teologicznej. Jest
niezwykle dogłębnie...
Pełen opis produktu 'Etyczne potępienie myślistwa' »
Książka ta warta jest jak największego propagowania,
ma ona bowiem walory naukowe i zarazem pozwala na rozszerzenie
wiedzy o omawianym zjawisku, co czyni z niej również książkę o
walorach dydaktycznych. (…) Pokazuje ona z szerokiej perspektywy
problem myślistwa: prawnej, językowej, etycznej, ewolucyjnej,
kulturowej, społecznej, egzystencjalnej i teologicznej. Jest
niezwykle dogłębnie przemyślanym zbiorem tekstów zawierających
argumentacje przeciwko myślistwu (…) i określa strategie zmian
społecznych związanych z eliminacją myślistwa z kulturowych wzorców
zachowań.
dr hab. Joanna Hańderek, prof. UJ
W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z pogłębiającą się katastrofą
ekologiczną i wyginięciem wielu gatunków, bezcelowe zabijanie
zwierząt (…) nie znajduje żadnego usprawiedliwienia. Stąd
jednoznaczne potępienie myślistwa przez autorów tej książki, którzy
pogląd swój opierają na wywodach społecznych, kulturowych,
psychologicznych, pedagogicznych, prawnych i filozoficznych,
sięgając do praktyki myślistwa oraz do bogatej literatury
przedmiotu. W konfrontacji z dzisiejszym rynkiem mięsnym i kryzysem
ekologicznym, ten rodzaj specyficznego hobby jakim jest myślistwo
rekreacyjne jest godny jedynie potępienia. (…) To niczym nie
usprawiedliwione morderstwo dokonane z rozmysłem na bezbronnych
zwierzętach.
dr hab. Ewa Podrez, prof. UKSW
W 2005 roku ukazała się ‒ pod redakcją naukową Władimira Borejki,
ukraińskiego naukowca, zoologa i aktywisty na rzecz ochrony
przyrody ‒ praca zbiorowa Rzuć polowanie –
zostań człowiekiem. Borejko zebrał w jednym tomie artykuły
naukowców i eseje pisarzy z różnych krajów, potępiające i
obnażające okrucieństwo oraz bezsens tej „paskudnej zabawy w
zabijanie”, jak to określił rosyjski pisarz Władimir Czertkow.
Wszak myślistwo w obecnych czasach nie jest dyktowane biologiczną
potrzebą przeżycia; to kulturowy archaizm, „demoniczna namiętność”,
wobec czego „powinno tak jak niewolnictwo trafić do lamusa
historii”. W 2020 roku, piętnaście lat później, kontynuując dzieło
Władimira Borejki, oddaję do rąk czytelników pracę zbiorową pod
moją redakcją, zatytułowaną Etyczne potępienie
myślistwa. Do współpracy zaprosiłam wybitnych polskich
badaczy: etyków, psychologów, pedagogów, prawników i biologów,
reprezentujących różne ośrodki akademickie. Teza tej książki jest
zdecydowanie ‒ i mocno ‒ postawiona, podobnie jak to uczynił
Borejko, i ma związek z fundamentalną zasadą moralną –
aksjologiczno-normatywną podstawą naszej kultury: „dobro pochwalaj,
a zło potępiaj”. Nie bądźmy bierni, nie przechodźmy obojętnie wobec
cudzej krzywdy, zarówno ludzkiej, jak i zwierzęcej. Albowiem, jak
pisał filozof Edmund Burke, „złu wystarczy, aby dobrzy ludzie nic
nie robili”. Tym samym naszą moralną powinnością powinno być
aktywne sprzeciwianie się okrucieństwu czynionemu nie tylko
ludziom, ale również zwierzętom, i potępianie sprawców, ponieważ
brak naszej negatywnej reakcji wzmacnia ich niegodziwość. Do tej
fundamentalnej zasady moralnej odwoływał się między innymi Albert
Schweitzer ‒ jeden z najwybitniejszych etyków, działacz społeczny i
lekarz, laureat Pokojowej Nagrody Nobla z 1952 roku. Według
Schweitzera, myślistwo w czasach współczesnych jest przejawem zła w
czystej postaci i należy o tym głośno mówić oraz głośno ten
proceder krytykować. Pisał o tym również polski teolog i etyk, ks.
prof. Tadeusz Ślipko, według którego współczesne myślistwo o
charakterze hobbystycznym „uchybia godności człowieka jako osoby i
z tego powodu należy je zakwalifikować do kategorii działań
moralnie nagannych”. Traktuję te słowa jako moralny imperatyw ‒
stąd pomysł na książkę i jej etyczne przesłanie.
dr hab. Dorota Probucka, prof.
UP
Bezpłatny fragment: