[impuls]
Kategoria: Książki naukowe>Historia>Historia poszczególnych krajów i krain>Historia Europy>Historia Polski>Historia Polski 1945-1989Wysyłka: od ręki
do pracy socjalnej, czyli tendencji, wyzwań i dylematów
edukacji w zakresie pracy socjalnej. W części drugiej
zebrano teksty, których tematyka oscyluje wokół zagadnień
związanych z funkcjonowaniem...
Pełen opis produktu 'Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009) t.3' »
Celem przedkładanego Czytelnikowi tomu jest ukazanie wybranych
obszarów pracy socjalnej warunkowanych dynamiką zmian – głównie
demogra?cznych i społeczno-gospodarczych – występujących we
współczesnym społeczeństwie. Punktem wyjścia uczyniono tu proces
przygotowania do zawodu pracownika socjalnego. Zebrany materiał
przedstawiono w czterech częściach. Pierwszy blok zagadnień dotyczy
re?eksji nad kształceniem do pracy socjalnej, czyli tendencji,
wyzwań i dylematów edukacji w zakresie pracy socjalnej. W części
drugiej zebrano teksty, których tematyka oscyluje wokół zagadnień
związanych z funkcjonowaniem i kompetencjami podmiotów polityki
zabezpieczenia społecznego. Część trzecia tomu jest poświęcona
innowacyjnym rozwiązaniom w obszarze pracy socjalnej, a w ostatniej
autorzy artykułów koncentrują się na wieloaspektowości pracy
socjalnej.Mamy nadzieję, że ze względu na zakres poruszanej
problematyki książka zainteresuje szerokie grono odbiorców, a
opisane w niej kwestie będą stanowiły inspirację do podjęcia
praktyki oraz refleksji naukowej. Prezentowany zbiór adresujemy
zwłaszcza do pedagogów, socjologów, polityków społecznych, osób
doświadczających trudności w pracy zawodowej polegającej na
profesjonalnym świadczeniu pomocy i wsparcia, jak również studentów
nauk humanistycznych. Życzę Czytelnikom tej książki, aby jej
lektura przyczyniła się do pogłębienia własnej wiedzy na temat
działania w pracy socjalnej, kształcenia do niej i sposobów
pozyskiwania sojuszników (sił ludzkich) w tych trzech, wyżej
wymienionych przestrzeniach „pomiędzy”, a tym samym dała
potwierdzenie sensu obranego kierunku kształcenia do tego pola
aktywności. Z wprowadzenia do książki prof. zw. dr hab. Ewy
Marynowicz-Hetki [….] prezentowana publikacja jest próbą refleksji
nad fenomenem edukacji w okresie rządów komunistycznych w Polsce, a
także zastanowienia się nad kierunkami przemian, jakie dokonały się
w tym obszarze po 1990 r. Z tak ujętego celu wynika konstrukcja
książki. Choć formalnie jest ona podzielona na trzy części, w
zależności od przyjętego kryterium można w nim wyróżnić podział
dwu- lub trójczłonowy.Jeśli przyjąć kryterium chronologiczne, łatwo
dostrzeżemy część dotyczącą PRL i postperelowską. Bardziej
interesujący jednak wydaje się zastosowany przez nas podział
problemowy. Wyróżniliśmy zatem część odnoszącą się do
ideologicznych uwarunkowań edukacji w okresie PRL. Zawarte w niej
artykuły charakteryzują proces narzucania instytucjom edukacyjnym
nowego paradygmatu ideologicznego, a także podejmowane przez
społeczeństwo próby emancypacji. Część druga dotyczy przemian
dokonujących się w organizacji procesów edukacyjnych, a w
szczególności odbudowy systemu oświaty po zakończeniu działań
wojennych, kształtowaniu się szkół dla mniejszości narodowych,
zmian dokonujących się w programach kształcenia i w treściach
podręczników szkolnych oraz organizacji. Ostatnią część tworzą
artykuły odnoszące się do aktualnej rzeczywistości. Pozornie jej
problematyka nie koresponduje z treściami zawartymi w częściach
poprzedzających. Wydaje się jednak, że dla badaczy zajmujących się
PRL pytanie, jak przedstawia się stan edukacji „po komunizmie”, ma
istotne znaczenie. Na kształt reform mieli przecież wpływ ludzie
ukształtowani w tamtym systemie, często z nim osobiście związani.
Choć we współczesnym systemie edukacji można dostrzec zdecydowane
zmiany, trudno nie zauważyć, że o przekształcenia systemowych nadal
decydują w większej mierze władze niż rodzice, że autonomia oświaty
często nadal pozostaje postulatem […].Fragment Wprowadzenia...