[HERACLON]
Kategoria: AudiobookiWysyłka: od ręki
(ahimsą) i niesprzeciwianiem się złu, męstwem i
poszukiwaniem Prawdy, czyli Boga.W religiach
Wschodu bezgwałt, czyli rezygnacja z przemocy, pojawił się
wcześniej: w buddyzmie i w dżinizmie,...
Pełen opis produktu 'Autobiografia. Dzieje moich poszukiwań prawdy.' »
Był prorokiem i osobą świętą, a zarazem grymaśnym i dokuczliwym
starcem. Gdyby przyszedł na świat dwa tysiące lat wcześniej, jego
nauki przekształciłyby się w religię, którą nazwano by bezgwałtem
(ahimsą) i niesprzeciwianiem się złu, męstwem i poszukiwaniem
Prawdy, czyli Boga.W religiach Wschodu bezgwałt, czyli rezygnacja z
przemocy, pojawił się wcześniej: w buddyzmie i w dżinizmie, ale
kombinacja tych cech z odrzuceniem lęku i rozumną pobłażliwością
dla grzeszników jest oryginalnym pomysłem Gandhiego.Jego imiona
Mohandas Karamczand mogą oznaczać ?sługę piękna? oraz ?zmieszany
(zakłopotany) księżyc?. Znamy go jednak jako Mahatmę, czyli Wielką
Duszę, ale jest to nie imię, a tytuł, jaki przyznano mu w Indiach
po powrocie z Afryki Południowej, gdzie zaczęła się jego praca i
kariera życiowa. Jest to tytuł jednorazowy ? nikt więcej go nie
otrzymał. Gandhi bardzo go nie lubił. Wolał, żeby nazywano go, jak
za młodu, bhai (bratem) czy bapuji, co znaczy ?szanowny pan
ojciec?.Krzysztof Mroziewicz, ambasador RP w Indiach
1996?2001Gandhi był prawdziwym rewolucjonistą, który wywalczył
niepodległość Indii. Żył własnym przesłaniem i był jego
głosicielem. Bardzo niewielu polityków dwudziestego wieku wciąż
liczy się w dzisiejszym świecie, ale on z pewnością pozostaje
postacią ważną i aktualną. Należy do tej samej kategorii co Jezus i
Budda.W Polsce stanowił inspirację politycznych przemian bez użycia
przemocy. W kwestiach ekonomicznych zawsze zauważał potrzeby,
piętnując chciwość. Apelował do przywódców mocarstw, by przykładali
większą uwagę do zapewnienia dobrobytu krajom potrzebującym, nie
zaś nabijali kiesę garstce milionerów. Gdyby Gandhi żył w
dzisiejszych czasach, wciąż byłby orędownikiem spraw ludzi
biednych.dr Surender Bhutani, profesor wizytujący Polskiej Akademii
NaukCzyta Michał Breitenwald