[Uniwersytet Zielonogórski]
Kategoria: PEDAGOGIKA
umysłem pełnym pytań o siebie, o własne miejsce w świecie, o sens
życia, musi pokazać, że są potrzebni, ważni, oczekiwani. Ta
szczególność należy się dzieciom. Edukacja nie jest jednak
magicznym...
Pełen opis produktu 'Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce' »
Szanowni Czytelnicy.
W obliczu rozlicznych wyzwań współczesności, edukacja jawi się jako
szczególna szansa na ich identyfikację, uporządkowanie i
rozwiązanie. Edukację należy bezwzględnie wykorzystać do
uobecniania ideałów pokoju, tożsamości, wolności i sprawiedliwości
(J. Delorse).
Aby tak się mogło stać - sama edukacja musi być wolna, pokojowa i
sprawiedliwa. Szczególnie wobec tych, którzy wchodzą w życie z
umysłem pełnym pytań o siebie, o własne miejsce w świecie, o sens
życia, musi pokazać, że są potrzebni, ważni, oczekiwani. Ta
szczególność należy się dzieciom.
Edukacja nie jest jednak magicznym zaklęciem ani magicznym sposobem
osiągania postępu, zadowolenia i rozwoju społecznego. Jest
odpowiedzialną dziedziną życia i działalności ludzi na rzecz
przyszłości. Jest tylko jednym ze sposobów, lecz w największym
stopniu służącym harmonijnemu, zrównoważonemu rozwojowi ludzi w
kierunku likwidacji analfabetyzmu, zacofania, wykluczania, uścisku.
Jest sposobem najpotężniejszym, dotyczy bowiem umysłów i emocji
człowieka - otwartych na podpowiedzi, ale też niepokornych,
nieposłusznych, autonomicznych. Jest najważniejszym sposobem
formowania człowieka w dzieciństwie, jest on bowiem w tym okresie
najbardziej otwarty na wpływy, na uczenie się. Rozważając kwestie
edukacji najmłodszych ludzi, musimy każdorazowo zadać sobie pytania
o to: a) co wiemy o dziecku, o jego potrzebach, które zmieniają się
wraz z postępem wiedzy, nauki, kultury, b) co musimy zrobić, by
pomóc człowiekowi dorastać, a więc uniezależniać się i
usamodzielniać, c) co przez to chcemy osiągnąć dla niego samego i
dla społeczności, dla jego teraźniejszości i przyszłości
społeczeństwa. Od odpowiedzi na te pytania zależy czy edukacja
stanie się szansą, czy tylko przetrwaniem. Takie odpowiedzi próbują
formułować Autorzy licznych rozpraw zebranych w oddawanym
Czytelnikowi do rąk opracowaniu. Ich jakość oceni czytający.
Autorami kierowała intencja poszukiwania zmiany w usytuowaniu
edukacyjnym dzieci, głównie sześcioletnich, wobec których pojawiało
i pojawia się wiele pomysłów. To wiemy i tyle wiemy, że nie każdy z
pomysłów jest dobry i uwrażliwiony, na dziecko.
Spis treści:
WSTĘP
I. TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE
WYMIARY EDUKACJI DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Ryszard Stankiewicz,
Edukacja elementarna z perspektywy historycznej
Danuta Waloszek,
Przygotowanie dzieci do szkoły. Refleksje metodologiczne
Apolonia Suchora-Olech,
Kryzys rozwojowy w piątym roku życia dziecka
Agnieszka Olczak,
Umowa społeczna z dzieckiem jako strategia pracy otwierającej na
społeczeństwo
Romualda Ławrowska,
Muzyka w przedszkolnej edukacji zintegrowanej
Magdalena Pajdak,
Dziecko i jego świat w twórczości Witolda Wojtkiewicza
Anetta Soroka-Fedorczuk,
Spostrzeganie osób niepełnosprawnych przez dzieci w wieku sześciu
lat. Komunikat z badań
Mirosława Nyczaj-Drąg,
Szkoła z perspektywy dziecięcych doświadczeń
Iwona Kopaczyńska,
Uwarunkowania rozwoju refleksyjności młodszego ucznia
Agnieszka Nowak-Łojewska,
Strategie integracji w edukacji dzieci
Małgorzata Dudkiewicz,
Bierność uczniów jako problem edukacyjny
Ewa Nowicka,
Działania korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi dyslektycznymi
wspierane technologią informacyjną
Rafał Olczak,
Multimedia w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym - wybrane propozycje programów
Mateusz Muchacki,
Klasyfikacja, zastosowania i kryteria oceny programów komputerowych
dla dzieci/uczniów
Inetta Nowosad,
Klaudia Błaszeczyk, Lęki i obawy nauczycieli w kontaktach z
rodzicami
Katarzyna Migdoł-Rogóż,
Dziecko w świecie telewizji i reklamy
Robert Wysocki,
Edukacja w podejściu procesowym
II. NIEKTÓRE PRAKTYCZNE WYMIARY
EDUKACJI DZIECI
Halina Tymińska,
Codzienność dziecka poza przedszkolem
Bogusława Momot,
Terapeutyczna funkcja baśni wobec dzieci sześcioletnich
Jolanta Jagusiak,
Możliwości uczenia podejmowania decyzji przez dzieci w
przedszkolu
Alicja Zduń,
Zabawy z ruchem a możliwości poznania dzieci sześcioletnich
Izabela Pilecka,
Identyfikowanie i nauczanie różnych stanów emocjonalnych przez
dzieci sześcioletnie
Maria Kozerska,
Marzenia dzieci sześcioletnich a ich środowisko edukacyjne
III. ZAPIS DEBATY: ?EDUKACJA
DZIECI SZEŚCIOLETNICH. ROZWIĄZANIA. PERSPEKTYWY" Ramowy program
debaty
Informacja o Autorach